ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حادثه فرهنگی: تولید «شاهنامه دوم» در سازمان تبلیغات اسلامی

شاید اولین بار در طول تاریخ باشد که یک کتاب شعر به صورت پروژه‌ای تولید می‌شود و یک دستگاه بوروکراتیک در تولید آن نقش دارد.

بسی رنج برد او در این سال هفت

رنج شاعر در این بوده که به عنوان کارمند یک پروژه تولیدی شعر می‌گفته است. رئیس پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی زاده، مدیر پروژه تولید کتاب «حماسه امام علی(ع)» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: «روش کار به این شکل بود که شاعر مطالب و محتواهای تاریخی را از ستاد احیای فرهنگ نهج البلاغه دریافت و محتوا را به شعر مبدل می‌کرد در ادامه اشعار را به سازمان تبلیغات می آورد و گروه کارشناسی در سازمان محتوا را بررسی می‌کرد، اگر نکته ای لازم بود به او می گفتند و او برطرف می کرد، با این پروسه ۶ تا ۷ سال پژوهش اثر به طول انجامید.»

فصول کتاب گاهی تا شش بار بازخوانی شده است و کار که تمام شده رنج دیگری بر رنج‌های شاعر، مهدی شفیعی، افزوده شده. مدیر پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی زاده، در این باره می‌گوید: «پس از اتمام کار شعرهای اولیه با شعرهای آخر یکسان نبوده و به نوعی یکدست به شمار نمی رفتند، چرا که ذوق و تجربه شفیعی نیز در طول این ۷ سال تکامل پیداکرده بود و موجب شده بود که اثر یکدست نباشد، بنابراین شفیعی یکسال دیگر را نیز به بازبینی و تصحیح اشعار گذراند. تا فاصله زمانی ۷ ساله از آغاز تا پایان خود را در کار نشان ندهد.»

بر این قرار شاید اولین بار در طول تاریخ باشد که یک کتاب شعر به صورت پروژه‌ای تولید می‌شود و یک دستگاه بوروکراتیک در تولید آن نقش دارد: محتوا به شاعر ابلاغ می‌شده، شاعر شعر را می‌ساخته، بعد تحویل می‌داده، حجج اسلام بر روی آن کار می‌کرده‌اند و فیدبک می‌داده‌اند، شاعر به کارگاهش برمی‌گشته، غنی‌سازی می‌کرده و محصول را تحویل می‌داده است، و این روند غنی‌سازی تا شش بار تکرار می‌شده است. به این ترتیب این پروژه متأثر از تکنولوژی سانتریفوژ هم بوده است. تصور این موضوع سخت است که اگر سلطان محمود با فردوسی چنین می‌کرد، از شاهنامه چه درمی‌آمد.

کتاب به شیوه خاصی صفحه‌آرایی شده و دارای تصویرهای ویژه‌ای است که به گفته رئیس پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی زاده، به شیوه چاپ سنگی ناصرالدین شاهی است، «البته برخی هم می‌گویند مختارنامه ای است».

حادثه فرهنگی

مضمون این پروژه عظیم فرهنگی، زندگی، جنگ‌ها و خطبه‌های علی، خلیفه چهارم و امام اول شیعیان است.

رئیس پروژه در مورد آن در مصاحبه با خبرگزاری مهر می‌گوید: «به اذعان بسیاری از شاهنامه دوستانی که کتاب حماسه امام علی(ع) رانیز مطالعه کرده‌اند، این کتاب شاهنامه دومی است که خلق شده است. علاوه بر این از آنجایی که اشعار وجه حماسی دارند، وزن آنها به ضرباهنگ شاهنامه نیز نزدیک است.»

چاپ کتاب هم یک پروژه صنعتی بوده است. کتاب به شیوه خاصی صفحه‌آرایی شده و دارای تصویرهای ویژه‌ای است که به گفته رئیس پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی زاده، به شیوه چاپ سنگی ناصرالدین شاهی است، «البته برخی هم می‌گویند مختارنامه ای است».

