ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تفاهم‌نامه لوزان یک توافق تضمین شده نیست»

پس از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی درباره پیش‌شرط‌های توافق‌نامه جامع هسته‌ای، علی اکبر صالحی و عباس عراقچی با حضور در تلویزیون دولتی ایران سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را تأیید کردند.

پس از سخنرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره تفاهم‌نامه لوزان و پیش‌شرط‌های توافق‌نامه جامع هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و همچنین عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در تأیید نظرات رهبر جمهوری اسلامی سخن گفتند. صالحی از سخنان رهبر به عنوان تذکری به مذاکره‌کنندگان ایرانی و اخطار به طرف غربی یاد کرد. عراقچی هم خاطرنشان کرد که اگر «مطلوب رهبری» برآورده نشود، مذاکرات هسته‌ای تمدید شود.

۱۰ هزار سانتیرفیوژ غیر فعال در صنایع هسته‌ای ایران

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی

شامگاه گذشته، پنج‌شنبه ۲۰ فروردين، بلافاصله پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پیرامون تفاهم‌نامه لوزان، علی اکبر صالحی در گفت‌‌وگوی ویژه شبکه دو خبر تلویزیون دولتی ایران شرکت کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی، از سخنان رهبر جمهوری اسلامی به عنوان تذکری به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران یاد کرد و با قدردانی از او گفت در همان حال آیت‌الله خامنه‌ای به طرف مقابل هم اخطار داده است که گمان نبرد مذاکره‌کنندگان ایرانی بی‌حامی و بدون پشتیبان‌اند.

صالحی گفت: «سخنان [آیت‌الله خامنه‌ای] به موقع بود، و هم تکلیف ما و هم طرف مقابل را روشن و راه را برای ما هموار می‌کند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز گذشته‌اش یک بار دیگر غرب را به بدعهدی متهم کرد و از مذاکره‌کنندگان ایرانی خواست که به محدودیت صنایع هسته‌ای ایران و «دخالت در حریم امنیتی ایران» تن ندهند. او تلویحاً از مذاکره‌کنندگان خواست که اگر غرب به خواست ایران تن نداد، مذاکرات در پیش رو برای تفاهم‌نامه جامع هسته‌ای را به تعویق بیندازند.

صالحی از ایران به عنوان تنها کشور در حال توسعه‌ای یاد کرد که می‌تواند آب سنگین تولید کند.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، ایران از سال‌های دهه ۱۳۷۰ تاکنون از بازار سیاه سانتیرفیوژهای مورد نیازش را تهیه کرده است و در مجموع ۱۵ سال طول کشید تا بتواند به فن‌آوری غنی‌سازی اورانیوم دست بیابد.

صالحی درباره تعداد سانتریفیوژها گفت: «ما هم‌اکنون قریب ۲۰ هزار ماشین سانتریفیوژ داریم، ۱۰ هزار ماشین آن در حال کار است و ۱۰ هزار غیر فعال و از ۱۰ هزار ماشین فعال، هزار ماشین از نوع آی آر ۲‌ام، است.»

بر اساس تفاهم‌نامه لوزان ایران متعهد می‌شود ۹۵ درصد از توان هسته‌ایش را کاهش بدهد. فعالیت سایت فردو هم متوقف خواهد شد. طرف غربی گفته است ایران تعداد ۱۰۰۰ سانتریفوژ IR-2 خود را نیز برخواهد چید و نباید از سانتریفیوژهای پیشرفته خود استفاده کند. همچنین تحقیق و توسعه ایران روی سانتریفیوژهای پیشرفته باید طبق پارامترها و برنامه مورد توافق با ۱+۵ باشد.

تفاهم‌نامه لوزان یک توافق تضمین‌شده نیست

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنرانی هسته‌ایش مسئولیت مذاکرات را به عهده نگرفت و خاطرنشان کرد که دخالت او در روند مذاکرات در حد تعیین خطوط قرمز است. عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران نیز در یک برنامه خبری که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، در واکنش به این سخنان رهبر گفت: «دقیقاً راهنمایی‌هایی را که ایشان فرمودند و دیدگاه‌ها و خطوطی را که ترسیم کردند در‌‌ همان چارچوب حرکت کردیم و در آینده هم حرکت خواهیم کرد.»

عراقچی گفت تفاهم‌نامه لوزان «یک توافق تضمین شده نیست.»

او همچنین خاطرنشان کرد که مذاکره‌کنندگان ایرانی تا زمانی که «مطلوب رهبری» حاصل نشود، به توافق با غرب تن نمی‌دهند و اگر لازم باشد زمان مذاکرات را تمدید خواهند کرد.

مذاکرات آینده هسته‌ای در سطح معاونان وزاری خارجه ایران و ۵+۱ احتمالاً در نیویورک برگزار می‌شود. در کنار این گفت‌وگو‌ها مذاکرات کار‌شناسی نیز ادامه خواهد داشت و در صورت لزوم وزرای خارجه کشورهای مذاکره‌کننده هم حضور خواهند یافت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.