ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سانسور مضامین حقوق بشری و سیاسی در موتور جست‌وجوی بومی «پارسی‌جو»

موتور جست‌وجوگر «پارسی‌جو» نتایج جست‌وجوی موضوعات مربوط به حقوق بشر یا منتقدان سیاسی را سانسور می‌کند.

موتور جست‌وجوگر بومی «پارسی‌جو» در ایران نتایج جست‌وجوی موضوعات مربوط به حقوق بشر یا منتقدان سیاسی را سانسور می‌کند.

روش‌های رایج جهانی در موتورهای جست‌وجوگر بر اساس تعداد مراجعه، در نظر گرفتن موارد فنی در طراحی سایت‌ها و یا آگهی‌هایی که به این شرکت داده می‌شود عمل می‌کنند. اما عملکرد موتور جست‌وجوگر «پارسی‌جو» طبق حساسیت‌ها و سانسورهای رایج در ایران است.

طبق بررسی‌های کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران این موتور جست‌وجوگر مانند موتورهای دیگر جست‌وجو در ایران که پیش از این راه اندازی شده‌اند، نتایج متفاوتی را نسبت به جست‌وجوگرهای گوگل یا یاهو نشان می‌دهند.

برای مثال در بخش ویدئوی «پارسی‌جو» با نوشتن نام میرحسین موسوی، یکی از رهبران اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ که هم‌اکنون در حبس خانگی به‌سر می‌برد، کاربر با ویدئوهای تبلیغاتی حکومتی علیه او مواجه می‌شود.

همچنین در بخش ویدئوی این موتور جست‌وجوگر هیچ اطلاعاتی درباره افرادی همچون بهاره هدایت، فعال دانشجویی زندانی نیز یافت نمی شود. یا با جست‌وجوی عبارت «منشور حقوق بشر در ایران» با هیچ ویدئویی روبه‌رو نمی‌شوید. درحالی‌که در جست‌وجوگر گوگل در این زمینه ویدئوی‌های بسیاری می‌یابید.

این جست‌وجوگر ساخت جمهوری اسلامی ایران اطلاعات موجود درباره چنین موضوعاتی را سانسور کرده و به جای آن به کاربران اطلاعاتی عرضه می‌کند که با معیارها و گفتمان حکومتی همنوایی می‌کنند.

طراحی و ایجاد موتور‌های جست‌وجوی بومی با راه‌اندازی سه موتور جست‌وجوی «فجر»، «یاحق» و «سلام» از سال ۸۹ شروع شد و در ۷ بهمن ماه ۹۳ محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبر راه‌اندازی دو موتور جست‌وجوی «پارسی‌جو» و «گُرگُر» را داد.

در ۱۲ بهمن سال ۹۳، برات قنبری معاون برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات گفت که در حال حاضر بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از موتورهای جست‌وجو بودجه پیش‌بینی شده که بخشی از این بودجه تاکنون اختصاص یافته و بخش دیگری از آن نیز به مرور زمان به این طرح‌ها تخصیص داده خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.