ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«فرخنده» از خاکستر خود برخاست

در چهلمین روز قتل فرخنده

در چهلمین روز قتل فرخنده در «شاه دو شمشیر» کابل نمایش خیابانی برگزار شد که صحنه قتل او را برای ساکنان کابل دوباره مجسم کرد. این نمایش را گروهی از فعالان جامعه مدنی افغانستان با همراهی بازیگران سینمای این کشور اجرا کردند.

لینا علم، بازیگر سینما در نقش فرخنده ظاهر شد و رویداد قتل او را دوباره روی صحنه آورد. صحنه این نمایش محل قتل فرخنده و در خیابانی که حالا با نام فرخنده نام‌گذاری شده است.

محمد رادمنش، از فعالان مدنی افغانستان که نمایش «فرخنده» را از نزدیک دیده به رادیو زمانه گفت که فضای برگزاری آن بسیار متأثرکننده و دردناک بود. او گفت زنان جلوی اشک خود را نمی‌توانستند بگیرند و مردان حاضر در صحنه نیز با آن‌ها همدردی می‌کردند. خود من تنها می‌توانستم آه بکشم وقتی در نمایش بر سر و تن فرخنده دوباره سنگ می‌زدند. آقای رادمنش گفت این نمایش پایان امیدوارکننده‌ای داشت چون هم بازیگران و هم تماشاچیان با هم ترانه خواندند و همه را به مبارزه دعوت کردند.

به گفت‌وگوی زمانه با محمد رادمنش گوش کنید:

در نمایش «فرخنده» که به سنگ و ضرب مردان از پا در آمد، داستان طور دیگری روایت می‌شود و این بار زنان در حمایت از فرخنده وارد صحنه می‌شوند و او دوباره بعد از مرگ و از خاکستر خود برمی‌خیزد و سپس ترانه شکیب مصدق که بازخوانی یک ترانه اروپایی‌ست پخش می‌شود.

در این ویدیوی شهروندی ببینید:

زهرا موسوی، از فعالان حقوق زنان افغان، به رادیو زمانه گفت پرونده فرخنده یکی از فاجعه‌بار‌ترین نمونه‌های خشونت علیه زنان در چند سال گذشته در افغانستان بود. فعالان حقوق زنان به خاطر این خشونت تصمیم گرفتند که روز چهلم فرخنده را که بر اساس سنت‌ها و عرف‌های مذهبی در افغانستان عزاداری می‌شود، به شیوه‌ای دیگر سوگواری کنند. به همین خاطر این فعلان تصمیم گرفتند که نمایش خیابانی برگزار کنند.

به گفت‌وگوی زهرا موسوی دراینجا گوش کنید:

ویدیوی شهرنودی از پایان نمایش «فرخنده» در اینجا ببینید:

گالری عکس:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان- شماره 94

    […] فرخنده از خاکستر خود برخاست رادیو زمانه ۸ ثور ۱۳۹۴ در چهلمین روز قتل فرخنده در «شاه دو شمشیر» کابل نمایش خیابانی برگزار شد که صحنه قتل او را برای ساکنان کابل دوباره مجسم کرد. این نمایش را گروهی از فعالان جامعه مدنی افغانستان با همراهی بازیگران سینمای این کشور اجرا کردند. لینا علم، بازیگر سینما در نقش فرخنده ظاهر شد و رویداد قتل او را دوباره روی صحنه آورد. صحنه این نمایش محل قتل فرخنده و در خیابانی که حالا با نام فرخنده نام‌گذاری شده است. […]

  • بهنام

    روحش شاد و یادش گرامی باد . مرگ بر اسلام متحجر و پیروان جاهل این دین من در آوردی . تا زمانی که این ویروس خطرناک در جهان در حال رشد است ، دنیا هیچگاه روی صلح و ثبات را به خود نخواهد دید و این فتنه همچنان ادامه دارد .

  • علی

    در اردیبهشت سال 1358 در شهر مسجدسلمان نوشتند"مرگ بر خدا" و خوب نوشتند.