ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

١۶ نفر در دو روز در مشهد و بيرجند اعدام شده‌اند

در هفته‌های اخیر اجرای حکم اعدام در ایران سیر صعودی داشته است. این در حالی است که قرار است لايحه حذف مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر در ارديبهشت‌ ماه به مجلس برود.

در حالی که قرار است لايحه حذف مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر ماه آینده به مجلس برود در هفته‌های اخیر اعدام‌های در ایران افزایش یافته است.

هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، روز دوشنبه ۳۱ فروردین‌ماه گزارش داد که ١۶ نفر در پیوند با جرائم مواد مخدر در طی روزهای ٢٧ و ٢٨ فروردين، در شهرهای مشهد و بيرجند به دار آويخته شد‌ه‌اند.

بنا به این گزارش در روز ٢٧ فروردين حکم اعدام ١٢ زندانی در زندان وکيل‌آباد مشهد اجرا شد و در روز ٢٨ فروردين نيز چهار محکوم به اعدام در زندان بيرجند پای چوبه دار رفتند.

در هفته‌های گذشته اجرای احکام اعدام در ایران افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشر ايران در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۷ فروردين ماه منتشر کرد، گفت در روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ فروردين قوه قضائيه ايران حکم اعدام دست‌کم ۴۳ نفر را در زندان‌های رجايی‌شهر، قزلحصار و عادل‌آباد شيراز اجرا کرده‌ است.

هرانا می‌گوید نهادهای رسمی نه تنها درباره این اعدام‌ها هيچ‌گونه شفاف‌سازی نکرده‌اند بلکه با قطع تماس و ارتباطات زندانيان مانع اطلاع‌رسانی آن‌ها به خانواده و بيرون از زندان شده‌اند.

این اعدام‌ها در حالی صورت می‌گیرند که قرار است لايحه حذف مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر در ارديبهشت‌ماه به مجلس ارائه شود.

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز از احتمال تغییر قوانین مربوط به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر خبر داده بود.

سایت «خانه ملت» چندی پیش اعلام کرد در آيين‌نامه‌ای که به‌تازگی با عنوان «قانون آيين دادرسی کيفری» به تصويب مجلس رسيده و از اول تيرماه ۹۴ لازم‌الاجرا است، اعدام با نظر دست‌کم سه قاضی و تأييد ديوان عدالت اداری قابل اجرا است.

در سال گذشته چند کشور اروپایی در اجلاس وین درباره لغو اعدام قاچاقچیان مواد مخدر بیانیه‌ای صادر کرده بودند که قرار است این بیانیه در نشست ٢٠١۶ سازمان ملل به شور اعضا گذاشته شود.

ایران پس از چین بیشترین تعداد اعدام‌ها در جهان را دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعيد

    به نظر من حذف مجازات اعدام براي قاچاقچيان اشتباهه.