متولی پروژه تولید "شاهنامه دوم" سازمان تبلیغات اسلامی است که زیر نظر "مقام معظم رهبری" کار می‌کند و بودجه سالانه اعلام شده آن بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان (۲۶۰۵۵۵۹۰۰۰۰۰۰ ریال) است. این سازمان اعلام نکرده است که چقدر خرج تولید "شاهنامه دوم" شده است.

در پرده‌برداری از پروژه تولید "شاهنامه دوم"، که طی مراسم باشکوهی در روز دوشنبه ۱۴ اردیبشهت صورت گرفت، علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی، حضور داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هیأت مذهبی "وارث" او در این مراسم سخنانی در مورد مذاکرات هسته‌ای و حقوق غنی‌سازی ایراد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    اقای امیر خلیلی زرین کوب کیه که شما به گفته های ایشان استناد می کنید ؟مگر زرین کوب می توانست هر انچه در ذهن داشت را بنویسد ؟ مطمئن باشید اگر هر انچه می دانست را می نوشت به سرنوشت احمد کسروی دچار میشد .از مطالبتان متوجه شدم که خیلی کتابهای ایت الله مطهری ملعون را مطالعه کرده اید ولی از زرین کوب اسم می برید چون مطهری ملعون استاد وارونه نشان دادن واقعیتهای تاریخی بود و انقدر بی ناموس و بی وطن بود که در کتاب داستان و راستان جنگ قادسیه را از طرف اعراب روایت کرده و از حمله اعراب به وجد امده البته تقصیری نداشته چون فقط فارسی حرف میزده ولی افکارش عربی بوده از مطالبتان چنین برداشت می شود که بین ایران و اعراب جنگ نشده و ورود اعراب به ایران احتمالا با ویزای ساسانیان انجام شده محض اطلاع شما باید بگم محرک حمله اعراب به ایران عربی بوده که در شهرهای مرزی ایران به شغل شریف راهزنی اشتغال داشت و با دیدن سستی ایرانیان عمر را به حمله به ایران تشویق کرد و 33 قبیله عرب برای حمله به ایران متحد شدند در صورتیکه بسیاری از این قبایل خودشان مسلمان نشده بودند و فقط به عشق غنایم جنگی و زنان ایرانی به ایران حمله کردند و مدعی هستید ایرانیان هیچ کتابی ننوشته بودند کتاب زیاد نوشته بودند ولی به دستور عمر ملعون همه انها در کتابخانه جندی شاپور که نزدیک اهواز کنونی بوده به اتش کشیده شدند و حالا من وشما مجبوریم تاریخ قبل از اسلام ایران را به نقل از هرودت یونانی مطالعه کنیم که در طرفداری از یونانیان شهره عام و خاص هست و مدعی شکست دو میلیون سرباز ایرانی در مقابل 10000سرباز یونانی هست ولی جدیدا معلوم شده که محل جنگ که دشتی بوده اصلا گنجایش 2میلیون سرباز را نداشته و مورد دیگر اینکه در اکثر کشورهای عربی برای تحقیر ایرانیان اسم ورزشگاههایشان و بسیاری از محلات شهرهایشان القادسیه هست (اشاره به جنگ قادسیه )کما اینکه صدام ادعای سردار قادسیه را داشت حال شما برو به نقل از فلان و بهمان مدعی شو که جنگ نشده بلکه اعراب با ویزا امده اند و مورد دیگر اینکه وقتی خیلی از مردم ایران به کربلا میروند به حالت سینه خیز می روند حال ببینیم حسین کیست ؟حسین کسی هست که در سال 28 یا 29 هجری اواسط حکومت عثمان تحت فرماندهی شخصی به نام سعید بن عاص در شهر تمیشه که نزدیک گرگان کنونی بوده به همراه برادرش حسن بن علی مردم ایران را دسته دسته به بیرون از شهر می برد و در دره ای گردن انها را میزد و به نظرم در ایران که اسم کودکان به نام چنگیز تیمور اسکندر نامیده میشود نیاز به باز نگری در خیلی از مسائل هست البته به شرطی که شهامت باز نگری در وجود شخص باشه

