ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: اعدام دست‌کم ۴۳ نفر در ۳ روز

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی با اعلام آمار اعدام‌های ۳ روز اخیر، از جامعه جهانی خواسته است به اعدام‌های دسته جمعی در ایران واکنش فوری نشان دهد.

قوه قضائیه ایران در سه روز گذشته حکم اعدام دست‌کم ۴۳ نفر را اجرا کرده‌ و آن‌ها را به چوبه دار سپرده است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۷ فروردین ماه/ ۱۶ آوریل منتشر کرده، با اعلام این آمار، از جامعه جهانی خواسته است تا به این اعدام‌های دسته جمعی واکنشی فوری نشان دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده، ۴۲ نفر از افراد در زندان‌های رجایی‌شهر و قزلحصار اعدام شده‌اند.

احتمال داده می‌شود که این اعدام‌های دسته‌جمعی در هفته اول اردیبهشت ماه با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.

این در حالی‌ است که بامداد چهارشنبه ۲۶ فروردین‌ماه، یک زندانی در شیراز در ملاء‌عام به دار آویخته شده.

این فرد که «رشیدـ د» معرفی شده است، به اتهام محاربه از طریق سرقت مسلحانه و نگهداری سلاح و مهمات غیر مجاز جنگی، جعل عنوان، تهدید و ارعاب، به اعدام محکوم شده بود.

در همین روز (چهارشنبه ۲۶ فروردین)، پنج زندانی متهم به قتل هم در زندان رجایی‌شهر کرج به دار آویخته شدند.

این در حالی است که یکی از این زندانی‌ها متولد سال ۱۳۶۹ بوده و هنگام ارتکاب قتل، نوجوانی زیر ۱۸ سال بوده است. گفته شده که این زندانی اعدام شده به بیماری روانی دچار بوده و قبل از اعدام، مدتی در مرکز روانی امین‌آباد بستری شده است.

دو زندانی دیگر به نام‌های مرتضی صابر و فرزاد زنجانی‌نژاد، یک شهروند افغان و یکی زندانی که هویتش هنوز مشخص نشده است نیز در لیست اعدامی‌ها بوده‌اند.

بنابر گزارش سازمان حقوق بشر ایران اعدام دو زندانی هم با رضایت دادن اولیای دم متوقف شده است. رسانه‌های حکومتی ایران اما تنها اعدام جواد صابر را به شکل رسمی اعلام کرده‌اند.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۴ و ۲۵ فروردین هم ۳۷ نفر در زندان‌های رجایی‌شهر و قزلحصار به دار آویخته شدند.

همچنین دوشنبه چهار تن دیگر نیز در زندان اصفهان با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شدند که نام یکی از اعدام‌شدگان سیامک رنجبری بوده است.

روز سه‌شنبه هم حکم قصاص دو برادر به نام‌های علی و رضا سرداری به اتهام قتل در زندان عادل‌آباد شیراز حبس بودند، اجرا شده است.

روند اجرای احکام اعدام در هفته‌های گذشته در ایران شدت گرفته است و برخی فعالان مدنی این اعدام‌ها را به توافق لوزان ربط می‌دهند. آن‌ها بر این باورند که حکومت در ایران، هم‌راستا با نرمش نشان دادن در سیاست‌های خارجی، در داخل چهره‌ای خشن‌تر از خود نشان می‌دهد. این دسته از تحلیلگران، اعدام‌های فعلی را با اعدام‌های سال ۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران مقایسه می‌کنند.

در زندان رجایی شهر و در عرض دو روز، ۲۶ اعدام صورت گرفته است. ابتدا ۱۷ زندانی در روز شنبه ۲۲ فروردین ماه به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند و دو روز بعد، یعنی دوشنبه ۲۴ فروردین، در این زندان اعدام شدند. این زندانیان همگی از «شورشیان» زندان قزل‌حصار بوده‌اند که پیشتر به زندان رجایی‌شهر منتقل شده بودند.

مقام‌های قضایی در ایران تا‌کنون تنها اعدام هشت نفر از این زندانیان را به شکل رسمی اعلام کرده‌اند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفته است که محکوم نکردن این اعدام‌ها توسط جامعه جهانی، پیام غلطی را به مقام‌های حکومت ایران می‌رساند.

او گفته است: «جامعه جهانی نباید چشمانش را به روی اعدام‌های دسته‌جمعی، بی‌رویه و غیر قانونی حکومت ایران ببندد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.