ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: هیچ توافقی امضا نخواهد شد مگر تحریم‌های اقتصادی لغو شوند

حسن روحانی در روز فن‌آوری هسته‌ای گفت که ایران دست از فن‌آوری هسته‌ای برنمی‌دارد؛ نطنز به کار خود ادامه خواهد داد و بیش از هزار سانتریفیوژ که در فردو مستقر بوده باقی خواهد ماند.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در روز ملی فن‌آوری هسته‌ای اعلام کرده که این کشور هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد مگر آن‌که در نخستین روز اجرا تمام تحریم‌های اقتصادی بالمره و در‌‌ همان روز لغو شود.

روز ۲۰ فروردین در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز فن‌آوری هسته‌ای نامیده شده است. دلیل این نامگذاری این بوده که در ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ اعلام شد که ایران دستاوردهای هسته‌ای قابل توجهی به دست آورده است. هر سال در این روز جشنی در ایران برگزار می‌شود و دستاوردهای هسته‌ای جدید رونمایی می‌شود.

امسال حسن روحانی در سخنرانی‌اش در همایش روز ملی فن‌آوری هسته‌ای، با اشاره به فرازهایی از تاریخ جمهوری اسلامی و تأکید بر مقاومت این کشور در مقابل قدرت‌های جهانی در مقاطع مختلف، گفت: «امروز هم در هر فن‌آوری اگر دنیا بگوید با منطق زور در برابر ملت ایران می‌ایستیم تردید ندارم که تمام قدرت‌های جهان در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد.»

او گفت: «آن روزی که ما به دنیا می‌گفتیم ما فن‌آوری غنی‌سازی را برای سوخت می‌خواهیم، اگر این فن‌آوری را به ما می‌دادند هیچ بحثی نبود. منتهی آن‌ها می‌گفتند ما این فن‌آوری را نمی‌دهیم و نمی‌گذاریم شما در ایران به غنی‌سازی برسید؛ این حرف حرفی بود که ملت ما زیر بار آن نمی‌رفت.»

رییس جمهوری ایران دستاورد مذاکرات هسته‌ای را نه بیانیه منتشر شده، که برداشت تازه آمریکا از ایران دانست: «رییس جمهوری آمریکا به صراحت گفته است که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ملت ایران در برابر فشار تحریم و زور تسلیم نمی‌‌شود.»

او پیروزی ایران را در این دانست که بزرگ‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و رییس جمهوری این کشور ایران را به رسمیت شناخته‌اند.

حسن روحانی همچنین تأکید کرد که در این مذاکرات مسیر اعتدال، منطق، مذاکره، صلح، آرامش، کرامت انسان‌ها و ثبات منطقه بر افراطی‌گری، منطق زور، خشونت و تحریم غلبه کرده و پیروز شده است.

رییس جمهوری ایران با اشاره به این‌که دنیا تحریم و فشار و تهدید را قدم به قدم کنار می‌گذارد، گفته که ایران به دنبال شکست کسی نیست، بلکه به دنبال احقاق حقوق خود و نتیجه برد - برد است.

او با تأکید بر اینکه ایران از روز اول به دنبال سلاح اتمی نبوده و نخواهد بود؛ گفت که بالا‌ترین دلیل این کشور برای این موضوع علاوه بر معاهدات بین‌المللی و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از ۱۴ سال بازرسی مستمر، فتوای رهبر ایران است.

علی خامنه‌ای قبلاً در کنفرانس بین‌المللی «خلع سلاح و عدم اشاعه» که فروردین سال ۱۳۸۹ در تهران با حضور نمایندگان برخی کشور‌ها برگزار شد، سلاح هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی را تهدیدی برای بشریت خوانده و کاربرد این سلاح‌ها را حرام دانسته بود.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما دست از فن‌آوری هسته‌ای برنمی‌داریم؛ نطنز به کار خود ادامه خواهد داد و بیش از هزار سانتریفیوژ که در فردو مستقر بوده باقی خواهد ماند؛ در اراک یک راکتور آب سنگین برای مصارف پزشکی خواهیم داشت و تحقیق و توسعه را طبق اهداف ملی ادامه خواهیم داد.»

روحانی همچنین اعلام کرد که ایران حاضر است با تمام کشورهایی که می‌خواهند در چارچوب اصول انسانی، قانونی و احترام و منافع مشترک با ایران اسلامی کار کنند، همکاری کند و توافق هسته‌ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده با جهان می‌داند.

ایران اکنون در حال مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۵+۱ است و امیدوار است به یک توافق نهایی با این کشور‌ها دست یابد و تحریم‌ها علیه این کشور لغو شود.

آخرین دور این مذاکرات فروردین سال جاری در لوزان سوئیس برگزار شد و طرفین در پایان ۹ روز گفت‌وگوهای فشرده با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که به چارچوب‌های توافق دست پیدا کرده‌اند اما رویدادهای پس از آن نشان داد که ایران و آمریکا روایت‌های متفاوتی از این چارچوب‌ها دارند.

این روایت‌های متفاوت گویای آن است که طرفین هنوز تا دستیابی به یک توافق فاصله زیادی دارند.

ایران و کشورهای گروه ۵+۱ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان بر پایه ضرب‌الاجل از پیش تعیین شده تا ۱۰ تیر ۱۳۹۴ فرصت دارند که به این توافق دست پیدا کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    کری و اعضای نایاک بروند دنبال شغل تازه!

  • بهنام

    این بابا که اسم خودش رو گذاشته حقوقدان ، حتی از ابتدائی ترین حقوق قضایی اطلاعی ندارد . تمام این تحریمها در مجالس اتحادیه اروپا و همچنین سنا و کنگره آمریکا به صورت قانون در آمده و تا زمانی که مجددآ به بحث گذاشته نشده و ملغی نشود اقوانین ین قوانین با قدرت و صلابت به اجرا گذاشته میشود . فکر کرده اند که آنجا هم ایران است که با یک تلفن بیت رهبری به صادق لاریجانی دستور دهند که فلان روزنامه را تعطیل کن و یا فلان شخص را دستگیر و فلانی را آزاد کن و یا رآی این و آن پرونده به صلاح مملکت نیست و از دستور کار خارج کن .

  • Majid

    آقای فیروز دیروز و روحانی امروز خدا را فراموش کرد و شد صدام حسین پریروز در عراق. صدامی که کشورش در تحریم اقتصادی شدید بود برای ۱۱ سال تا سرنگون گشت. روز و شب به قدرت عراق میبالید در حالیکه نوزادان عراق از کمبود شیر خشک جان به جان آفرین تسلیم  مینمودند. تا تعدادشان به ۵۰۰ هزار رسید و نیروهای متجاوز عراق را تسخیر کردند. و نتیجه اش را امروز شاهدیم. و یا شاید نیستیم. اسم خود را عوض میکنیم.  و تصور باطل داریم که با مکر و فریب خدا و خلق او را هم میتوانیم بفریبیم. هیهات از وعده و وعیدهای شیطان و اولیایش در روی زمین. هیهات.