  • reza

    این کتاب درصدد است گذشتهء اسلام عزیز را ماستمالی کرده وتاریخ وفرهنگ ایرانی را به حاشیه وفراموشی بسپارد وقتی محمد شعرا را مشتی دیوانه و...خطاب میکند شعر به قد و قامت اسلام برازنده نیست بسنده کنید به شعرهای پرچمدارِ اسلام: آیه ۱۲ سوره‌ی انفال فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ سر دشمنان از بالای گردن بریده شود و سرانگشتان دست دشمن قطع شوند تا نتوانند اسلحه به دست گیرند. تنها زمان مجازات زنان با مردان برابرند!!!؟؟؟ وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَیْدِیَهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ (مائده ۳۸) و مرد و زن دزد را به [سزاى] آنچه کردهاند، دستشان را به عنوان کیفرى از جانب خدا ببُرید، و خداوند توانا و حکیم است. سوره نساء، آیه 89: وَدُّواْ لَوْ تَکْفُرُونَ کَمَا کَفَرُواْ فَتَکُونُونَ سَوَاء فَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ أَوْلِیَاء حَتَّىَ یُهَاجِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدتَّمُوهُمْ وَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِیًّا وَلاَ نَصِیرًا همان گونه که خودشان کافر شده‏ اند آرزو دارند که شما نیز کافر شوید تا با هم برابر باشید پس زنهار از میان ایشان براى خود دوستانى اختیار مکنید تا آنکه در راه خدا هجرت کنند پس اگر روى برتافتند هر کجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بکشیدشان و از ایشان یار و یاورى براى خود مگیرید سوره انفال، آیه 39: وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلّه فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ و با آنان بجنگید تا فتنه‏ اى بر جاى نماند و دین یکسره از آن خدا گردد پس اگر از کفر بازایستند قطعا خدا به آنچه انجام مى‏دهند بیناست سوره نساء، آیه 76: الَّذِینَ آمَنُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُواْ أَوْلِیَاء الشَّیْطَانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطَانِ کَانَ ضَعِیفًا کسانى که ایمان آورده‏ اند در راه خدا کارزار میکنند و کسانى که کافر شده‏ اند در راه طاغوت میجنگند پس با یاران شیطان بجنگید که نیرنگ شیطان در نهایت ضعیف است سوره انفال، آیه 12: إِذْ یُوحِی رَبُّکَ إِلَى الْمَلآئِکَهِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُواْ الَّذِینَ آمَنُواْ سَأُلْقِی فِی قُلُوبِ الَّذِینَ کَفَرُواْ الرَّعْبَ فَاضْرِبُواْ فَوْقَ الأَعْنَاقِ وَاضْرِبُواْ مِنْهُمْ کُلَّ بَنَانٍ هنگامى که پروردگارت به فرشتگان وحى مى ‏کرد که من با شما هستم پس کسانى را که ایمان آورده ‏اند ثابت‏قدم بدارید به زودى در دل کافران وحشت‏ خواهم افکند پس فراز گردنها را بزنید و همه سرانگشتانشان را قلم کنید .