ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار نسرین ستوده: احتمال زیر فشار رفتن مخالفان در پی تفاهم هسته‌ای

نسرین ستوده از تفاهم هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان استقبال کرد اما گفت، این‌که تفاهم هسته‌ای موجب گشایش درهای حقوق بشر در ایران می‌شود، تصور اشتباهی است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری می‌گوید فعالان حقوق بشر تفاهم هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان را مثبت ارزیابی می‌کنند اما معتقدند این تفاهم برای دستیابی به حقوق بشر در ایران کافی نیست. او گفت پس از این تفاهم ممکن است هجوم‌ها و حمله‌هايی به سمت منتقدان و فعالان صورت گيرد که بايد آمادگی کافی در این‌باره داشت.

نسرین ستوده: همواره [در حکومت ایران] قدرت در اختيار تندروها قرار دارد.

نسرین ستوده در گفت‌وگویی با سایت سحام‌نیوز در روز دوشنبه ۱۷ فروردين‌ماه، اعلام کرد که فعالان حقوق بشر از پايان دادن به روابط خصومت‌آميز بين‌المللی استقبال می‌کنند تا شاید دولت در روابط داخلی با مخالفان و منتقدان خود نیز گفت‌وگو کند.

او در همین حال افزود: «تصور اين‌که با دستيابی به يک تفاهم بين‌المللی، فی‌نفسه و خودبه‌خود موجب گشايشی در روابط داخلی شود و درهای حقوق بشر به‌صورت معجزه‌آسايی به روی شهروندان باز شود تصوری اشتباه است.»

نسرین ستوده ششمين ماه تحصن خود را در اعتراض به محروميتش از وکالت درمقابل ساختمان کانون وکلا در تهران می‌گذراند. او بنیانگذار کارزار «حق کار، حق دگرانديشان» است.

این فعال حقوق بشر از این‌که «همواره [در حکومت ایران] قدرت در اختيار تندروها قرار دارد» اظهار تأسف کرد و گفت: «من فکر می‌کنم که مخالفان و منتقدان بايد خودشان را برای روزهای بدتر هم آماده کنند، چه بسا گروه تندروی حکومت برای اين‌که پيامی را ارسال کنند مبنی بر اين‌که هيچ تغييری در مملکت ايجاد نشده، دست به يک‌سری سخت‌گيری‌ها بزنند و به تحت فشار گذاشتن بيشتر مخالفان و منتقدان اقدام کند.»

او با تأکید بر این‌که پيش از اين هم شاهد چنين رفتارهايی از گروه‌های تندرو بوده‌ایم، گفت: «فشارهايی ممکن است ايجاد شود، هجوم‌ها و حمله‌هايی به سمت منتقدان و فعالان ممکن است صورت گيرد که بايد در مورد اين‌ها آمادگی کافی داشته باشيم.»

به‌گفته ستوده درهمه جای دنيا تحقق حقوق بشر به «فعاليت شهروندان و فعالان حقوق بشر در يک جامعه» و « دقت لازم و شهامت مدنی» آن‌ها وابسته است.

این عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران از وضعیت حقوق بشر پس از روی کار آمدن حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری نیز انتقاد کرد و گفت: «هنوز آمار اعدام‌ها رو به افزايش است، وضعيت زندانيان سياسی هيچ بهبودی پيدا نکرده، برخورد با فعالان حقوق بشر، وکلا، روزنامه‌نگاران، دانشجويان، کارگران و زنان هيچ تغييری نکرده [است]».انتظار می‌رود در همه این موارد شرایط بهبود یابد.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه در امور حقوق‌ بشر ايران نيز در جديدترين گزارش خود در بيست‌‌وهشتمين نشست شورای حقوق‌‌ بشر سازمان ملل، روز دوشنبه ۱۶ مارس / ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ گفت وضعيت حقوق‌ بشر در ايران بدتر از سال‌های قبل شده است.

