ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسد، ترکیه را عامل اصلی سقوط «ادلب» دانست

رئیس‌جمهوری سوریه گفته است که تصرف شهر ادلب توسط «جبهه‌ النصره»، با پشتیبانی لجستیکی- نظامی ترکیه و حمایت مالی عربستان سعودی و قطر انجام شده است.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفته که ارتش ترکیه با حمایت لجستیکی خود «عامل اصلی» تصرف شهر «ادلب» در شمال سوریه به دست پیکارجویان اسلامی بوده است.

ادلب که مرز کوتاهی با ترکیه دارد، دومین مرکز استانی بود که پس از چهار سال جنگ داخلی به دست شبه‌نظامیان سنی افتاد. ادلب را شاخه سوری القاعده، «جبهه النصره» به تصرف خود در آورد.

رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای با روزنامه سوئدی «اکسپرسن» که پنج‌شنبه ۱۷ آوريل/ ۲۸ فروردين منتشر شده است، گفته که هر جنگی، هر نوع ارتشی را تضعیف می‌کند و مهم نیست که آن ارتش تا چه حد قدرتمند و مدرن باشد.

اسد بر این نکته تأکید کرده است که در جریان سقوط شهر ادلب، اصلی‌ترین عامل حمایت گسترده‌ای بوده که از جانب ترکیه انجام شده است: «حمایت لجستیکی، حمایت نظامی و البته حمایت مالی که از جانب عربستان سعودی و قطر تأمین شد.»

تنجو بیلگیک، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اما به خبرگزاری رویترز گفته است این ادعا که ارتش ترکیه در حمله به شهر ادلب نقش داشته، حقیقت ندارد. به گفته این مقام ارشد دولت ترکیه، «این اتهام‌های بی‌اساس توسط رژیمی اعلام می‌شود که نباید جدی گرفته شود.»

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، ماه جاری میلادی رایزنی خود را با مخالفان سوریه و کشورهای حامی منافع این کشور، برای از سرگیری دور جدیدی از مذاکرات صلح آغاز خواهد کرد.

بشار اسد در رابطه با این اقدام سازمان ملل گفته است که بحران سوریه با مداخله خارجی گره خورده و این مسئله را پیچیده کرده است.

اسد در مصاحبه خود به کشورهای متخاصم از جمله ترکیه اشاره کرده و گفته است: «دی میستورا از این مسئله مطلع است و می‌داند درصورتی که نتواند حمایت آنها را از تروریسم متوقف کند و آنها اجازه ندهند که سوری‌ها خودشان مشکل‌شان را حل کنند، موفق نخواهد شد.»

اسد در ادامه گفته است: «سوریه بر روی گسل قرار دارد. اگر شما درگیر این گسل شوید، نه تنها در این منطقه بلکه در اروپا نیز با بازتاب آن مواجه خواهید شد.»

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که دولت سوریه به استفاده از «مواد شیمیایی و سمی» در بمباران اخیر شهر ادلب متهم شده است. با یافتن شواهد زیاد گمان می‌رود نیروهای سوری در حمله‌های خود از گاز سمی کلر استفاده کرده‌اند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر صدها نفر در شهر ادلب در سوریه با مواد سمی شیمیایی مسموم شده‌اند و شرایط بدی دارند. پزشکان می‌گویند تمام قربانیان این حمله‌ها علائمی مانند خفگی، سوزش چشم و سوزش شدید گلو دارند.

نیروهای دولتی سوریه متهم شده‌اند دست‌کم در شش حمله خود از این مواد استفاده کرده‌اند.

شهر ادلب در شرق شهر «رقه» قرار دارد. رقه از سال ۲۰۱۳ به دست شورشیان از جمله گروه جبهه النصره افتاد و سپس از سوی گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، تصرف شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    شرم کن جنایتکار بشری .  ۲۰۰۰۰۰ نفر را کشتی و سوریه را نابود کردی تا به حکومت فاشیستی ات در پناهگاه زیر زمینی  ادامه دهی ؟