انٌَ الله لا یَحُبُ الفَرِحِیْن بدرستی که الله شادی کنندگان را دوست ندارد سورهء قصص آیهء۷۶ سورهء برائت “ قاتِلُوا اّلَذينَ لايُؤمنُونَ بِاللهِ وَ لا بِاُلَيْومِ اْلاخَرِ…” بكشيد كسانی را كه به خدا و روز بازپسين ايمان نمي‌آورند. “ما كانَ لّلنَبِيَّ وَاّلَذينَ آمنُوا اَنْ يَسْتَغْفِروُاَ لِلمُشْرِكينَ…” پيغمبر و مؤمنان را با مشركين مدارايی نيست و آن‌ها را نمي‌بخشند. سورهء تحریم “يا اَيُّهَا اّلنَبيُّ جِاهد اْلكُفّارَ وَ اِلمنُافقيِنَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ و مَأويهُمْ جَهَنّمُ وَ بِئسَ اْلَمصيُر” ای پيامبر با كفار و مشركان جهاد كن و بر آ‌ن‌ها شدت به خرج ده جی آن‌ها در دوزخ است. سورهء توبه آیه ۱۲۳ “يا اَيّهُاَ اّلَذيَنَ آمنُوا قاتلُوا اّلذَينَ يَلُونَكُمْ مِنَ اْلكُفّارِ وَ لْيَجِدُواَ فيكُمْ غِلْظَهً” گروه مؤمنان بكشيد كافران را يكی پس از ديگری (هر كه نزديك‌تر و بيشتر در دسترس است) آنان بايد سخت‌گيری و عدم گذشت و ملايمت را در شما احساس كنند. امر به شدت عمل در سوره تحريم كه از سوره‌هی اواخر سال‌هی هجرت است نيز ديده مي‌شود “يا اَيُّهَا النَّبيُّ جاهد اْلكُفّارَ وَاْلمنُافِقينَ وَ اغْلُظَْ عَلَيْهم سورهء بقره آیه ۲۱۷ و ۲۴۹ “كُتِبَ عَلَيْكُمُ اْلقِتالُ” جهاد (قتل و كشتار) بر شما واجب مي‌شود”. سورهء توبه آیه ۲۹ “قاتلُوا اّلَذينَ لا يؤمنُونَ” با غير مؤمنان مبارزه كنيد. (بكشيد غير مؤمنان را). سورهء آل عمران آیه ۸۵ “وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الاسلامِ ديناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ” “جز اسلام دينی پذيرفته نيست سورهء محمد آیه ۴ “فَاذِالَقيتُمُ اّلَذينَ كَفَرُو و افَضَرْبَ الرَّقابِ حَتّی اِذا اَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدّوُا اْلوَثاقَ” “كفر را هر كجا يافتيد گردن بزنيد تا زمين از خونشان رنگين شود. اسيران را محكم ببنديد كه قادر به فرار نباشند” سورهء توبه “قاتلُوا اّلَذينَ لايُؤمنُونَ بالله وَ لا باْلَيُومِ الاخَر وَ لايُحَرّمُونَ مَاحَرَّمَ الله وَ رَسُولُه وَ لاَ يَديِنُونَ دينَ اْلحَقَّ مِنَ اَّلذينَ اوتُوا اْلكِتابَ حَتّی يُعْطُوا اْلجَز‎يةَ عَنْ يَدوَ هُمْ صاغِرُونَ” بكشيد كسانی را كه به خدا و روز آخرت ايمان نياورده و حرام خداوند و پيغمبرش را حرام نمي‌دانند و هم چنين آن دسته از اهل كتاب را كه به دين حق، يعنی اسلام، ايمان نياورده‌اند، مگر اين كه متعهد شوند با خواری و فروتنی به دست خود جزيه دهند سورهء انفال آیه ۶۷ “ماكانَ لنَبَّيِ اَنْ يَكُونَ لَهُ اَسْری حَتّی يُثْخَنِ فی اْلاَرْضِ تُريدُونَ عَرض اّلدُنيا وَ اللهُ يُريُدَ الَاخِرةَ” پيغمبر را (شايسته نيست) نرسيده است كه اسيران را با گرفتن فديه آزاد كند. خون ناپاكان ريخته شود. شما (صاحبان اسيران) استفاده از وجه فديه آن‌ها را مي‌خواهيد و خداوند سری آخرت را برای شما” سورهء نساء آیه ۳۴ “وَ الّلاتی تَخافُونَ نُشُوزِهُنَّ فَعظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فيِ الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ…” اگر زن شما در مقام نافرمانی و سركشی برآمد نخست او را پند دهيد، اگر به راه نيامد از هم‌خوابگی محرومش سازيد و اگر باز تسليم نشد و اطاعت نكرد او را بزنيد سورهء بقره آیه ۲۲۳ نِساؤُكُمْ حَرْثُ لَكُمْ فَاْتُوا حْرَثَكُمْ أنّی شِئْتُمْ. يعنی زنان شما كشت شمايند و در هر کجای كشت خود مي‌توانيد وارد شويد”. تقریبأ ۵۶۰ آیه درمورد کشتارِو نفی مخالفین و غیرمؤمنین درقرآن یافت میشود ازجمله: سورهء نساء آیات ۷۷ و ۹۱ سورهء مائده آیه ۳۷ سورهء انفال آیه ۱۲ سورهء محمد آیه ۲۵ سورهء توبه آیه ۱۲۲ سورهء احزاب آیات ۲۶ و۲۷ و...

