ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس‌جمهور یمن خواهان کمک برای جلوگیری از پیشروی شیعیان حوثی شد

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن از شورای امنیت خواست تا در قطعنامه‌ای با ایجاد منطقه پرواز ممنوع از او حمایت کند. عربستان نیز نیروهای خود را در مرز با یمن مستقر کرده است.

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هر چه سریع‌تر علیه پیشروی شورشیان حوثی دخالت کند. او در نامه‌ای گفته است حوثی‌ها امنیت کشور و منطقه را تهدید می‌کنند.

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن: شبکه تروریستی القاعده از بی‌ثباتی یمن بهره‌برداری کرده و آن را به هرج و مرج فزاینده‌ای می‌کشاند.

شیعیان حوثی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند ماه‌هاست که بخش بزرگی از شمال یمن و همچنان صنعا پایتخت این کشور را تحت کنترل خود دارند.

رئیس‌جمهور یمن در نامه خود گفته است خشونت شورشیان حوثی باید با تمام ابزار و امکانات موجود متوقف شود. آن‌ها دولت مشروع را تضعیف و یمن را تکه تکه می‌کنند.

به‌گفته عبد ربه منصور هادی این واهمه وجود دارد که شبکه تروریستی القاعده از بی‌ثباتی یمن بهره‌برداری کرده و آن را به هرج و مرج فزاینده‌ای بکشانند.

رئیس‌جمهور یمن همچنین از به سرقت رفتن یک سری از موشک‌های «قدرت مشروع» سخن گفته و از شورای امنیت خواسته است تا منطقه پرواز ممنوع را در بخش‌هایی از یمن که در دست حوثی‌هاست به اجرا گذارد.

در حالی نامه عبد ربه منصور هادی به شورای امنیت منتشر شده که شبکه تلویزیونی العالم وابسته به جمهوری اسلامی روز چهارشنبه  ۲۵ مارس / ۵ فروردين اعلام کرد رئیس‌جمهور یمن به جیبوتی گریخته است.

اما ساعاتی بعد خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام مسئول یمنی این خبر را تکذیب کرد و گفت او در «مکانی امن در عدن» به‌سر می‌برد.

شورای امنیت سازمان ملل چند روز پیش خواهان عقب‌نشینی نیروهای حوثی شده بود.

عبد ربه منصور هادی در اواخر ماه فوریه زیر فشار شیعیان حوثی از صنعا به عدن گریخت. در روز ۱۹ مارس/ ۲۸ اسفند نیز دو جنگنده به قرارگاهش در عدن حمله کردند اما آسیبی به او نرسید.

رئیس‌جمهور یمن در تعطیلات آخر هفته، عدن را پایتخت جدید یمن اعلام کرد و از شورای همکاری خلیج فارس درخواست کمک کرد.

حوثی‌ها در حال تلاش برای رساندن خود به عدن هستند. روز چهارشنبه جنگجویان حوثی با تصرف فرودگاه شهر تعز، کنترل این شهر مرکزی و استراتژیک را در دست گرفتند.

در شهر تائیس واقع در ۱۳۰ کیلومتری شمال عدن که به‌تازگی به دست شیعیان حوثی افتاده، حوثی‌ها تظاهرات مخالفان را سرکوب کرده‌اند. به‌گفته مقامات امنیتی محلی حوثی‌ها هشت تن از تظاهرکنندگان را کشته‌اند. آن‌ها با گلوله‌های واقعی و گاز اشک‌آور تظاهرات را سرکوب کردند.

به‌گفته منابع محلی، شبه‌نظامیان حوثی حملات اخیر خود را با کمک نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن انجام داده‌اند. صالح در آغاز ۲۰۱۲ پس از ماه‌ها تظاهرات علیه حکومتش از قدرت کنار کشید. سازمان ملل رئیس‌جمهور پیشین یمن را به دامن زدن به درگیری‌ها در این کشور متهم کرده است.

خبرگزاری آلمان به نقل از سیاستمداران یمنی نوشته است که سازمان ملل قصد دارد طرف‌های درگیر را برای نشستن پشت میز مذاکره به دوحه، پایتخت قطر دعوت کند. سیاستمداران یمنی گفته‌اند جمال بنعمر، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن نیز این طرح را تأیید کرده است.

«استقرار نیروهای عربستان در مرز یمن»

کشورهای سنی‌نشین حوزه خلیج فارس و بیش از همه عربستان سعودی تلاش می‌کنند تا مانع از تقویت و پیشروی شیعیان در یمن شوند.

خبرگزاری رویترز با استناد به منابع دولت آمریکا گزارش داده است که عربستان سعودی تجهیزات سنگین نظاامی خود را در مرزهایش با یمن مستقر کرده است.

بنا به این گزارش استقرار نیروهای نظامی عربستان در مرز یمن، می‌تواند هم اهداف تهاجمی داشته باشد و هم دفاعی. قابل تصور است که نیروهای عربستان به‌منظور حمایت از عبد ربه منصور هادی دست به حمله هوایی نیز بزنند.

در حالی که عربستان و کشورهای سنی‌نشین حاشیه خلیج فارس از رئیس‌جمهور یمن حمایت می‌کنند، ایران نیز از حوثی‌ها دفاع می‌کند. در رسانه‌ها از بحران در یمن، به‌عنوان جنگ نیابتی میان ایران و عربستان نام برده می‌شود.

ایران تعدادی از مجروحان حملات انتحاری روز جمعه، ۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند در یمن را برای مداوا به ایران منتقل کرد. روز جمعه در سه حمله انتحاری به چند مسجد در صنعا که محل تجمع نیروهای حوثی بود، ۱۴۲ نفر کشته شدند.

شیعیان حوثی‌ها به اقلیت زیدی یمن تعلق دارند که حدود ۳۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. حوثی‌ها بیشتر در شمال غربی یمن سکونت داشته‌اند.

یمن فقیرترین عضو خانواده کشورهای عربی محسوب می‌شود و پس از سقوط علی عبدالله صالح همواره با ناآرامی و بی‌ثباتی رو‌به‌رو بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.