ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمريکا: لغو تحريم‌های ايران تدريجی است

دستيار مشاور امنيت ملی کاخ سفيد سخنان اخير رهبران ايران درباره تحريم‌ها را ناشی از «فشار سياسی داخلی» در ايران دانست. او گفته لغو تحريم‌ها در طول زمان خواهد بود نه يک باره.

بنجامين رودز، دستيار مشاور امنيت ملی کاخ سفيد خبر داده در صورت دستيابی به توافق هسته‌ای با ايران، لغو تحريم‌ها عليه اين کشور به صورت تدريجی و گام به گام خواهد بود.

به گزارش آسوشيتدپرس، رودز سخنان اخير آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئيس‌جمهوری در خصوص لغو يک‌باره تحريم‌ها را ناشی از «فشار سياسی داخلی» در ايران دانسته است.

آيت‌الله خامنه‌ای پنج‌شنبه هفته گذشته گفت که تحريم‌ها از روز اجرای توافق هسته‌ای بايد لغو شود. حسن روحانی نيز سخنان مشابهی را بيان کرده است.

به گفته روحانی، ايران هيچ توافقی را امضا نخواهد کرد، «مگر آنکه در اولين روز اجرای توافق، تمامی تحريم‌های اقتصادی در همان روز لغو شود.»

اما رودز می‌گويد که بر اساس چارچوبی که هفته گذشته ايران و شش قدرت جهانی به آن دست يافتند، لغو تحريم‌ها در طول زمان خواهد بود نه يک باره.

آخرين دور مذاکرات هسته‌ای فروردين سال جاری در لوزان سوئيس برگزار شد و طرفين در پايان ۹ روز گفت‌وگوهای فشرده با انتشار يک بيانيه مطبوعاتی اعلام کردند که به چارچوب‌های توافق دست پيدا کرده‌اند اما رويدادهای پس از آن نشان داد که ايران و آمريکا روايت‌های متفاوتی از اين چارچوب‌ها دارند.

اين روايت‌های متفاوت گويای آن است که طرفين هنوز تا دستيابی به يک توافق فاصله زيادی دارند.

همچنين سوسن شبلی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته که «تحريم‌ها [عليه ايران] زمانی لغو خواهند شد که ايران شرايط توافق را به اجرا گذارد و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آن‌ها را تأييد کند.»

پيشتر نيز جف رتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفته بود که تحريم‌ها عليه ايران به صورت تدريجی لغو خواهد شد.

به گفته رتکه، لغو تحريم‌های ايران زمانی آغاز خواهد شد که تهران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند.

بر اساس چارچوب توافقی بین ایران و غرب، تهران باید برنامه غنی‌سازی اورانیوم را در تاسیسات هسته‌ای خود محدود کند. غرب نگران است که ایران در برنامه هسته‌ای به دنبال تولید بمب اتمی باشد اما تهران می‌گوید در برنامه اتمی صرفا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

ايران و کشورهای گروه ۱+۵  شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان بر پايه ضرب‌الاجل از پيش تعيين شده تا ۱۰ تير ۱۳۹۴ فرصت دارند که به اين توافق دست پيدا کنند.

تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور از سال ۲۰۰۶ آغاز شد. این تحریم‌ها به اقتصاد ایران لطمات جدی زده است.

ایران اکنون در حال مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ است و امیدوار است به یک توافق نهایی با این کشور‌ها دست یابد و تحریم‌ها علیه این کشور لغو شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.