ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشته‌شدن ۶۱ پناهجوی افغان بر اثر سانحه رانندگی در جاده‌های ايران

«قاچاق‌برها» پناهجویان افغان‌ را سوار بر خودرویی می‌کنند که به جای پنج نفر گاهی تا ۱۷ پناهجو در آن «جاسازی» می‌شوند.

۶۱ پناهجوی افغان در مدت سه روز بر اثر تصادف در جاده‌های ايران کشته شدند.

روزنامه شهروند ۳۱ فروردين در گزارشی نوشت که افغان‌ها برای ورود به ايران سوار بر خودروی «قاچاق‌برهايی» می‌شوند که به جای پنج نفر که حداکثر ظرفيت خودرو است، گاهی تا ۱۷ افغان را در آن «جاسازی» می‌کنند.

در سه روز گذشته (۲۸ تا ۳۰ فروردين) در هفت تصادف خودروی «قاچاق‌برها» که در جاده‌های ايران رخ داده، ۶۱ افغان جان خود را از دست داده‌اند و ۶۲ نفر ديگر نيز مصدوم شده‌اند.

دليل اغلب اين تصادفات «عدم توجه به جلو، سرعت غيرمجاز و رانندگی مخاطره‌آميز» اعلام می‌شود.

در تصادف خودروی حامل پناهجويان افغان در روز جمعه ۲۸ فروردين که در استان سيستان و بلوچستان (جاده سراوان به خاش) رخ داد، ۱۵ افغان کشته و ۱۵ تن ديگر مصدوم شدند. روز جمعه در دو سانحه رانندگی جدادگانه ديگر نیز ۱۳ افغان کشته شدند.

روز شنبه ۲۹ فروردين نيز در استان سيستان و بلوچستان، تصادفی ديگر باعث مرگ ۱۲ تن افغان و مصدوميت ۱۷ نفر ديگر شد. در اين روز در تصادفی که در استان کرمان رخ داد، ۹ افغان کشته و پنج نفر ديگر مصدوم شدند. آخرين ساعات شنبه نيز تصادفی ديگر در استان فارس رخ داد که باعث مرگ يک افغان شد.

همچنين در تصادفی که روز يکشنبه ۳۰ فروردين در استان هرمزگان رخ داد، ۱۱ افغان کشته و پنج تن ديگر مصدوم شدند.

آمارهای غيررسمی نشان می‌دهد که سالانه تعداد زيادی از تصادف‌های مرگبار در جاده‌های کشور مربوط به خودروی حامل پناهجويان افغان است که بيشتر در استان‌های سيستان ‌و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و اصفهان رخ می‌دهد.

احمد قريشی، مدير مرکز کنترل و هماهنگی عمليات هلال‌احمر استان اصفهان می‌گوید که افغان‌های پناهجو برای ورود به شهرهای ايران چندين برابر کرايه معمولی، پول پرداخت می‌کنند.

او می‌گويد پناهجويان افغان، گاه حاضر می‌شوند تا يک ميليون تومان برای مسيری که کرايه معمولی‌اش ۵۰ هزار تومان است، پرداخت کنند و رانندگان خودروها نيز «همه مشکلات و خطراتی را که سر راهشان وجود دارد، به جان می‌خرند تا به پول برسند.»

نثار احمد، پناهجوی افغان ٢٣ ساله که در ايران زندگی می‌کند، می‌گويد از دو ‌سال پيش تاکنون چهار بار با خودرو قاچاقچيان انسان به افغانستان و ايران رفت و آمد کرده و برای هر بار سفر بين يک تا دو ‌ميليون تومان پرداخت کرده است.

نثار احمد در مورد خطر تصادف خودروهای پناهجويان می‌گويد که «هميشه دلهره دارم، اما چاره‌ای ندارم. زندگی خرج دارد و در افغانستان برای ما کار نيست. برای کار و به دست آوردن يک لقمه نان مجبورم  تن به اين نوع مهاجرت دهم.»

وضعيت افغان‌ها در ايران در طول چند سال اخير به دليل افزايش بازداشت‌های غيرقانونی مهاجران، نبود کمک‌های بشردوستانه و افزايش تبعيض در کار، مدرسه‌ها و ديگر مکان‌های عمومی وخيم‌تر شده است.

دفتر اتباع و مهاجران وزارت کشور ايران گزارش کرده است که ۲.۴ تا ۳ ميليون افغان در ايران زندگی می‌کنند که از اين تعداد حدود ۱.۴ تا دو ميليون نفر مجوز قانونی سکونت در ايران را ندارند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان توسط جمهوری اسلامی ايران را گزارش داده‌اند. با وجود اين، ايران علاوه بر پاکستان، هنوز هم يکی از پناهگاه‌های اصلی پناهندگان افغان برای فرار از جنگ و شرايط بد اقتصادی به‌شمار می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هرمز

    بس کنید این نوع خبررسانی را اگر ایرانی هستید اخبار کشته شدن اتباع ایرانی در راه مهاجرت به استرالیا را درج کنید