نسرین ستوده سلب مسئولیت کردن دولت ایران از مسائل حقوق بشری را با این استدلال که قوه قضائیه «مستقل» از قوه مجریه است و دولت قصد دخالت در کار قوه قضائیه را ندارد، رد کرد و گفت بايد مفهوم استقلال قوه قضائيه، به مفهوم قضائی وجود داشته باشد، نه اين‌که اين قوه در امور سياسی دخالت کند و «سياست کلی يک نظام، تحت تأثير تصميمات قضائی تعيين شود».

نسرین ستوده پیش از این در ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت و به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت از خروج از کشور، محکوم شد. در دادگاه تجدیدنظر حکم این فعال حقوق بشر به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت کاهش یافت. او اکنون در راه حق کار فعالیت می‌کند و در شش ماه اخیر نیز چند بار به‌طور موقت بازداشت شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Elli

    دردتون به جونم....

  • دهوند

    زنده باد خانم ستوده

  • faryad

    دفتر اوباما مرکز لابیگری حکومت اسلامی شده: - رسانه های آمریکایی می گویند یک ایرانی آمریکایی در کاخ سفید به سود لابی تهران در آمریکا فعالیت می کند. او سحر نوروز زاده یک ایرانی تبار آمریکاست که هم اکنون مسؤول پرونده ایران در شورای امنیت ملی آمریکاست. کاخ سفید فهرستی از اسامی مقامات ارشد آمریکایی منتشر کرده است که در کنفرانس مطبوعاتی اوباما حاضر بودند. این افراد از جزئیات مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 اطلاع داشتند. از جمله این افراد نام یک آمریکایی ایرانی تبار به نام سحر نوروز زاده دیده می شود. نوروز زاده قبلا عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایک) بود. حتی ظریف سالهاست با این گروه همکاری داشته و ریس گروه در لوزان با برادر روحانی و ظریف همکاری داشته ! - منشی اوباما نیز یک آمریکایی ایرانی تبار است. فریال گواشیری منشی ایرانی - آمریکایی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز از دیگر ایرانی تباران فعال در کاخ سفید است. - هنگام انتخاب جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا موضوع نسبت فامیلی سببی او با یک آمریکایی ایرانی الاصل در رسانه های این کشور مطرح شد. وانسا کری دختر جان کری با پزشک ایرانی به نام بهروز والاناهید ازدواج کرده است. برخی خبرهای تایید نشده هم می گویند که این دختر جان کری و همسر ایرانی اش قبل از ازدواج در سال 2009 به ایران هم سفر کرده بودند. برخی در آمریکا نیز ابراز نگرانی کرده بودند داشتن داماد ایرانی برای وزیر خارجه آمریکا ممکن است بر موضع جان کری نسبت به تهران تاثیر عاطفی داشته باشد.

  • هشدار نسرین ستوده: احتمال زیر فشار رفتن مخالفان در پی تفاهم هسته‌ای » Neek Fondation

    […] […]

  • hamid

    تسلیم به خواست ملت، نه تسلیم به خواست دشمن! راه حل در گفتن حقآیق به ملت بود و است! گفتن اینکه میخواستیم بدون اطلاع شما بمب بسازیم ثروت ملی را خرج آن کردیم! مساله لو رفت و ۱۰سال شما در سختی بودید! اشتباه کردیم پوزش میخواهیم و برای گرفتن بهانه از دشمنان ایران بساط اتمی را جمع میکنیم تا دشمنان ایران بهانه ای برای دخالت نداشته باشند و مجبور به امضا هیچ قراردادی بر ضد حقوق ملی نشویم! ممکن است بگویید استبداد هرگز حاضر نخواهد شد! پس چون کبک سر زیر برف نکنیم و از استبداد بخواهیم به ما مردم ایران تسلیم شود،نه به دشمنان ایران. شاد باشید. حمید

  • بهنام

    آفرین و درود بر خانم ستوده این شیر زن ایران که یک تنه در برابر استبداد کور ایستادگی و مقاومت میکند .