ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهران صاحب دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی می‌شود

وزارت بهداشت می‌گوید در حال حاضر بخشی از زباله‌های بیمارستانی بی خطر می‌شود اما این اتفاق در تمام بیمارستان رخ نمی‌دهد و از این نظر وضع مراکز خصوصی بدتر از دولتی است.

وزیر بهداشت ایران اعلام کرده است نخستین دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی سرانجام در تهران نصب خواهد شد.

دفع زباله‌های بیمارستانی در ایران به مرحله بحرانی رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن هاشمی روز ۱۶ اردیبهشت گفت نصب این دستگاه مستلزم هزینه است که وزارت بهداشت قبول کرده بخشی از آن را بیمارستان‌های دولتی و بخش دیگر را سایر دستگاه‌ها پرداخت کنند. هاشمی تأکید کرد شهرداری تهران نیز باید در این زمینه کمک‌های زیادی کند.

به گفته وزیر بهداشت، قرار شده ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه نصب این دستگاه را شورای شهر قبول کند.

او تأکید کرد فاضلاب و زباله‌های بیمارستانی شرایط خوبی ندارند. این دستگاه زباله‌سوز مرکزی در شهرداری مستقر می‌شود اما برای بیمارستان‌ها باید زباله‌سوز مخصوصی تهیه شود. وزارت بهداشت می‌گوید در حال حاضر بخشی از زباله‌های بیمارستانی بی‌خطر می‌شود اما این اتفاق در تمام بیمارستان رخ نمی‌دهد.

به گفته حسن هاشمی، وضعیت بیمارستان‌های دولتی از این نظر بهتر است ولی مراکز خصوصی، کلینیک‌های متعدد، مطب‌ها و دندان‌پزشکی‌ها زباله‌هایشان با زباله‌های عمومی یکی می‌شود.

در میان انواع پسماند‌های گوناگونی که حاصل فعالیت‌های انسانی است، پسماند و زباله‌های بیمارستانی یکی از خطرناک‌ترین انواع آن است. به گفته‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰ تن پسماند و زباله بیمارستانی در کشور تولید می‌شود.

بخشی از این زباله‌ها را زباله‌های عفونی و خطرناک تشکیل می‌دهند. برخی دیگر از انواع زباله‌های بیمارستانی دارای مواد سمی، پاتولوژیک، دارویی، شیمیایی و حتی رادیواکتیو است که می‌تواند برای سلامتی انسان و محیط زیست بسیار زیان‌آور باشد.

کم بودن تعداد دستگاه‌های زباله‌سوز استاندارد، نبودن بودجه و اعتبار کافی برای واردات دستگاه‌های لازم، و همچنین بی‌کیفیت بودن برخی از دستگاه‌های موجود باعث شده است تا زباله‌های بیمارستانی در سرتاسر ایران به شکل صحیح دفع و نابود نشود.

وزیر بهداشت ایران همچنین وضعیت مرکز دفع زباله کهریزک را نیز بسیار نامناسب خوانده و گفته است اگر سری به منطقه کهریزک بزنید و دریاچه شیرابه زباله‌ها را ببینید متوجه وضعیت نامناسب زباله‌ها می‌شوید.

اکنون روزانه هشت تا ۱۱ هزار تن زباله تولیدی تهران به این مرکز وارد می‌شود. از این میزان، روزانه حدود سه هزار و ۵۰۰ تن از زباله‌های جمع‌آوری شده در کهریزک به‌طور مستقیم زیر زمین دفن می‌شوند.

هر تن زباله در حدود هفت لیتر شیرابه تولید می‌کند که از محل دفن و انباشت زباله‌ها روان می‌شود و می‌تواند به منابع آب‌های زیرزمینی نفوذ کند و معضلات بسیار جدی زیست‌محیطی به وجود آورد.

با این حال مسئولان این مرکز و شهرداری تهران معتقدند به دلیل ساختار ویژه‌ زمین‌شناسی در این منطقه، شیرابه‌های زباله قادر به نفوذ در لایه‌های زمین نیستند. اکنون در محل انباشت زباله‌ها، دریاچه‌ بزرگی از شیرابه به وسعت حدود چهار هکتار تشکیل شده است که حتی اگر به درون لایه‌های زیرین زمین نیز نفوذ نکند، باعث آلودگی‌های شدید محیطی می‌شود.

مطابق تحقیقات انجام شده، شیرابه‌ زباله در منطقه‌ کهریزک که حاصل سال‌ها دفن غیربهداشتی زباله در این مکان است، از آلوده‌ترین شیرابه‌‌های زباله در جهان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.