ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراز اميدواری مقام آمريکايی به آمادگی ايران برای تصميم‌‌گيری‌های دشوار

حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران هفته گذشته با سران کشورهای بريتانيا، فرانسه و روسيه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و به شش قدرت جهانی نامه نوشت.

يک مقام آمريکايی ابراز اميدواری کرده که گفت‌وگوی حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران با قدرت‌های جهانی نشانه‌ای از آمادگی تهران برای تصميم‌گيری‌های دشوار باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا که خواسته نامش برده نشود، گفته که مذاکرات جدی است و بايد تصميم‌های لازم گرفته شود و روزهای آينده مشخص می‌کند که آيا چنين تصميم‌هايی گرفته می‌شود يا خير.

قدرت‌های جهانی هفته گذشته گفته بودند که ايران اکنون بايد تصميم‌های دشوار بگيرد اما تهران در مقابل می‌گويد اين غرب است که بايد تصميم لازم را بگيرد.

حسن روحانی هفته گذشته با سران کشورهای بريتانيا، فرانسه و روسيه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. روحانی همچنين نامه‌ای با هدف خارج کردن گفت‌وگوهای هسته‌ای از «شکست و بن‌بست» به سران شش قدرت جهانی از جمله باراک اوباما، همتای آمريکايی‌اش نيز ارسال کرده است.

هر چند تحليل‌گران می‌گويند اين نامه نمی‌تواند نشانه‌ای از سازش ايران با غرب باشد.

فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا گفته که قصد ما توافق بد نيست بلکه تلاش می‌کنيم تا به توافق خوب دست پيدا کنيم و مطمئن شويم که دسترسی ايران به فناوری هسته‌ای به طور کامل با هدف مقاصد صلح‌آميز است و ايران نمی‌خواهد به سمت سلاح‌های هسته‌ای گام بردارد.

تهران احتمالا بر اساس يک توافق نهايی متعهد خواهد شد تا به فعاليت‌های حساس هسته‌ای برای دست‌کم يک دهه پايان دهد تا در ازای آن تحريم‌های مالی و نفتی و شماری از تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه اين کشور لغو شود. هدف اين توافق، پايان دادن به بن بست هسته‌ای ۱۲ ساله ايران با غرب و کاهش خطر بروز به جنگ در خاورميانه است.

وزير امور خارجه بريتانيا هفته گذشته هشدار داده بود که شکست در دستيابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای ايران و غرب، خاورميانه را «بی‌ثبات‌تر» و «درگير رقابت تسليحات هسته‌ای» خواهد کرد.

يک ديپلمات غربی گفت که لغو اوليه تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد احتمالا شامل خارج کردن نام افراد ايرانی از فهرستی است که بر پايه آن شماری از مقامات جمهوری اسلامی اجازه سفر به خارج از کشور را ندارند.

به گفته اين ديپلمات، تحريم‌های تسليحاتی عليه ايران در گام نخست لغو نخواهد شد و لغو چنین تحریم‌هایی «عاقلانه هم نیست.»

تحريم‌های سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ به دليل اصرار ايران به ادامه دادن برنامه هسته‌ای، در چندين مرحله عليه اين کشور اعمال شده است.

يکی از خواسته‌های مذاکره‌کنندگان ايرانی اين است که اين تحريم‌ها در توافق هسته‌ای به طور کامل و يک جا لغو شود اما قدرت‌های جهانی با لغو کامل تحريم‌ها مخالف هستند و می‌گويند لغو تحريم‌ها بايد تدريجی باشد.

دوره تازه مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی از هفته گذشته در لوزان سوئيس آغاز شده و مهلت آن ۳۱ مارس / ۱۱ فروردين به پايان می‌رسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.