ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان: محکومیت چهار تن از عاملان قتل فرخنده به مرگ

۳۰ تن از کسانی که در قتل فرخنده، دختر جوان افغان دست داشتند در دادگاه محاکمه شدند که چهار تن از آن‌ها به مرگ محکوم شدند. ۱۹ مأمور پلیس نیز روز یکشنبه محاکمه خواهند شد.

دادگاهی در کابل روز چهارشنبه ۶ ماه مه / ۱۶ ارديبهشت چهار تن از مردانی را که در قتل فرخنده، زن افغان، دست داشتند به مرگ محکوم کرد.

دادگاه در مجموع ۴۹ نفر را به دست داشتن در قتل فرخنده متهم کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نام این افراد زین‌ العابدین، محمد یعقوب، محمد شریف و عبدل بشیر است که از روز شنبه دوم مه / ۱۲اردیبهشت مقابل دادگاه قرار گرفتند.

دادگاه همچنین هشت متهم دیگر را به ۱۶ سال زندان و ۱۸ نفر دیگر را تبرئه کرد.

یکی از محکومان به مرگ مردی مذهبی است که در نزدیکی یک مسجد دعا می‌فروخت. او عامل اصلی برانگیختن خشم مردان علیه فرخنده بود.

این افراد به قتل فرخنده، دختر ۲۷ ساله در روز ۱۹ ماه مارس / ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۳ و سوزاندن جسد او به اتهام سوزاندن قرآن، متهم شدند.

این در حالی است که فرخنده قرآن را آتش نزده بود بلکه مرد دعافروش را افشا کرده و کار او را برخلاف اسلام دانسته بود. مرد دعافروش فرخنده را به توهین به مقدسات متهم کرد و مردم را علیه او برانگیخت.

جلسه دادگاه متهمان به صورت زنده از تلویزیون سراسری افغانستان پخش شد.

دادگاه در مجموع ۴۹ نفر را به دست داشتن در قتل فرخنده متهم کرده است. به جز ۳۰ نفری که روز چهارشنبه محاکمه شدند، ۱۹ افسر پلیس نیز روز یکشنبه آینده مقابل دادگاه قرار خواهند گرفت. مأموران پلیس در صحنه قتل فرخنده حاضر بودند اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن نکردند.

این رویداد به شدت از سوی اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و حتی طالبان محکوم شد و تظاهرات متعددی در افغانستان در محکومیت این اقدام برگزار شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    روحش شاد و یادش گرامی باد . پیشنهاد میگردد بتخانه ای که فرخنده در آن کشته شد با خاک یکسان گردیده و به جای آن بستانی زیبا به نام ( فرخنده ) احداث گردد .