ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار نکته‌ی کلیدی در «بیانیه تفاهم» از نگاه کارشناسان‎

در بررسی «تفاهم» هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی دو کارشناس پرونده‌ی اتمی ایران، علی نیری، استاد دانشگاه در کالیفرنیا و مهران مصطفوی، استاد دانشگاه در پاریس مفهوم بیانیه «تفاهم» هسته‌ای که توسط موگرینی و ظریف اعلام شد را جویا می‌شویم.

در پایان نشست مطبوعاتی، تصویردسته‌جمعی مذاکره‌کنندگان در لوزان و اعلام «تفاهم» هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی، نشان دهنده‌ی یک روز تاریخی برای پایان دادن به کشمکش دوازده ساله و گفت‌وگوهای ماراتن‌گونه یک‌سال و نیم گذشته بود. بدین ترتیب برگ تازه‌ای در تاریخ مناسبات ایران با جهان ورق خورد.


به گفته‌ی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا : «اگر تفاهم به دست آمده به یک "توافق" جهانی منجر شود، معتقدم جهان امن‌تر خواهد شد.» جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در توییتر خود نوشت: «امروز روز بزرگی‌ست.» و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  فدریکا موگرینی هم گفت: «امروز گام‌های قاطعانه و مهمی برداشتیم.»

این رویداد با شوک برای دو کشور عربستان و اسرائیل همراه بود.

در داخل کشور گروهی از  مردم در تهران و شهرهای دیگر با فریاد های شادی و بوق زدن اتومبیل‌ها به خیابان‌ها آمدند. برخی از آنان به تلویزیون بیست و جهارساعت فرانسه گفتند: خوشحالیم تحریم‌های فلج کننده اقتصادی برداشته می شود، ایران از انزوای جهانی بیرون می آید و ترس از جنگ از سر مردم برداشته می شود.
رادیو زمانه در بررسی این رویداد تاریخی در گفت‌وگو با دو کارشناس پرونده‌ی اتمی ایران، علی نیری، استاد دانشگاه در کالیفرنیا و مهران مصطفوی، استاد دانشگاه در پاریس این پرسش‌ها را با آنان مطرح می کند:

  • مفهوم این بیانیه «تفاهم» هسته‌ای که توسط موگرینی و ظریف اعلام شد چیست؟ دیگر آنکه نکات کلیدی و مهم این بیانیه کدام ها هستند؟
  • شما فکر می‌کنید تا سه ماه دیگر یعنی یازدهم تیرماه / یکم ژوییه به عنوان آخرین مهلت برای رسیدن به توافق پایانی، مسائل باقیمانده حل خواهد شد یا دوباره درگیری فرسایشی ادامه خواهد یافت؟
  • و پرسش آخر اینکه آیا تحریم‌هایی که گفته شده برداشته خواهند شد، گشایشی برای اقتصاد فلج شده‌ی ایران و بهبود زندگی مردم خواهند داشت یا همچنان این مشکلات باقی خواهد ماند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی صدارت | چهار نکته‌ی کلیدی در «بیانیه تفاهم» از نگاه کارشناسان‎

    […] بازنشر از رادیو زمانه […]