  • امیرخلیلی

    آقای هوشنگ: " نه فقط معتقدات، بلکه تئوکراسی ساسانیان و ویژگی های مذهب ایرانیان اثر مساعدی داشت بر پیشرفت مذهب عرب ها در قرن 8 ( دوران عباسیان ) که ما امروز به نام اسلام می شناسیم . " (َAndrteas Goetze - مذهب شناس آلمانی) سلام شناس مجاری ایگناز گلدزیهر ادعا می کند که سیاست مذهبی عباسیان ادامه سیاست مذهبی ساسانیان بود و روش تعقیب مخالفان مذهب خود (تعقیب به علت ایمان داشتن به مذاهب دیگر) را عباسیان از ساسانیان آموخته بودند. این اسلام شناس ادامه می دهد که تقسیم دنیا به داخلی ها (دار الااسلام ) و خارجی ها (دار الكفر ) نیز فرهنگ ساسانی است و اعراب این تقسیم را نمی شناختند. همچنین تشخیص نجس از تمیز نیز ساسانی است و نه عربی. به نقل از گلدزیهر برای بیشتر اعراب عباسیان ایرانی به شمار می امدند و نه عرب. بیشترین صدمه به تاریخ نویسی علمی ایران را زرینکوب زد . این تاریخ نویس با جعل تاریخ در کتاب " دوقرن سکوت" حس ناسیونالیسم ایرانی علیه اعراب را بر انگیخت ( مانند بهرام بیضایی در تئاتر مرگ یزدگرد سوم - بیضایی در این قطعه به دام افسانه های طبری اقتاد ) اشاره ای کوتاه به تاریخ نویس زرینکوب آن تاریخ نویسی که وارد جرئیات تاریخی می شود دروغ می نویسد: زرینکوب اشاره می کند: ” رستم گفت : این سخن با شما نه از آن میگویم که بر مقاتله ایشان جازم نیستم…. ” ( ص 49) منبع خبری زرینکوب معلوم نیست، اما به احتمال زیاد می تواند این خبر از : دینوری، طبری، یا بلاذری باشد که 150 تا 200 سال بعد از جنگ فرضی قادسیه خبر دادند، اما بعید به نظر می رسد که تاریخ نویسی به این دقیقی بتواند بعد از حدود 2 قرن این گفتار رستم را بازگو کند. این گفتار رستم و دیگر گفتمان ها در کتاب زرینکوب می بایست چندین نسل دهان به دهان و لغت به لغت روایت می شدند که در آخر طبری نامی آنها را بر روی کاغذ بیآورد ( بنویسد). این لغت به لغت انتقال گفتمان از یک نسل به نسل دیگر امکان ندارد، یک نسل ممکن است بخشی از این گفتارهای جوراجور را فراموش کند ، یا به طور عمد آنها را تغییر دهد. زرینکوب به بنی امیه اشاره می کند : ” حکومت بنی امیه برای آزادگان… ایران قابل تحمل نبود زیرا بنیاد آنرا بر کوچک شماری عجم و برتری عرب نهاده بودند.” زرینکوب ادامه می دهد که اعراب ” از آغاز حال ….. درصدد برآمدند زبان ها و لهجه های رایج در ایران را از میان ببرند.” اگر زرینکوب سکه های امیرالمومنین های امویان را که در ایران ضرب شده اند مشاهده کرده بود چنین خبرهای نادرستی (جعلی) را به خواننده تحویل نمی داد، امویان سکه خود را در ایران ضرب کردند ( نه در عربستان ، یا دمشق و فلسطین ) ، اسم خود را به زبان پهلوی نوشتند و نماد های زرتشتی را حکاری کردند. چگونه ممکن است اعراب ایرانیان کوچک بشمارند و قصد از بین بردن زبان ایرانی را داشته باشند، اما اسم خود را به زبان ایرانی بنویسند، چرا عرب ها اسم های خود را به زبان عربی بر روی سکه ضرب نکردند. این نظریه که اعراب می بایست سکه های خود را در ایران به زبان فارسی ضرب می کردندکه مشکلاتی در مبادلات اقتصادی پیش نیاید درست نیست. سکه فقط یک شی ء ، یا وسیله ای برای تبادلات اقتصادی نیست، بلکه در مرحله اول سکه نشانه هویت است . تاریخ شناس انگلیسی Daniel W. Brown می نویسد که حکمرانان عرب جایگزین فرمانروایان بیزانسی و ساسانی شدند، بدون آنکه دستگاه اداری، مذهب، اقتصاد و فرهنگ منطقه تغییری کند: The conquests replaced the top rung of the Byzantine and Sasanian ruling classes with Arab, but they did not immediately or violently alter the administrative, religious, economic, or cultural