ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند به پیوند عضو در ایران می‌میرند

قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت گفته اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد از مرگ مغزی‌ها به مرحله اهدای عضو برسند، تمام بیماران نیازمند، پیوند می‌شوند.

قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت گفته که در ایران حدود ۲۵ هزار بیمار نیازمند به عضو و ارگان‌های حیاتی شامل کبد، کلیه،  قلب، ریه، لوزالمعده و روده وجود دارد که روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر از آنان به خاطر نرسیدن این ارگان‌ها فوت می‌کنند.

امید قبادی گفته: «اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد از مرگ مغزی‌ها به مرحله اهدای عضو برسند، تمام بیماران نیازمند، پیوند می‌شوند.»

بنا بر اعلام این مقام مسئول، سالانه پنج تا هشت هزار تن بر اثر مرگ مغزی در ایران جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن از آن‌ها صلاحیت اهدا عضو دارند اما در سال‌های ۹۲ و ۹۳ تنها ۸۰۰ مورد از آن‌ها به اهدا رسیدند. عمده‌ترین دلیل این موضوع نارضایتی خانواده اعلام شده است.

طبق آمار‌ها در سال ۸۴ در ایران، رضایت به اهدای عضو تنها پنج درصد بوده است.

در حال حاضر در ایران ۱۶ مرکز فراهم‌آوری (برداشت ارگان) وجود دارد اما اکثر مراکز پیوند در تهران متمرکز شده و به صورت عادلانه در سراسر کشور تقسیم نشده‌ است. به همین دلیل افرادی که در استان‌های مختلف ایران نیاز به پیوند عضو دارند، به دلیل فاصله مکانی و نداشتن امکانات مالی برای سفر، جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس طرح شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا (ایرنوپت) که مدتی است در ایران آغاز شده، قرار است حداقل ۹ مرکز جامع پیوند در ایران ایجاد شود و بر اساس معیارهایی مانند آمار مرگ مغزی، بیماران نیازمند، مسافت و تراکم جمعیت محل ایجاد قطب پیوند تعیین شود.

قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت اعلام کرده که اکنون قطب‌های ۹ گانه در ایران مشخص شده‌اند، اما اجرای کامل این طرح ۳۸ ماه طول می‌کشد و دو سال و شش ماه دیگر از اجرای کامل این طرح باقی مانده است.

قانون اهدا عضو در ایران سال ۷۹ مجلس به تصویب رسید و سال ۸۱ آیین نامه آن توسط هیأت وزیران ابلاغ شد.

اولین سامانه کشوری کارت اهدا عضو، اسفند ماه ۹۳ در رودسر گیلان با حضور وزیر بهداشت ایران افتتاح شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 93

    […] روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از بیماران نیازمند به پیوند عضو در ای… رادیو زمانه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت گفته که در ایران حدود ۲۵ هزار بیمار نیازمند به عضو و ارگان‌های حیاتی شامل کبد، کلیه،  قلب، ریه، لوزالمعده و روده وجود دارد که روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر از آنان به خاطر نرسیدن این ارگان‌ها فوت می‌کنند. […]