ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خوشبینی ایران برای آتش‌بس در یمن طی ساعات آینده

یک مقام یمنی، از تماس‌ها و ابتکارات تازه‌ای برای آتش‌بس در این کشور خبر داد. او گفته این طرح‌ها اغلب توسط نمایندگان حزب رئیس‌جمهوری پیشین، علی عبدالله صالح پیشنهاد شده است.

معاون وزير خارجه ايران، نسبت به توقف عملیات هوایی گروه ائتلاف به رهبری عربستان در یمن تا ساعات پایانی سه‌شنبه ۲۱ آوریل/یکم اردیبهشت‌ماه، ابراز خوشبینی کرد.

حسين امير عبداللهيان، معاون وزير خارجه ايران در امور جهان عرب و آفریقا، در پی نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ايران، سوئيس و سوريه در تهران، گفت: «در پی تلاش‌های ديپلماتيک کشورمان، خوشبين هستيم که در ساعات آينده شاهد توقف حملات در يمن باشيم.»

اين نشست سه جانبه با هدف بررسی راهکارهای ارسال گسترده‌تر کمک‌های انسان دوستانه بين‌المللی به سوريه در وزارت امور خارجه ایران در تهران برگزار شده است.

عبداللهيان گفت که اميدوار است طرف‌های درگير در يمن در چند روز آينده برسر ميز مذاکره بيايند.

با این حال یک مقام یمنی به رویترز گفته در حال حاضر طرح ایران برای مذاکرات آتش‌بس مورد توجه نیست.

یک مقام یمنی دیگر نیز که به شرط ناشناس‌ماندن با خبرگزاری رویترز گفت‌وگو کرده، از تماس‌ها و ابتکارات تازه‌ای برای آتش‌بس خبر داد. او گفته این طرح‌ها اغلب توسط نمایندگان حزب رئیس‌جمهوری پیشین، علی عبدالله صالح پیشنهاد شده است.

بنابر گفته‌های این منبع آگاه، در حال حاضر نمایندگان حزب علی عبدالله صالح، طرح آتش‌بسی را به «حکومت در تبعید» عبدربه منصور هادی پیشنهاد داده‌اند.

با این حال به گفته این مقامات هیچ‌ طرح برای آتش‌بس پذیرفته نمی‌شود، مگر حوثی‌ها و وفاداران به علی عبدالله صالح اعلام کنند که به راه‌حل سازمان ملل به خصوص توقف فوری حمله به شهر استراتژیک عدن و تخلیه کامل این شهر متعهد هستند.

عربستان سعودی به همراه برخی از هم‌پيمانان منطقه‌ای خود، درحدود يک ماه پيش حملات هوايی عليه مواضع شيعيان حوثی و علی عبد‌الله صالح رئيس‌جمهوری پيشين يمن را آغاز کردند. اقدامی که با واکنش تند ايران روبرو شد.

همزمان مقامات عربستان ایران را به دخالت در امور یمن و تجهیز حوثی‌ها متهم کرده‌اند. این در حالی است که ايران ضمن رد این اتهامات، هرگونه تجهيز تسليحاتی حوثی‌ها را رد می‌کند.

پیش‌تر ايران طرحی چهار ماده‌ای برای پايان دادن به بحران در يمن پيشنهاد کرد که ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای غيرنظاميان، تسهيل گفتگو ميان گروه‌های يمنی و تشکيل يک دولت فراگير وحدت ملی از مفاد آن بود.

رياض با طرح پيشنهادی تهران مخالفت کرد. عادل الجبيری سفير عربستان در ايالات متحده گفته «تهران نمی‌تواند در گفتگوها درباره آينده يمن» حضور داشته باشد.

در جنگ یمن، علاوه بر عربستان، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، پاکستان، ترکیه، مصر و همچنین آمریکا از دولت این کشور و عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری، حمایت می‌کنند. سازمان ملل هم دولت او را دولت قانونی یمن می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به نيروهای گارد ملی اين کشور دستور داده است تا در عمليات عليه شبه‌نظاميان حوثی مشارکت کنند.

  • hasani

    طرح اتش بس حکومت اسلامی رد شد.

  • hasani

    بزودی پاکسازی شهرها از گروههای تروریستی شروع خواهد شد

  • بهنام

    ]چه عجله ایه حالا ، سوراخ موش در یمن خیلی گرون شده بود و اون دلقک حوثی که ادعای رهبری دارد و بقیه نوچه ها از ترس فرار کرده بودند و رفته بودند توی سوراخ موش . درست مانند حسنک نصر ، رهبر گروهک تروریستی حزب الله که چندین و چند سال است در سوراخ موش زندگی میکند .