ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«رئيس قوه قضائيه با تبديل زندان اوين به پارک موافقت کرد»

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران از اعلام موافقت رئيس قوه قضائيه ایران برای تبديل زندان اوين به بوستان عمومی خبر داد.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران از اعلام موافقت رئيس قوه قضائيه ایران برای تبديل زندان اوين به بوستان عمومی خبر داد و گفت قوه قضائيه آماده است تا بخشی از هزينه‌های این کار را بپذيرد.

ساخت زندان اوین از دهه ۱۳۴۰ آغاز و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، محمدباقر قاليباف روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت گفت حدود دو ماه پیش جلسه‌ای با آيت‌الله صادق ‌لاريجانی، رئیس قوه قضائیه داشته که لاریجانی به او گفته قوه قضائیه پيشنهاد شهرداری را بررسی کرده‌ و آماده‌ است تا با شهرداری برای تبديل مجموعه زندان اوين به فضای سبز مذاکره کند.

قالیباف گفت: «قوه قضائيه آماده است تا بخشی از هزينه‌های اين کار را بپذيرد و مجموعه اوين تبديل به پارک عمومی شود.»

قالیباف اردیبهشت‌ماه دو سال پیش از توافق اولیه با قوه قضائیه برای انتقال زندان اوین به خارج از تهران خبر داده بود.

شهردار تهران ۱۴ آبان‌ماه همان سال گفته بود: «شهرداری تهران آماده است که مجموعه زندان اوین را خریداری کند و اگر بناست، جایی را به جای این مکان بسازد تا زندان اوین را به یک مرکز تفریحی تبدیل کند.»

خردادماه ۱۳۹۳ نیز وب‌سایت کلمه که به مخالفان و منتقدان حکومت ایران نزدیک است، خبر داده بود که مسئولان زندان اوین قصد دارند بند ۳۵۰ این زندان را به رستوران تبدیل کنند.

شهرداری تهران انتقال زندان اوین به خارج از تهران و تبدیل مکان کنونی آن به پارک عمومی را در جهت «توسعه‌ فضای سبز پایتخت» عنوان می‌کند اما مدافعان حقوق بشر از زمان طرح این مسأله آن را در جهت زدودن یادمان‌های این زندان می‌دانند.

زندان اوین در منطقهٔ سعادت‌آباد تهران قرار دارد. ساخت این زندان از دهه ۱۳۴۰ آغاز و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. بسیاری از زندانیان سیاسی زمان حکومت پهلوی دوران حبس خود را در این زندان گذارنده‌اند.

در تابستان ۱۳۶۷ نیز با حکم روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، صدها زندانی در این زندان به‌شکل دسته‌جمعی اعدام شدند.

پس از اعتراض‌های گسترده در سال ۱۳۸۸ نیز بسیاری از مخالفان به این زندان منتقل شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آقای شهردار از «اوین جدید» چه خبر؟!/تقی روزبه | shahrvand

    […] رادیو زمانه: «رئیس قوه قضائیه با تبدیل زندان اوین به پارک موافقت […]

  • nader

    طه اللهیبی نماینده عضو مجلس نمایندگان عراق شامگاه شنبه در گفتگو با شبکه الحدث (وابسته به العربیه) طی سخنانی درباره حضور نیروهای سپاه پاسداران در عراق گفت:"..من مسئولیت حرفم را می پذیرم و می گویم که سفیر آمریکا در بغداد کشف کرد که قاسم سلیمانی اکنون در منطقه النخیب است. النخیب منطقه ای سنی نشین در استان الانبار است که آنها می خواهند آن را به کربلا متصل کنند تا به مرز سعودی دسترسی پیدا کنند. وی گفت که النخيب در فاصله 100 کیلومتری مرز کشور سعودی قرار دارد و در حال حاضر شبه نظامیان در النخيب در منطقه مرزی عرعر یعنی مسير حج به کشور سعودی، مستقر هستند. وی در ادامه به نقل از سفیر آمریکا گفت آنها (سپاه پاسداران و متحدان عراقی اش) درصدد هستند، جبهه ای را در شمال سعودی بگشایند تا فشار را بر حوثی ها کاهش دهند.!!

  • hasani

    طالقانی پس از ازادی زندانیان سیاسی در ۵۷ ارزوی موزه عبرت تاریخ میکرد.  نمیدانست که حتی پسرانش را در انجا زندان میکنند و چه جنایاتی را مرتکب میشوند.

  • روزبه

    بهتر بود تبدیل میشد به موزه جنایات سیاسی مزین با تصاویر قربانیان دو نظام دیکتاتوری.

  • شاهین امینی

    با این فجایعی که اونجا رخداده٫ نمی دونم چطور میشه از این محل به عنوان پارک استفاده کرد بیشتر حس غم و اندوه به ادم دست میده تا شادی. هر چند  برای خیلی از مردم ما بی اهمیت که تو  اوین چه خبر بوده. 

  • بهنام

    اجرای این طرح دقیقآ برای پاک کردن جنایات بیشمارشان و زدودن خاطرات تلخ شکنجه و کشتار انسانهای بیگناه در این زندان قرون وسطائی میباشد و بس . توسعه فضای سبز بهانه است و گر نه این همه پادگان بسیار بزرگ در تهران وجود دارد که بیشترشان بلا استفاده افتاده اند . این جنایتکاران از خدا بی خبر هرگز دلشان به حال ملت ایران نمیسوزد .