ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی آمریکا از ساخت یک فرودگاه نظامی توسط چین

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که چین در یک گلوگاه‌ مهم تجاری جهان در دریای چین، فرودگاهی «کاملاً نظامی» ساخته است. استقرار سيستم‌های موشکی در این منطقه ممنوع است.

تصاوير ماهواره‌ای به‌ دست آمده در روز پنج‌شنبه ۱۶ آوريل/ ۲۷ فروردين نشان می‌دهند که چين پيشرفت سريعی در ساخت فرودگاه در دريای چين جنوبی داشته است. اين فرودگاه کاملاً برای استفاده نظامی طراحی شده است.

اين حرکت چين با نگرانی‌های فراوان از سوی آمريکا و برخی کشورهای آسيايی مثل ويتنام همراه بوده است.

دريادار ساموئل لاکلر، فرمانده نظامی آمريکا در آسيا، در اين‌باره گفته است که «چين بايد اين اقدام را از پيش اعلام می‌کرد. استقرار سيستم‌های رادار و موشک منطقه‌ای در اين منطقه ممنوع است.»

دريای چين جنوبی افزون بر امکانات فراوان برای ماهی‌گيری، منابع غنی نفت و گاز نیز در زير بستر خود دارد و از مسيرهای مهم کشتيرانی در جهان محسوب می‌شود. اين دريا محل تلاقی و تعارض ارضی کشورهای چين، فيليپين، مالزی، برونئی و ويتنام است.

پس از اين‌که در سال ۲۰۱۰، آمريکا منطقه دريای جنوب چين را برای منافع ملی خود مهم اعلام کرد، رقابت دريايی آمريکا و چين نيز به مسائل ديگر اين منطقه افزوده شد.

آمريکا نمی‌خواهد مناقشه ارضی در دريای چين تبديل به درگيری‌های نظامی ميان چين و ساير دولت‌های مدعی شود.

تصاوير اخير به‌ دست آمده نشان می‌دهند که باند اين فرودگاه چيزی در حدود سه هزار متر است. اين فرودگاه در ميان مجمع‌الجزاير «پاراسل» است که سرشار از منابع انرژی و مسير حياتی برای کشتيرانی است. سالانه در حدود پنج تريليون دلار از طريق اين دريا تجارت می‌شود.

چين و ويتنام بر سر مالکيت جزاير پاراسل همواره اختلاف داشته‌اند. اين جزاير در حال حاضر تحت کنترل چين قرار دارد، اما ويتنام نيز ادعای مالکيت آن را دارد.

سال گذشته مناقشه‌ای جدی بر سر آغاز ساخت اين فرودگاه ميان ويتنام و چين درگرفت.

با واکنش مقامات آمريکايی به اين مسأله به نظر می‌رسد آمريکايی‌ها از نظامی‌ شدن شرقِ دور هراس دارند.

سناتور جان مک‌ کين، رئيس کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا نيز اين اقدام چينی‌ها را «تجاوز» ناميد.

يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا هم گفته است که چين با اين اقدام به نگرانی‌ها در منطقه دامن می‌زند و آزادی ناوبری را به خطر می‌اندازد.

بسیاری از مفسران یکی از عوامل احتمالی بروز جنگ جهانی سوم را نبرد بر سر تصاحب دریای چین می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سرباز ایران

    بابا این آمریکا چقدر نگرانه!!! بی خیال بابا خیلی خودشونو جدی گرفتن!