ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آب سدهای تهران ۱۳ درصد کاهش یافته است

حجم مخزن آب سد کرج در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۴‌ درصد کمتر شده. به گفته وزیر نیرو، امسال میزان بارندگی کاهشی ۲۳ درصدی خواهد داشت.

بارندگی کم و برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، میزان آب ورودی به سدهای تامین کننده آب آشامیدنی تهران را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داده است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون) اعلام کرد حجم آب موجود در مخزن سد‌های تهران در پایان اسفندماه ۹۳ به ۳۵۱ میلیون مترمکعب رسیده است. این در حالی است که این حجم در زمان مشابه سال پیش از آن، ۴۰۴ میلیون متر‌مکعب ثبت شده بود.

اکنون حجم آب موجود درمخزن پنج سد لار، طالقان، کرج (امیرکبیر)، ماملو و لتیان در پایان سال گذشته و آغاز فروردین ماه به ترتیب ۱۳، ۱۴۵، ۵۵، ۲۵ و ۱۱۳ میلیون مترمکعب ثبت شده که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن  به ترتیب ۱۳، ۱۱، ۲۴، ۲۳ و ۷ درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش مربوط به سد کرج یا امیرکبیر است.

به جز کاهش آب موجود در مخزن‌ها، میزان آب ورودی به آن‌ها نیز کاهش یافته است. آب ورودی به سدهای تهران در شش ماهه نخست سال آبی جاری (ابتدای مهرماه تا پایان اسفندماه ۹۳)، ۲۹۳ میلیون متر مکعب گزارش شده که این حجم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۳ درصد کاهش یافته است.

بیشترین کاهش آب ورودی، در مخزن دو سد ماملو و لتیان با ۲۱ درصد کاهش (در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته)، ثبت شده است.

ورودی سد لار چهار درصد، طالقان ۱۹ درصد و کرج هشت درصد کاهش نشان می دهند.

در ابتدای سال‌ جاری نیز وزارت نیرو اعلام کرد آب رودخانه‌های ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است. دلیل این کاهش چشمگیر برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی و همچنین کاهش بارندگی اعلام شده است.

حمید چیت چیان، وزیر نیرو، گفته است که انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۴میزان بارندگی در ایران ۲۳ درصد کمتر از سال گذشته باشد.

به گفته وزیر نیرو، سال بسیار دشواری در زمینه تأمین آب پیش‌رو خواهد بود. سالی که در آن نه تنها تأمین آب آشامیدنی بلکه آب بخش کشاورزی نیز با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو خواهد شد.

بحران آب بر تأمین برق نیز تأثیر خواهد گذاشت و توقف خدمات صنعت برق به همه بخش‌ها آسیب خواهد زد. به گفته وزیر نیرو بیش از ۵۵ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی از چاه‌ها تأمین می‌شود که بخش عمده چاه‌ها نیازمند برق هستند.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز پیش‌بینی کرده است که استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد ، شمال اصفهان، شمال کرمان، بخش‌های غربی هرمزگان و جنوب اردبیل، دچار خشکسالی شدید شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.