ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج مرزبان ایرانی کشته شدند

مرگ پنج مرزبان بر اثر انفجار مین بود. این رویداد در استان کرمانشاه و در منطقه مرزی سومار رخ داد.

مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی خبر داد که پنج مرزبان در منطقه مرزی استان کرمانشاه روی مین‌های به جا مانده از جنگ ایران و عراق رفته و جان خود را از دست داده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، این رویداد صبح امروز، دوشنبه ۱۰ فروردین‌ماه در منطقه مرزی سومار از شهرهای اطراف قصر شیرین در استان کرمانشاه رخ داده است.

سومار در میان بلندی‌های سارات، چغامان و اردوبان قرار دارد و فاصله آن با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است.

سردار جلال ستاره، معاونت عمليات مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این خبر را تأیید کرد و گفت مين‌های منفجرشده از جنگ هشت ساله ایران و عراق باقی مانده بودند.

به‌گفته او بارندگی‌های شب گذشته در مناطق مرزی ايران و عراق موجب شد تا يک‌سری مين‌های باقی مانده از جنگ وارد جاده شدند و صبح زود هنگامی که پنج مرزبان در حال عبور از اين جاده بودند مين‌ها منفجر شدند.

به تازگی در روز ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۳ نيز پنج دانش‌آموز از ‌منطقه «کنجانچم» شهرستان مرزی مهران واقع در استان ايلام هنگامی که پس از مدرسه در حال بازی بودند بر اثر انفجار مين زخمی و به بيمارستان منتقل شدند.

ايران دومين کشور آلوده به مين در دنيا است. به گفته مسئولان جمهوری اسلامی هنوز ۷۰ هزار هکتار از اراضی‌ ايران آلوده به مين است.

ايران هنوز به پيمان‌نامه اوتاوا (پيمان‌نامه منع استفاده، نگهداری، توليد و جابه‌جا کردن مين ضد نفر) و پيمان‌نامه اسلو (پيمان‌نامه عدم استفاده از بمب‌های خوشه‌ای) نپيوسته است.

بر اساس پيمان اتاوا دولت‌ها موظف‌اند پس از گذشت ۱۰ سال از پايان جنگ کليه زمین‌ها را از مين‌ها پاک‌سازی کنند.

براساس گزارش سازمان «مانيتور مين‌های زمينی» که ۳ دسامبر ۲۰۱۴ / ۱۲ آذرماه ۱۳۹۳ منتشر شد، در سال ۲۰۱۳ کل تلفات ناشی از مين در ايران، ۱۰۷ نفر بوده است که از اين تعداد ۳۶ نفر کشته و ۷۱ نفر زخمی شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهین امینی

    خدا می دونه مین بوده یا ...