ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جابجایی دفا‌تر حافظ منافع ایران و آمریکا در پایتخت‌های دو کشور

دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن که اکنون در محل سفارت پاکستان قرار دارد، به زودی به آدرس جدید در منطقه غربی شهر منتقل خواهد شد.

روزنامه «واشنگتن پست» روز جمعه ۸ مه / ۱۸ اردیبهشت ماه گزارش داد که ایران و ایالات متحده آمریکا توافق کرده‌اند که دفاتر حافظ منافع دو کشور در تهران و واشنگتن دی‌سی به آدرس‌های جدیدی منتقل شوند.

سفارت متروکه ایران در واشنگتن دی‌سی

در پی این خبر، حمید بابایی، مسئول بخش مطبوعاتی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد خبر داد که این نقل مکان ارتباط به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ندارد.

دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن دی‌سی اکنون در سفارت پاکستان در این کشور قرار دارد. این دفتر به زودی به آدرس جدید در منطقه غربی شهر واشنگتن دی‌سی منتقل خواهد شد.

دفتر حفاظت منافع شهروندان آمریکا در ایران هم که در سفارت سوئیس در تهران قرار دارد، بناست که به آدرسی جدید منتقل شود.

به گزارش «واشنگتن پست»، مقامی که نام او در این گزارش آورده نشده گفته است که این تغییر مکان‌ها، نوعی «مبادله»، «رابطه متقابل» و «نشانه دیپلماسی» است.

با این حال خود روزنامه «واشنگتن ‌پست» از قول مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که این نقل مکان‌ها به طور مستقیم مرتبط به مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که به این روزنامه ایمیل فرستاده و نوشته است: «هیچ ارتباطی (که ما از آن آگاه باشیم) بین این جابه‌جایی که مدتی طولانی است که برنامه ریزی شده و مذاکرات جاری در رابطه با نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.»

این جابجایی به دلیل نارضایتی دیپلمات‌های ایرانی مشغول به کار در دفتر حفاظت از منافع ایران در آمریکا نسبت به فضایی است که سفارت پاکستان در اختیار آن‌ها گذاشته است.

همچنین سفارت سوئیس هم که حافظ منافع ایالات متحده آمریکا در ایران است، به دنبال فضای بیشتری در تهران است؛ بیشتر از همه به این دلیل که دفتر کنونی دیگر به اندازه قبل قابل استفاده نیست.

حمید بابایی مسئول بخش مطبوعاتی نماینده جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل در نیویورک گفته است که «مجوز تغییر ساختمان دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن سال گذشته و با مکاتبات انجام شده بین دفتر حفاظت منافع و وزارت امور خارجه آمریکا در پی افزایش حجم درخواست‌های کنسولی و محدود بودن فضای ساختمان قبلی به دلیل فرسودگی و قدمت محل گرفته شده است.» این جابجایی به مفهوم باز شدن سفارت‌ها نیست.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل حاضر شده و با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت‌وگو کرد.

خانه نماینده ایران در سازمان ملل، خاک ایران محسوب می‌شود. جان کری اولین وزیر خارجه آمریکاست که پس از گروگان‌گیری سفارت آمریکا در ایران و بسته شدن این سفارت، در مکانی که با توجه به قوانین بین‌المللی خاک ایران محسوب می‌شود، حاضر شده است.

از سال ۱۳۵۸ تا کنون که روابط سیاسی ایران و آمریکا قطع شده است، ساختمان سفارت ایران در واشنگتن دی‌سی، متروکه است.

بنا و تأسیسات سفارت سابق ایران در آمریکا اکنون تحت محافظت وزارت امور خارجه آمریکاست که آن را نگهداری و گاهی تعمیر هم کرده است. خرج تعمیرات و نگهداری از این املاک توسط کرایه‌های ماهیانه‌ای حاصل می‌شود که از اجاره برخی از املاک ایران در آمریکا تأمین می‌شود.

سفارت آمریکا در تهران پس از ماجرای اشغال سفارت آمریکا توسط حاکمیت، «لانهٔ جاسوسی» خوانده شد امروزه تمام بنا و تأسیسات سفارت سابق آمریکا در دست نیروهای بسیج و سپاه پاسداران قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    مسئولان پلیس ولایت نیمروز افغانستان ، دیروز (جمعه 8 مه ) اعلام کردند که نیروهای پلیس از فروش لاشه‌ یک هواپیمای بدون ‌سرنشین امریکایی به ماموران ایرانی‌ها جلوگیری کرده و یک فرد را به اتهام فروش آن بازداشت کرده‌اند. جنرال محمدقسیم جنگل‌باغ، فرمانده پلیس نیمروز گفته است که این هواپیمای بدون ‌سرنشین تجسسی در روزهای گذشته در یکی از محلات این ولایت سقوط کرده بود. جنگل‌باغ افزود که فرد متهم با همکاری شماری از افراد، این هواپیمای بدون ‌سرنشین را به ماموران ایرانی‌ فروخته بود که قبل از تحویل‌ آن به ماموران  ایرانی از سوی پلیس نیمروز بازداشت شد. به گزارش روزنامه اطلاعات افغانستان، وی گفت: "این طیاره مربوط به پایگاه‌های آمریکایی‌ها بود و به دست تعدادی اشخاص افتاده بود. آن‌ها با تعدادی از افراد ایرانی معامله کرده بودند که خوشبختانه به دست ما افتاد و فعلاً نزد ماست". بر بنیاد این گزارش، به گفته‌ فرمانده پلیس نیمروز، این هواپیمای بدون ‌سرنشین که در آن دوربین های فیلم‌برداری و عکاسی نصب شده بود، از یکی از پایگاه‌های نیروهای امریکایی در افغانستان پرواز کرده بود

  • faryad

    وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی معتدل بنفش شورای مرکزی جبهه ملی را به «بازداشت» تهدید کرد!

  • nader

    عجب !  تبریک به ظریف و دوستش جان ! جمع کنید اخبار توخالی و پوچ را!