ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا درباره حادثه پناهجویان مدیترانه

یک نجات یافته بنگلادشی به مقامات ایتالیا گفته که تعداد سرنشینان قایق ۹۵۰ نفر بوده است. وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در لوکرامبورگ درباره بحران پناهندگان گفت‌و‌گو خواهند کرد.

با انتشار اخبار حادثه روز یکشنبه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین، در دریای مدیترانه که به کشته شدن صدها پناهنده در یک قایق منجر شد، سران چندین کشور تقاضای دیدار فوری کرده‌اند. گفته می‌شود که تعداد سرنشینان این قایق، ۹۵۰ نفر بوده است.

نقشه منطقه محل حادثه

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی روز دوشنبه ۱۰ آوریل در لوکرامبورگ درباره بحران پناهندگان گفت‌و‌گو خواهند کرد.

رئیس شورای اروپایی، دونالد تاسک نیز گفته است که می‌خواهد جلسه‌ای ویژه با حضور رهبران اروپایی تشکیل دهد. فرانسه، اسپانیا، آلمان و بریتانیا نیز کشورهایی هستند که خواهان اتخاذ یک سیاست واحد در این زمینه شده‌اند.

در همین حال، امدادگران ایتالیایی به همراه کشتی‌های خارجی و هلی‌کوپترهای امدادی در تمام طول شب به دنبال نجات‌یافتگان احتمالی بوده‌اند. تاکنون تنها ۲۸ نفر نجات پیدا کرده‌اند و ۲۴ جسد یافته شده است.

این قایق روز گذشته در حدود ۱۱۰ کیلومتری سواحل لیبی دچار حادثه شد. پناهجویان در این قایق، با دیدن یک کشتی که از سوی گارد ساحلی ایتالیا فرستاده شده بود، همه به یک سمت قایق ۲۰ متری گریختند که این اقدام آن‌ها باعث سنگین شدن یک سمت قایق و غرق شدن آن شد.

یک نجات یافته بنگلادشی به مقامات ایتالیا گفته که تعداد سرنشینان قایق ۹۵۰ نفر بوده است. تاکنون گفته می‌شد که آن‌ها ۷۰۰ نفر بوده‌اند. این پناهجو گفته است که قاچاقچیان صد‌ها نفر را در انبار قایق زندانی کرده بودند. صد‌ها نفر دیگر هم روی عرشه بودند. با این حال مقامات ایتالیایی گفته‌اند هنوز گفته‌های این مرد تأیید نشده و آن‌ها در حال تحقیق در این زمینه هستند.

از آغاز سال جاری ۳۵ هزار پناهجو خود را به اروپا رسانده‌اند و ۹۰۰ نفر در این راه جان خود را از دست داده‌اند. با آمار جدید غرق شدگان این قایق ماهیگیری، این تعداد به بیش از ۱۵۰۰ نفر می‌رسد.

مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا گفت: «اروپا باید کاری بکند. این اتفاق باعث شرم اروپاست. بسیاری از کشور‌ها از مسئولیت خود در این زمینه شانه خالی می‌کنند و بودجه اندکی برای عملیات امداد و نجات در نظر گرفته شده است.»

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است که حادثه روز یکشنبه نشان می‌دهد که چه اندازه نیاز به افزایش ظرفیت‌های امداد و نجات پناهجویان وجود دارد.

بان کی مون همچنین گفته که مدیترانه تبدیل به خطرناک‌ترین مسیر پناهجویان برای رسیدن به اروپا شده است.

اتحادیه اروپا به غیر از ایتالیا طرحی تصویب کرده‌اند که بر اساس آن عملیات امداد و نجات پناهجویانی که با قایق به سمت اروپا می‌آیند محدود می‌شود.

پیش‌تر مأموریت دریایی «ماره نوستروم» (Mare Nostrum) در ایتالیا و در آب‌های مدیترانه اجرا می‌شد که بر اساس آن نیروی دریایی این کشور پناهجویان را در دریاهای آزاد نجات می‌داد.

مأموریت دریایی «تیرتون» (Triton) که اکنون اجرا می‌شود، عملیات نجات پناهجویان در مناطق ساحلی را محدود می‌کند. با اجرای این طرح امدادرسان‌ها اغلب با تأخیر به محل حادثه می‌رسند و در نتیجه شمار کشته‌شدگان افزایش یافته است.

نهادهای حقوق بشری کشورهای اروپایی را به اهمال در رسیدگی به وضعیت پناهجویان متهم می‌کنند و سیاست‌های آن‌ها را عامل غرق شدن پناهجویان در مدیترانه می‌دانند.

پناهجویان از جنگ، فقر و درگیری‌های منطقه خاورمیانه و آفریقا به اروپا می‌گریزند. لیبی، مبدأ حرکت بسیاری از این قایق‌هاست.

پنج روز پیش نیز یک قایق حامل پناهجویان که از لیبی به سمت اروپا می‌آمد، در آب‌های مدیترانه دچار سانحه شد و ۴۰۰ پناهجوی آن غرق شدند. گارد ساحلی ایتالیا توانست ۱۵۰ تن از آن‌ها را نجات دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.