  • غلام عسگری

    طی سی وشش سال سیاه گذشته که داعش اول درکشورمان توسط دول استعماری وقدرتهای بزرگ ظهورکرد همواره انچه برای حاکمان اهمیت داشته مصلحت نظام بوده نه مصلحت ملک وملت ایران برای نمونه به چند نکته اشاره میکنم اتنصابات تحمیلی خمینی دردوازدهم فروردین پنجاه وهشت سرفصل تمامی ناورایی ها..کشتاراگاهان وانقلابیون واقعی..سرکوب عریان زنان ومردان ازادیخواه..اغازجنگ هشت ساله خمینی وصدام که میتوانست درهمان سال اول یا دوم با میانجیگری چند کشورمنطقه به پایان برسد اما خمینی واطرافیانش ضمن نیازشدید به خانواده های شهید ومجروح ومفقود الاثربه گفته اخوند قرائتی وسرکوب های داخلی درپناه جنگ به ادامه ان اصرارورزید ودرنهایت با خفت وخواری جام زهررا سرکشید وقطعنامه598 سازمان ملل را پذیرفت چراکه حاکمیت را درخطرمیدید..انتصاب علی خامنه ای به عنوان رهبر وجناح بندی کردن نیروهای درون نظام وبازگذاشتن دست نیروهای نظامی وامنیتی واطلاعاتی برای ادامه سرکوبها درکشور..حمایت تمام قد رژیم ازتروریسم درجهان وصرف هزینه های میلیاردی درراستای مداخلات بی ثمردرسایرکشورها..اغازبرنامه بی نتیجه وغیرلازم بصطلاح هسته ای وادامه پنهان کاری وپس ازلو رفتن ان میتوانست درزمان اخوند خاتمی بصطلاح دولت اصلاحات به پایان برسد اما همچنان با صرف میلیاردها دلارازجیب مردم موجب شد تا درابعاد گسترده تحریم ها ازطرف اتحادیه اروپا وامریکا به مرحله اجرا دراید ودرنتیجه این مردم تحت ستم ایران بودند که زیربارتورم وفقروفلاکت وبیکاری کمرخم کنند وصدها مرکزصنعتی بزرگ وکوچک تعطیل ومیلیونها کارگربه لشکربیکاران افزوده شود ومیلیونها کشاورزودامداربعلت عدم توانایی درکشت وزرع وبی ابی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند وبرناهنجاریهای اجتماعی صدها برابرافزوده شود ودرنهایت درزمانی که میرفت رزیم درمقابل خواست ومطالبات عمومی با انفجارگرسنگان روبروشود با خفت مجبورشود پشت میزمذاکرات سریالی ومضحک بنشیند وقرارداد ترکمنچای دیگری به زیان ملت وبسود دول قدرتمند جهانی به ملت ایران تحمیل کند وهرانچه دراین راه هزینه شده بود یکشبه دود شود وشعاردهن پرکن انرژی هسته ای حق مسلم ماست بدون درنظرگرفتن حق مردم مشخص شد که حق ما نبوده وان شعارهم تحمیلی بوده است همچون تمامی تبلیغات باندهای درون رژیم بنا به مصلحت نظام.اما اکنون جای ان دارد که ملت ایران یقه ولی فقیه وسران حکومت اخوندی را بگیرند وازانها بخواهند که اگرما انقلاب کردیم مصلحت ما کجاست که صدها هزاربارطی سی وشش سال حکومت نمایندگان خدا برمشکلات وگرفتاریهای ما افزوده شده است وبعد ازاین به هیچ اخوند واخوند صفتی اعتماد نکنند وادامه عمراین رزیم درنهایت به نابودی ملک وملت ایران خواهد انجامید اگرمردم بازهم سکوت کنند.متحد وپیروزباشید.

  • دهوند

    گویا خدا بیکار است ! این جهان بی انتها را ول کرده صاف آمده برای ما رهبر تعیین می کند !

  • دهوند

    ما تا آیت اله (!) خامنه ای رهبر فرزانه و ولی امر مسلمین جهان (!) و ولی فقیه برگزیده خدا (!) را داریم نگران نیستیم ! تفاهم یا توافق یا هرچه باشد مهم نیست ! در کشمکش های این چند روزه در خاورمیانه، از برکت سیاست خردمندانه ولی فقیه برگزیده خدا (!) ترکیه و سودان و پاکستان و حتی دولت افغانستان هم به صف پشتیبانان عربستان در برابر ایران پیوستند ! با وجود این برگزیده خدا (!) ما نیازی به دشمن نداریم. اقتصاد ورشکسته، سن فحشا و آلودگی به مواد مخدر به حدود 12 سال تا 14 رسیده، آمار طلاق بالا رفته و و بالاتر میرود، محیط زیست رو به فاجعه و جنگل و مراتع و دیگر منابع طبیعی روبه نابودی است ، آلودگی آب و هوا روز به روز بیشتر میشود، بیکاری و فقر و گرسنگی رو به گسترش ، گرانی بیداد می کند، فساد حکومتی و انواع فسادهای دیگر در بالاترین سطح بی سابقه و فاجعه بار، دستگاه ها و نیروهای امنیتی خود بدترین عاملان ضد امنیت مردم، اعتبار گذرنامه ایرانی در پایین ترین سطح، پول جمهوری اسلامی بی ارزش، کشاورزی نابود، صنایع فلج و ورشکسته، بخش خصوصی نابود، مجلس پر از فاسد ترین امت حزب اله، قوه قضائیه فاسد و رئیس و سران آن از فاسد ترین آخوندها و .... و تاراج دارایی های مردم و کشور توسط نهادهای زیر نظر ولی امر مسلمین جهان نجومی ، ..... ، وابستگی به چین و روسیه و امارات عربی روبه افزایش، .... ، این فهرست تمامی ندارد . انصاف بدهید با وجود چنین رهبر و چنین حکومت و روحانیت و چنین سپاه پاسدارن و بسیجی ، آیا مردم ایران نیازی به دشمن دیگر دارند ؟ کدام دشمن می توانست و میتواند این همه مصیبت ببار آورد ؟ دشمن مگر چکار می توانست و می تواند بکند که ولی امر مسلمین جهان ( چه آن یکی و چه این یکی ) و امت حزب اله حاضر در صحنه و این نظام مقدس و سپاه پاسداران نکردند و نمی کنند ؟ آدم باید انصاف داشته باشد ! نمی دانم خدا چه دشمنی با این مردم دارد که چنین رهبری را برایمان برگزید!خواهشمندیم دست از سر ما بردارد و بگذارد خودمان رهبر انتخاب کنیم که بی هیچ شکی بهتر انتخاب می کنیم .