landscape of the Near East این تاریخ شناس ادامه می دهد: " هیچ سندی که نشان دهد نهاد های های سیاسی تغییر کرده باشند در دست نیست، فقط زبان حکمرانان عربی شد و تولید شراب و گوشت خوک نیز ادامه داشت". اما به نظر می رسد که در ایران زبان هم زیاد تغییر نکرد ( حداقل بر روی سکه ها). زرینکوب به از بین رفتن کتاب های زرتشتی به دست عرب ها اشاره می کند: " کتابهای که از آن مجوس بود و البته نزد وی دست کم مایه ضلال بود چه فایده داشت که بحفظ آنها عنایت کند." اگر اطلاعات من درست باشد کتاب اوستا در زمان مامون جمع آوری و منتشر شد و من بعید می دانم که اصولا ساسانیان کتابی نوشته بودند که اعراب آنها را نابود کرده باشند. زرینکوب اضافه می کند که " در آیین مسلمانان آن روز آشنایی بخط و کتابت بسیار نادر بود..." از معاویه یک سنگ نبشته به خط یونانی ( در اردن) در دست است که نشان می دهد این خلیفه حتا آشنایی به این زبان نیز داشته است. معاویه در ایران نام امیرالمومنین را بر روی سکه خود به زبان پهلوی ضرب می کند و در یک سنگ نبشته دیگر در عربستان به عربی می نویسد. این خلیفه به سه زبان (یونانی ، پهلوی و عربی) از خود سند بر جای گداشته، حال زرینکوب ادعا می کند عرب ها بخط آشنایی نداشتند. رزینکوب در صفجه 55 به "فتج مدائن " اشاره می کند: " از آن قصرهای افسانه آمیز جز ویرانی هیچ برجای ننهادند. " باستان شناسان اسرائیلی و آلمانی در حفاری های خود در فلسطین و شمال اردن ( جنگ یرموک ) هیچ گونه نشانه ای از ویرانی حمله اعراب به دست نیاوردند. تحقیقات باستان شناس آلمانی ‘ Hans-Peter Kuhnen ‘ در اسرائیل نشان می دهد که اعراب بدون جنگ پیروز شدند. به نقل از این باستان شناس ” حفاری های جدید در اسرائیل و اردن تصویر سنتی از اوائل اسلام را به طور انقلابی تغییر داده است. اعراب برای گسترش اسلام با سواره نظام شجاع خود به سرزمین مقدس حمله نکردند، بلکه ایمان پیغمبر با تغییرات تدریجی فرهنگی در قرن 7 و 8 بین دریا مدیترانه و شمال غربی صحرای بزرگ عربستان تثبیت شد”: باستان شناسان در مدائن و دیگر شهر های که اعراب تصرف کردند تحقیق و حفاری نکردند . اما اگر در جبهه غرب ( فلسطین اردن و ..) نشانه ای از حمله اعراب در دست نیست در جبهه شرق ( ایران ) نیز به قدرت رسیدن اعراب بدون جنگ و خرابی روی داده است. شرایط فرهنگی ( مذهبی، سنت های ساسانی ) برای زرتشتیان با به قدرت رسیدن اعراب ( حداقل در دوران امویان ) تغییری نکرد و به همین علت نیز زرتشت شناس آلمانی Michael Stausberg در کتاب Zarathustras اشاره می کند که هیچ سندی که نشان دهد زرتشتیان به علت سرکوب و جلوگیری از اجرا مراسم مذهبی ایران را سمت هندوستان ترک کرده باشند در دست نیست. این زرتشت شناس ادامه می دهد که زرتشتیان در قرن 9 و 10 ( دوران عباسیان) ایران را ترک کردند. باستان شناس آلمانی Gerd Gropp اشاره می کند که حمله اعراب (به خراسان ) خرابی به دنبال نداشته است و سنت معماری، کاشی کاری و جواهر سازی ساسانی همچنان ادامه داشته است. خط پهلوی و نماد زرتشت بر روی سکه ها نشان می دهند که فرهنگ ( سنت) ایرانی در زمان معاویه از میان برداشته نشده بود. سکه های معاویه نشان دهنده، یا گواه پیروزی عرب ها بر ایرانیان نیستند، بیشتر به نظر می رسد که معاویه قصد داشت با نوشتن لقب امیرالمومنین به زبان پهلوی و حفظ نمادهای رزتشتی ( آتشکده ) بر پشت سکه ها به یک توافق برسد و همبستگی خود با ایرانیان را نشان دهد. تورج دریایی ،تاریخ نویس ایرانی مقیم آمریکا ، نیز تصویر غلطی از اعراب به خواننده می دهد. نگاه کنید به مقاله دریایی از حمله اعراب به استان فارس: http://www.chubin.net/?p=12160

