ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تسویه حساب شرکت «کیسون» با کارگران اعتصابی

در طول چهار سال گذشته دست‌کم این پنجمین اعتصاب کارگران شرکت کیسون در اعتراض به تعویق‌های پنج یا شش ماهه در پرداخت حقوق‌شان است.

کارفرمای شرکت پیمانکاری «کیسون» در چهاردهمین روز اعتراض کارگران پروژه قطار شهری اهواز مانع ورود ۱۵۰ کارگر بخش حفاری (TBM) به محل کارشان شد. به این کارگران گفته‌شده که به منظور تسویه حساب به واحد اداری شرکت مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ۶۰۰ تن از کارگران پروژه قطار شهری اهواز که تحت مدیریت شرکت پیمانکاری «کیسون» فعالیت دارند، به مدت چهار ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند. این کارگران در اعتراض از یکشنبه (۶ اردیبهشت) تاکنون دست از کار کشیده‌اند.

در طول چهار سال گذشته، دست‌کم این پنجمین‌ اعتصاب کارگران پروژه قطار شهری اهواز شرکت کیسون در اعتراض به تعویق‌های پنج یا شش ماهه در پرداخت حقوق‌شان است.

در ماه‌های مهر، آبان و آذر ۱۳۹۳، شرکت کیسون هر ماه تعدادی از کارگرانی را که برای به دست آوردن مطالبات صنفی معترض بودند، اخراج کرده است.

در آن زمان بنابر اظهار کارگران شاغل در شرکت پیمانکاری کیسون، به دستور کارفرما اطلاعیه‌ای در تابلو اعلانات نصب شد مبنی بر اینکه کارگران حق مصاحبه و گفت‌و‌گو با رسانه‌ها را ندارند.

 چهاردهمين روز اعتصاب

به گفته کارگران معترض، بعد از ظهر شنبه ۱۹ اردیبهشت پس از پایان سیزدهمین روز از اعتراض صنفی، واحد اداری شرکت پیمانکاری کیسون (مجری پروژه قطار شهری اهواز) طی تماس تلفنی به حدود ۱۵۰ تن از کارگران بخش حفاری گفته است که یکشنبه ۲۰ اردیبهشت برای تسویه حساب به واحد اداری شرکت کیسون مراجعه کنند.

براساس اظهارات کارگران صبح یکشنبه، وقتی ۱۵۰ کارگر بخش حفاری طبق روال هر روز قصد ورود به کارگاه را داشتند، مأموران بخش حراست کارگاه قطار شهری مانع ورود آنان به محل کارشان شدند.

بدین ترتیب اعتراض کارگران بخش حفاری وارد فاز جدیدی شده است و این کارگران با حمایت سایر کارگران مقابل درب وردی ساختمان موتوری دست به اعتراض صنفی زده‌اند. جمعی از کارگران با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی در مقابل درب موتوری اجتماع کرده‌اند.

اعتصاب‌‌شکنی کیسون و استفاده از نیروی انتظامی

به گفته کارگران معترض که در محل حضور دارند با در خواست کارفرما، مأموران انتظامی در محل اجتماع کارگران حاضر شده‌اند.

بنا به گزارش ایلنا کارفرمای شرکت پیمانکاری کیسون در روز دهم از اعتصاب کارگران با به کارگیری سایر کارگران پیمانکاری و اجاره برخی ماشین آلات سنگین از خارج از کارگاه، فعالیت این پروژه را در همه بخش‌ها به جز در بخش حفاری از سر گرفته است.

کارگران می‌گویند کارفرما در حالی تصمیم به اعتصاب‌شکنی گرفت که این شرکت با وجود داشتن منابع مالی کافی، در پرداخت دستمزد ماهانه کارگران کوتاهی می‌کند و این در حالی است که حقوق سایر کارگران که در شرکت‌های پیمانکاری کوچک‌تر با کیسون همکاری دارند نیز دو ماه به تأخیر افتاده است.

کارگران معترض اظهار می‌کنند همه مسئولان استان و شهرستانی از موضوع اعتصاب کارگران پیمانی پروژه قطار شهری اهواز با خبرند اما هیچ توجهی به مطالبات کارگران ندارند.

چهارمین سال اعتصاب‌های کارگری علیه کیسون

این چندمین‌بار است که شرکت کیسون حقوق کارگران خود را عقب می‌اندازد. سال ۱۳۹۰ نیز کارگران این شرکت به علت شش ماه عدم پرداخت حقوق بیش از ۱۱ روز را در اعتصاب گذراندند.

این کارگران بهمن‌ماه ۱۳۹۱ نیز مجدداً به خاطر شش ماه عدم پرداخت حقوق دست به اعتصاب زده بودند.

آذر ماه سال ۱۳۹۲هم کارگران به سبب پنج ماه حقوق عقب‌افتاده در برابر این شرکت تجمع کرده بودند.

یکسال بعد در خرداد ۱۳۹۳ نیز کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به عدم دریافت پنج ماه حقوق عقب‌افتاده خود در مقابل ایستگاه مرکزی، واقع در خیابان اقبال تجمع کردند.

رابطه شرکت کیسون با دولت‌های ایران

شرکت کیسون که یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری ایران به شمار می‌آید در چند سال گذشته یکی از پیمانکاران مورد اعتماد دولت ایران بوده است.

در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این شرکت بخش زیادی از پروژه مسکن مهر در ایران را عهده‌دار بود.

این شرکت هم اکنون علاوه بر مترو اهواز، پروژه قطار شهری قم و زنجان را هم در اختیار دارد.

همچنین بنا بر اطلاعات انتشار یافته در وب‌سایت کیسون، مطالعه و احداث خط یک ودو مترو تهران نیز در اختیار این شرکت است. علاوه بر این سه پروژه راهسازی و پل سازی در تهران، یک پروژه راهسازی در سوریه، یک پروژه راهسازی در بیشکک قرقیزستان و یک پروژه راه سازی در ونزوئلا از دیگر پروژه های این شرکت در عرصه حمل و نقل به شمار می آیند.

برای اطلاعات بیشتر درباره شرکت کیسون و پروژه قطار شهری اهواز اینجا را کلیک کنید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.