ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: طرف ما سنای آمریکا نیست

در پی رأی سنای آمریکا به لایحه‌ای که ممکن است توافق نهایی هسته‌ای با ایران را باطل کند، رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید طرف مذاکرات هسته‌ای کشورهای گروه ۱+۵ هستند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به دنبال رأی سنای آمریکا به لایحه‌ای که ممکن است توافق نهایی هسته‌ای با ایران را باطل کند، گفت طرف ایران نه سنای آمریکا که کشورهای گروه ۱+۵ هستند.

سخنرانی حسن روحانی در گیلان

حسن روحانی امروز، چهارشنبه ۲۶ فروردین، در سفر خود به گیلان گفت: «اين‌که سنای آمريکا چه می‌گويد، مجلس نمايندگان آمريکا چه می‌خواهد و تندروهای آمريکا و مزدوران آن‌ها دنبال چه هستند، به ملت و دولت ما ارتباطی ندارد.»

روحانی افزود: «ما در برابر تعامل، تعامل می‌خواهيم و برابر حسن نيت، حسن نيت می‌خواهيم و برابر احترام، احترام می‌خواهيم.»

روز سه‌شنبه ۱۴ آوریل / ۲۵ فروردین‌ماه، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، لایحه «کروکر- منندز» را به تصویب رساند. این لایحه که توسط جمهوری‌خواهان مجلس سنا معرفی شده است، اگر این طرح در نشست کل سنا به تصویب برسد قابلیت این را دارد که توافق نهایی کابینه اوباما با دولت جمهوری اسلامی ایران را باطل کند.

طبق این لایحه، ریاست جمهوری آمریکا، باید توافق نهایی با ایران را با تمام جزئیات آن بلافاصله به کنگره آمریکا برای بازبینی ارائه دهد و کنگره برای بررسی توافق نهایی با ایران ۵۲ روز فرصت دارد. همچنین در تمام دوران ۵۲ روز بررسی توافق نهایی با ایران، رئیس‌جمهوری آمریکا حق ندارد که هیچ یک از تحریم‌هایی را که پیش از این تاریخ توسط کنگره علیه ایران به تصویب رسیده‌اند، لغو کند.

حسن روحانی در گیلان گفت: «به شما اعلام می‌کنيم طرف ما سنای آمريکا و مجلس نمايندگان آمريکا نيست. بلکه طرف ما يک مجموعه به نام گروه ۱+۵ است.»

او همچنین درباره لغو تحریم‌ها پس از توافق نهایی برخلاف آن‌چه در لایحه سنای آمریکا آمده گفت: «دنيا و گروه ۱+۵، مجلس نمايندگان آمريکا، سنا، رئيس‌جمهوری و دولت آمريکا و همه بدانند در اين توافق اگر پايان تحريم نباشد، توافقی نخواهد بود.»

رئیس‌جمهوری ایران تأکید کرد که «بايد پايان اين مذاکرات و زمان امضای توافق، اعلام پايان و لغو تحريم‌ها» باشد.

روز چهارشنبه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز همین سخنان حسن روحانی را تکرار کرد و گفت: «ما با دولت‌ها مذاکره می‌کنيم و بر اساس قوانين بين‌المللی دولت‌ها پاسخگوی تعهدات‌شان هستند و اين که در هر يک از دولت‌ها نسبت به توافق جامع چه ساز و کاری در حال انجام است مربوط به خود آن دولت‌هاست.»

او افزود:‌ «آن‌چه برای ما مهم است تعهدی است که دولت آمريکا برای هر توافق احتمالی بايد به عهده بگيرد و متناسب با آن مسئول اجرايش هم است.»

روز سه‌شنبه در پی تصویب لایحه «کروکر- منندز» در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که اگر اصلاحاتی در این طرح وارد شود، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا آن را امضا خواهد کرد.

به‌گفته او در این طرح تأیید یا رد توافق نهایی با ایران مطرح نیست؛ بلکه حفظ یا رفع تحریم‌های کنگره علیه ایران مطرح است.

اسرائیل از طرح سنای آمریکا حمایت کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را نتیجه «موفقیت سیاست اسرائیل» دانست و گفت حضور او در ماه مارس در کنگره آمریکا و سخنانش درباره برنامه هسته‌ای ایران این تأثیر را گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.