  • هوشنگ

    شاهنامه کتابیست که فردوسی برای احیای غرور ملی لگد کوب شده ایرانیان توسط اعراب سرود حال ببینیم علی بن ابیطالب که اکثر مردم ایران به یاد او می گویند یاا علی کیست؟در جنگ نهاوند(در نزدیکی همدان) که اخرین جنگ ایران و اعراب بوده و با شکست ایران کل ایران به دست اعراب افتاد و در حالیکه عمربن خطاب از مواجهه با ایرانیان عاجز شده بود عمر جلسه ای با حضور بزرگان اعراب تشکیل داد علی مشاوره ای به عمر داد که در نتیجه ان مشاوره ایرانیان شکست خوردند و بعد از جنگ نهاوند اعراب تعداد خیلی بیشتری از زنان و دختران ایرانی را به عنوان کنیز و نوجوانان ایرانی را به عنوان غلام برای فروش به مکه و مدینه بردند و درپایان باید گفت در جایی مانند ایران وقتی اسم کودکان چنگیز اسکندر تیمور نامیده میشود یعنی مشکل فرهنگی هست و باید فرهنگ مردم ایران اصلاح شود

  • سرباز ایران

    واقعا که نادانی انتهایی ندارد، هدف جمهوری اسلامی چیزی جز این نیست که آدمهای کوتوله را جایگزین بزرگان میهن کند، البته به دلیل فرومایگی بیش از حد به این مورد دست نیافته و نخواهد یافت! آقای دلواپس، خبر رو خوندی که اینو نوشتی یا مثل افسران مزدور جنگ نرم همینجوری دهنتو باز کردی و یه چیزی گفتی؟؟؟ نام شاعر «مهدی شفیعی» است، یک جستجو در گوگل بفرمائید تا شاعر رو ببینید. منظور زمانه اینه که اثر فرهنگی نباید زورکی و بخشنامه ای باشه، دست کم تا حالا اینجوری بوده و تنها در نظامهای توتالیتر و استبدادی با بخشنامه اثر فرهنگی خلق شده که الحمدالله نظام پربرکت اسلامی هم به این مورد نائل شد. فکر نمیکنم فهمیدن این موضوع به آی کیو بالایی نیاز داشته باشه!

  • دلواپس زمانه

    سلام چرا نامی از نویسنده به میان نیامده است؟ چه‌گونه می‌شود در مورد یک کتاب (شعر، داستان و ...) بدون خواندن آن نظر داد؟ سایه‌ی دشمنی بی‌چون‐و‐چرا با جمهوری اسلامی دارد بدجور گریبان زمانه را می‌فشارد. یک دلواپس