ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنگره آمریکا درباره حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم تصمیم می‌گیرد

پس از نخستین دیدار رسمی رهبران کوبا و آمریکا، اوباما می‌خواهد کوبا را از فهرست حامیان تروریسم خارج کند.

کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد پس از ۳۳ سال کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند. او در نامه‌ای به کنگره آن‌ها را از تصمیم خود آگاه ساخته است.

دیدار باراک اوباما و رائول کاسترو در پاناما

این اقدام اوباما بخشی از گام‌های دو کشور برای ایجاد روابط حسنه به‌شمار می‌رود.

ایالات متحده پیش از این کوبا را به‌دلیل آن‌چه حمایت از «انقلاب‌های مسلحانه» و گروه‌های تروریستی می‌نامید در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده بود اما در شش ماه گذشته این کشور هیچگونه حمایتی از گروه‌های تروریستی انجام نداده است.

افزون بر این دولت سوسیالیستی کوبا اعلام کرده است که در آینده نیز از «اقدامات تروریستی بین‌المللی» حمایت نخواهد کرد.

اکنون کنگره آمریکا ۴۵ روز وقت دارد تا درباره تصمیم اوباما مشورت کرده و آن را به اجرا در آورد.

در نیمه ماه دسامبر گذشته دولت‌های آمریکا و کوبا اعلام کردند که قصد دارند روابط دیپلماتیک خود را عادی سازند. این تصمیم موجب شگفتی جامعه جهانی شد.

پنج روز پیش در نشست کشورهای قاره آمریکا در پاناما، نخستین دیدار باراک اوباما و رائول کاسترو، رهبران دو کشور برگزار شد و اوباما در آن‌جا بود که گفت قصد دارد کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند.

آمریکا همچنان ایران، سوریه و سودان را در فهرست کشورهای حامی تروریسم خود نگه داشته است. کوبا در سال ۱۹۸۲ وارد این فهرست شد چرا که به اعضای گروه جدایی‌طلب باسک و گروه چریکی فارک کلمبیا پناه داده بود. با این اقدام کوبا از منابع تسلیحاتی و کمک‌های اقتصادی محروم ماند. آمریکا روابط خود با کوبا را نیز از سال ۱۹۶۱ قطع کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.