ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات قاضی مرتضوی برگزار شد

سعید مرتضوی: تا کنون پنج بار از معاونت در قتل تبرئه شده‌ام

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و رییس سازمان تامین اجتماعی ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به صورت غیرعلنی برگزار شد.

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و ریاست سازمان تامین اجتماعی ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد صبح روز ۱۶ اردیبهشت برگزار شد.


خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مرتضوی گزارش داد که جلسه بعدی رسیدگی به پرونده‌ او دوشنبه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.
پیشتر در روزهای شنبه پنجم و دوشنبه هفتم اردیبهشت ۹۴ شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران دو جلسه برای رسیدگی به اتهامات رییس سابق سازمان تامین اجتماعی برگزار کرده بود. در این پرونده گزارش تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی، بخش نقض شده رأی شعبه ۷۶ درباره مرتضوی و همچنین شکایت مجدد برخی اولیای دم کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک از دادستان سابق تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

در پایان جلسه دادگاه در ۱۶ اردیبهشت که به صورت غیرعلنی برگزار شد، سعید مرتضوی به میان خبرنگاران آمد. او به خبرنگارن گفت: «جلسه امروز ادامه دفاعیات در بحث تأمین اجتماعی و موضوعی بود که عنوان کردند ابلاغ صادره از سوی وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی[سابق] با عنوان سرپرستی غیرقابل قبول است.»
مرتضوی در بیان دلیل شکایت سازمان تامین اجتماعی از خود به خبرنگاران گفت که وکیل سازمان تأمین اجتماعی استدلال کرده است که مرتضوی به دلیل داشتن مدرک حقوق نمی‌توانسته است ابلاغ سرپرستی سازمان تامین اجتماعی را دریافت کند، بنابراین حقوقی که طی این مدت گرفته‌ «تحصیل مال نامشروع» بوده است.
مرتضوی با تأکید بر اینکه مجتبی نظری، وکیل تأمین اجتماعی در مصاحبه با رسانه‌ها همین مسئله را عنوان کرده است، در دفاع از خود گفت که به استناد ماده ۱۴ اساسنامه تأمین اجتماعی به دادگاه توضیح داده که ابلاغ سرپرستی او نیاز به شرایط مدیر عاملی نداشته است.
به گفته او دادگاه لازم دانسته تا مواردی را از تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استعلام کند.


مرتضوی همچنین درباره بخش دیگر از پرونده خود که در رابطه با قربانیان بازداشتگاه کهریزک است نیز توضیحاتی به خبرنگاران ارائه داد. او گفت: «پرونده کهریزک با شکایت روح‌الامینی و کامرانی تحت عنوان معاونت در تهیه گزارش خلاف واقع مطرح شده است که این موضوع را دیوان عالی کشور نپذیرفته و حکم را نقض کرده است. این موضوع به شعبه هم‌عرض ارجاع شده است. در این باره خودشان و وکیلشان توضیحاتی دادند و من هم دفاع کردم ولی چون دادگاه غیرعلنی بود اجازه بدهید به توضیحات پرونده نپردازم.»
مرتضوی در رابطه با اتهام معاونت در قتل که از سوی پدر محسن روح‌الامینی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک به او وارد شده است نیز گفت: «شکایت ایشان تاکنون پنج مرتبه مطرح و هر پنج بار هم مورد رسیدگی قرار گرفته و در هرپنج مرتبه یا برائت شده و یا منع پیگیری برایش صادر شده و در واقع اعتبار امر مختومه را دارد به همین جهت دادگستری نباید شکایت جدید را می‌پذیرفت.»
سعید مرتضوی با تأکید بر اینکه به احتمال زیاد این دادگاه تا سه جلسه دیگر ادامه دارد به خبرنگاران گفت: «رسیدگی‌ها نباید منقطع باشد و این منقطع شدن خلاف قانون آ‌یین دادرسی کیفری است.»
شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران برای محاکمه سعید مرتضوی در پرونده حادثه کهریزک از هشت اسفند ۹۱ تا اول خرداد ۹۲، ۱۱ جلسه را برگزار کرد. در نهایت با تأیید قسمت اصلی رأی این شعبه در دیوان عالی کشور، مرتضوی به انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال پنج ساله از خدمات دولتی محکوم شد.

«مرتضوی دفاعی ندارد که انجام دهد»

مجتبی نظری وکیل سازمان تامین اجتماعی نیز در پایان جلسه امروز دادگاه با خبرنگاران به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از وکیل سازمان تامین اجتماعی شکایت این سازمان از مرتضوی بسیار مفصل است و موضوع مطرح شده در این دادگاه قسمت کوچکی از آن را در بر گرفته است. به گفته این وکیل دادگستری برخی از موضوعات دیگر اتهامی مرتضوی پیرامون پرونده بابک زنجانی، توافقنامه‌ها و مزاید‌ه‌ها درشعبه ۱۵ بازپرسی در حال بررسی است.
مجتبی نظری در مورد جلسه امروز دادگاه سعید مرتضوی به خبرنگاران گفت: «این جلسات خیلی طول می‌کشد و علت این است که متهم مربوطه بسیار خارج از موضوع صحبت می‌کند٬ یعنی مطالبی را عنوان می‌کند که اصلا ربطی به ایشان ندارد و اگر به همین منوال بخواهیم به آن‌ها جواب دهیم٬ یک سال دیگر بررسی و به نتیجه رسیدن این پرونده طول می‌کشد.»

وکیل سازمان تامین اجتماعی در ادامه صحبت‌های خود به خبرنگاران گفته است که «اصلا موضوع شکایت ما بسیار واضح است و ایشان[مرتضوی] دفاعی ندارد که انجام دهد. نامه‌ای تحت عنوان رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح است٬ که بسیار روشن است که‌ آقای مرتضوی نمی‌توانسته ریاست یا سرپرستی سازمان تامین اجتماعی را به دلیل موارد قانونی موجود داشته باشد.»

او در تشریح این نامه گفته است: «ذیل این نامه ویژگی‌هایی برای ریاست این سازمان در نظر گرفته بودند٬ که آقای مرتضوی هیچکدام از آن شرایط را از اول نداشته و آنها سعی کرده‌اند برای اینکه به نامه دیوان جوابی بدهند یا به قول خودشان به طریقی آن را دور بزنند٬ با مصوبه هیات وزیران٬ اسم صندوق را به سازمان تغییر داده تا آن شرایط دیگر لحاظ نباشد.» به گفته این وکیل دادگستری «در کلیه مسائل مربوط به رفاه و بیمه شخص باید دارای مدرک فوق لیسانس در رشته‌های حسابداری٬ بیمه٬ مدیریت٬ انفورماتیک و پزشکی باشد که حقوق جز هیچ یک از آن‌ها نیست.»

قرار است چهارمین جلسه از دور دوم بررسی اتهامات سعید مرتضوی در مورد شکایت شاکیان کهریزک، سازمان تامین اجتماعی و نقض و استنکاف از رای دیوان عدالت اداری هفته آینده دوشنبه ۲۱ اردیبهشت در همین شعبه برگزار گردد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.