ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض به دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس ایران

هنوز توضیح قانع‌کننده‌ای درباره دیوارکشی اطراف مجلس داده نشده است. گفته می‌شود اجرای این طرح برای امنیت بیشتر مجلس در برابر تجمعات اعتراضی است.

از اسفند ماه سال گذشته, دیوارکشی اطراف مجلس ایران آغاز شده است. هنوز در مورد این دیوارکشی توضیح روشنی داده نشده، اما برخی نمایندگان به آن اعتراض کرده‌اند و خواستار برچیده شدن آن شده‌اند. گفته می‌شود حصارکشی دور مجلس برای امنیت بیشتر آن در برابر تجمعات اعتراضی است.

ساختمان مجلس ایران پیش از آغاز دیوارکشی (راست) و در حال حاضر (چپ)

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، امروز سه‌شنبه اول اردیبهشت در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس، دیوارکشی اطراف ساختمان مجلس را کاری «غیرمنطقی و غیرضروری» خواند و گفت: «من به دیوارکشی اطراف مجلس اعتراض دارم. حالا که مذاکرات مجلس مستقیماً به گوش مردم می‌رسد مجلس باید از همه جهات اتاق شیشه‌ای باشد و نباید ارتباطش با مردم قطع شود.»

جعفرزاده گفت: «این کار تبعات منفی شدیدی دارد و نفس این اقدام القای فضای ناامنی در جامعه است.»

این نماینده مجلس گفت که شنیده است دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس نظر بخش پدافند غیرعامل مجلس است و در رابطه با نهاد ریاست جمهوری نیز اقدام مشابهی در حال انجام است.

طرح دیوارکشی در اسفندماه سال گذشته با کشیدن تدریجی دیوار فلزی آبی رنگ در مقابل نرده‌های آهنی اطراف مجلس آغاز شد اما از آن زمان توضيحی رسمی‌ از سوی مجلس و مسئولان درباره اين ‌ساخت‌وساز منتشر نشده است.

پیش از غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت، حسن کامران، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی نیز در ۱۳ اسفند ماه سال گذشته، نسبت به اين اقدام انتقاد کرد اما پاسخی نگرفت.

سايت «تابناک» در آن زمان به نقل از يکی از مديران مجلس نوشت: «اين موضوع مربوط به مسائل امنيتی است و به همين دليل، کسی از هيأت رئيسه تمايلی به اظهار نظر درباره آن ندارد. دلايل امنيتی باعث ايجاد ديوار به دور مجلس شده است.»

ضرغام صادقی، عضو هيأت رئيسه مجلس در گفت‌وگو با روزنامه «ايران» گفته بود که اتفاق خاصی رخ نداده اما او نیز بیش از این توضیحی نداد.

سرانجام «موسوی نظر»، مديرکل پشتيبانی و مهندسی مجلس توضیحاتی در این رابطه داد و گفت: «در ضلع جنوب غربی مجلس که کتابخانه مجلس است ديواری به ارتفاع حدود یک متر و ۲۰ سانت وجود دارد که ديوار قديمی مجلس محسوب می‌شود، حالا قرار است همين ديوار با ارتفاع ياد شده به دور اضلاع ديگر مجلس هم کشيده شود تا يک همسانی و توازن با اين ديوار قبلی ايجاد شود.»

او گفت: «نرده‌های آهنی که الان ديوار بين بيرون و درون مجلس است نيز روی اين ديوار بتنی قرار می‌گيرد.»

او ایجاد ديوار فلزی آبی رنگ را به‌منظور مشکل‌ساز نشدن عبور و مرور مردم دانست و گفت که این دیوار رنگی موقتی است و پس از پایان کار برچیده خواهد شد.

مديرکل پشتيبانی و مهندسی مجلس، شرکت پيمانکار این طرح را بنياد تعاون سپاه پاسداران معرفی کرد که مورد تأييد پدافند غير عامل مجلس است. اما او نیز دلیل بیشتری جز «همسانی و توازن» دیوارهای مجلس برای ساخت حصاری چنین طولانی ارائه نداد.

سایت «تابناک» اما دیوار اطراف مجلس را به تجمعات اعتراضی که تقریباً هر روز توسط اقشار مختلف مردم در مقابل مجلس برگزار می‌شود، مربوط دانست.

به‌گفته این سایت پیش از این قرار بود محلی در مقابل مجلس برای تجمعات اعتراضی ساخته شود اما نه تنها این مکان ساخته نشده بلکه اکنون در اطراف مجلس دیوار کشیده می‌شود.

«تابناک» نوشته است: «در روزهای گذشته، مجلس شاهد برخی تجمعات بزرگ از جمله تجمع معلمان و بازنشستگان فولاد کشور بود. شايد اين اقدام مجلس نيز در خصوص اين موضوع باشد که امروز نمايندگان را به اين فکر انداخته که حصاری قوی‌تر به دور خود بکشند.»

این سایت افزوده است: «نکته جالب اين‌که هيچ يک از مسئولان مجلس، حاضر نيست ‌در اين‌باره اطلاع‌رسانی کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    از ترس شدید خیزشهای مردمی که سرانجام به وقوع خواهد پیوست و طومار این مزدوران جنایتکار را برای همیشه در هم خواهد پیچید .