ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری فارس جیسون رضاییان را به جاسوسی متهم کرد

خبرگزاری «فارس» که با نهادهای امنیتی در ایران ارتباط دارد می‌نویسد که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای خواستار آزادی جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی، شده است.

خبرگزاری «فارس» نوشته است که جیسون رضاییان در ارتباط با سازمان امنیتی «سیا» دستگیر شده است. این خبر در رسانه‌های آمریکایی بازتاب پیدا کرده است و خبرنگاران و همکاران رضاییان را نگران کرده است.

جیسون رضاییان و هنگامه صالحی

با وجود گذشت بیش از ۸ ماه از بازداشت رضاییان، وکیل او هنوز اعلام نکرده است که او تفهیم اتهام شده است.

«آسوشیتدپرس» خبر روز یکشنبه ۲۳ فروردین ماه «فارس نیوز» را بازتاب داده و نوشته است که این خبرگزاری جیسون رضاییان، خبرنگار «واشنگتن‌پست»، را به ارتباط با سازمان‌های امنیتی آمریکایی متهم کرده است.

خبرگزاری «فارس» که با نهادهای امنیتی در ایران ارتباط دارد می‌نویسد که آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ خواستار آزادی جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی، شده است.

این خبرگزاری بدون اینکه ادعا کند که اتهامی که به رضاییان وارد کرده است، جنبه‌ای رسمی دارد می‌گوید که او در ارتباط با یک روزنامه‌نگار ایرانی دیگر به اتهام «جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی دستگیرشده است.

فارس رضاییان را به «فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ایران» متهم کرده است.

فارس همچنین گزارش می‌دهد که پرونده رضاییان برای رسیدگی در اختیار شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی قرار گرفته است. این روزنامه منبع این اطلاعات را مشخص نکرده و همچنین هیچ مقام قضایی جمهوری اسلامی هم این اتهامات را تأیید نکرده است.

لارا روزن، خبرنگار «المانیتور» در واکنش به خبر «فارس نیوز» در توئیتر نوشت: «نه ماه است که او را نگه داشته‌اند و هنوز مشخص نیست که به چه اتهام‌های ساختگی‌ای.»

مقاله فارس بیش از آنکه در مورد اتهام‌های وارد شده به رضاییان باشد، پرونده‌سازی امنیتی برای چندین روزنامه‌نگار ایرانی ساکن آمریکاست. با این حال رسانه‌های آمریکایی، خبر فارس را به عنوان گزارشی از اتهام‌های رضاییان منتشر کرده‌اند.

جیسون رضاییان، ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۳ به همراه همسرش، یگانه صالحی، در تهران دستگیر شد. در زمان دستگیری رضاییان به عنوان خبرنگار واشنگتن‌پست در دفتر تهران این روزنامه مشغول به کار بود.

رضاییان در آمریکا متولد و بزرگ شده است و دستگیری او واکنش همکاران رسانه ای‌اش را به دنبال داشت. غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، چند روز پس از بازداشت رضاییان اظهار داشت که او «برای پاسخ به برخی سئوالات بازداشت شده» است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، یک هفته پس از بازداشت رضاییان، خواستار آزادی او شد.

۲۴ دی‌ماه نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که پرونده جیسون رضاییان با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.

چهاردهم مهرماه همسر جیسون رضاییان، یگانه صالحی که عکاس خبری روزنامه «نشنال» بود و در ابوظبی کار می‌کرد، به قید کفالت آزاد شد. معاون اول قوه قضاییه‌‌ همان روز در نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این خصوص گفت: «در رابطه با خبر آزادی که شما می‌گویید اطلاعی ندارم اما از‌‌ همان مجموعه‌ای که در روزهای اول بازداشت شدند ابتدا یک نفر و مدتی بعد نفر دیگری آزاد شد و همچنین در رابطه با این پرونده هنوز کیفرخواست صادر نشده است.»

وکیل یا خانواده رضاییان به اتهام‌های خبرگزاری فارس، هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Behrouz

    جیسون رضاییان در آمریکا برای ملایان لابیگری میکرد و منتظر پاداش بود. و حال پاداش تملق و خوش خدمتی خود را میگیرد. روزنامه واشینگتن پست با اطمینان به خوش خدمتی جیسون رضاییان برای ملایان، وی را در تهران مستقر کرده بود. و چه بسیار کسانی که باید شرنوشتی همچون جیسون رضاییان داشته باشند.

  • nader

    امروز یکشنبه 23فروردین خانواده‌ها و بستگان 16زندانی محکوم به اعدام که برای اجرای حکم به سلولهای انفرادی زندان مرکزی کرج منتقل شدند. در مقابل این زندان تجمع کردند و خواستار لغو حکم اعدام عزیزانشان شدند. 16زندانی محکوم به اعدام روز شنبه از سالنهای ۲-۳-۴ و ۵ زندان مرکزی کرج به سلولهای انفرادی منتقل شده بودند. یک منبع مطلع می‌گوید: روز دوشنبه 24 فروردین همگی این زندانیان را اعدام می‌کنند.

  • hasani

    ظاهرا حمله به حوثیها  بدجوری  اینها را بدرد آورده!