ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داستان سومین نایب قهرمانی تراکتور‌سازی

پرچم «تراختور» در دست سپاه پاسداران

سام طالبی- تیم فوتبال سپاهان اصفهان باز هم قهرمان لیگ برتر شد اما چرا مربیان، بازیکنان و هواداران تیم تراکتور‌سازی در ورزشگاه هم فکر می‌کردند قهرمان شده‌اند؟

تیم فوتبال سپاهان اصفهان باز هم قهرمان فوتبال لیگ برتر ایران شد اما چرا بازیکنان تراکتور‌سازی از به دست آوردن عنوان نایب قهرمانی به اندازه تیم قهرمان خوشحال شدند؟

سلام سردار!

از اواسط دهه ۸۰ خورشیدی، تراکتورسازی تبریز یا همان تراختور که روی "خ" به جای کاف، تعصبی ویژه هم وجود دارد، بدل به پرچمی شد برای ترک‌ها و آذری‌هایی که با انواع و اقسام گرایش‌های ملی، مذهبی، سیاسی و ایدئولوژیک، می‌توانستند کنار هم جمع شوند، نام تیم‌شان و شهرشان را به زبان مادری‌شان فریاد بکشند و به خانه برگردند.

توجه دوباره به تراکتور‌سازی از وقتی شروع شد که ورزشگاه تختی تبریز (ورزشگاه قدیمی این تیم که در مرکز شهر است)، در هر بازی میزبان بیش از ۱۵ هزار هوادار این تیم می‌شد. خیابان‌های بیرونی ورزشگاه در ساده‌ترین بازی‌های این تیم در لیگ یک (پیش از صعود به لیگ بر‌تر)، لبریز از جمعیتی می‌شد که چون بلیت برای ورود به ورزشگاه نداشتند، مجبور به ایستادن در خیابان‌های اطراف می‌شدند تا با صدای فریاد تماشاگران یا با گزارش گزارشگر رادیویی، خود را نزدیک تیم‌شان ببینند.

توجه حکومت هم از‌‌ همان روزها به تراکتورسازی جلب شد که فریاد «یاشاسین آذربایجان» در تمام دقایق پیش از شروع بازی و در حین مسابقات تراکتور، سکو‌ها را می‌لرزاند. همین فریاد، برای دولت مرکزی ایران، نشانه‌ای بود از جدایی‌طلبی آذری زبان‌ها.

سال ۱۳۸۵ بود که برای اولین بار یک فرمانده سپاهی از تهران مأموریت یافت که به عنوان مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی به تبریز برود.

کریم ملاحی

سردار کریم ملاحی، با سابقه بیش از ۱۰ سال حضور در نیروی انتظامی و فرماندهی یگان‌های ویژه، شش سال مدیریت باشگاه پاس نیروی انتظامی و چهار سال مدیریت بر باشگاه دوم نیروی انتظامی یعنی ابومسلم خراسان، از نگاه حکومت ایران آن‌قدر اقتدار و آشنایی با مدیریت قوتبال داشت که بتواند فضای حاکم بر سکوهای تراکتورسازی را کنترل کند.

کریم ملاحی به محض نشستن بر مسند مدیر‌عاملی باشگاه تراکتورسازی، از سرهنگ مجتبی پیمبری به عنوان قائم مقام خود استفاده کرد. مجتبی پیمبری که آن روز‌ها فرمانده یگان ویژه غرب تهران بزرگ بود، بیش از آنکه وظایفی ورزشی و تخصص‌هایی فوتبالی داشته باشد، یک چهره نظامی با رویکردهای سرکوب‌گرایانه بود.

ملاحی و پیمبری پیش از هر چیز لیدرهای ورزشگاه را که شعار‌های هواداران را مدیریت می‌کردند، تغییر دادند. گروهی را تطمیع کرد و گروهی دیگر را از مشهد و زنجان به تبریز آورد. مردانی که وظیفه داشتند جلوی فریادهای استقلال طلبانه  را در ورزشگاه تختی و سپس یادگار امام که از‌‌ همان سال بدل به ورزشگاه اصلی تراکتورسازی در خارج از شهر شد، بگیرند.

یاشاسین آذربایجان کم‌کم از روی سکو‌ها باید رخت بر می‌بست و "یاشاسین تراکتور" جای آن را می‌گرفت. حتی پرچم‌های سرخ رنگی که نقش و نگارهای تحریک‌آمیز سیاسی داشتند، پیش از ورود به ورزشگاه از سوی ماموران نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌شدند.

طرح‌های ملاحی برای کم کردن رگه‌های تعصب و قومیت‌گرایی در تراکتورسازی فقط به همین اقدامات خلاصه نشد. او برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ از مربی تهرانی (فرشاد پیوس) روی نیمکت این تیم استفاده کرد و مقرر شد که هیچ بازیکنی حق ندارد در طول تمرین و در جریان بازی با هم بازی‌های خود به زبان آذری صحبت کند. سرپیچی از این قاعده جدید در تراکتورسازی به معنی حذف شدن از تیم بود.

انتقال به نیروی زمینی سپاه

تراکتورسازی خیلی زود به لیگ بر‌تر رسید و هواداران این تیم حالا توانستند در بالا‌ترین سطح ممکن فوتبال در ایران فریاد "تراختور" سر دهند. سال ۱۳۸۷، وقتی تراکتورسازی مقابل حریفانش به زمین می‌رفت، بازار شهر زنجان که شهری ترک‌نشین است، تعطیل می‌شد. کسبه آذری در تهران هم گاهی در روز‌های بازی‌های حساس، مغازه‌های خود را قفل و بست می‌زدند و به تبریز می‌رفتند.

این حساسیت و نگاه آذری‌ها به تراکتورسازی برای جهوری اسلامی اتفاقی ساده نبوده و نیست. وقتی سال ۱۳۸۸ حکومت ایران با اعتراض‌های مدنی و خیابانی و جنبش سبز روبه‌رو شد، سعی کرد هر فضایی را که می‌تواند مولد یک جریان سیاسی-اجتماعی باشد، با نگاهی بازدارنده کنترل کند.

تراکتورسازی با همین رویکرد در سال ۱۳۸۹ و در روزهایی که در فوتبال ایران شعار خصوصی‌سازی سر داده می‌شد، از کارخانه تراکتورسازی به نیروی زمین سپاه پاسداران منتقل شد. جنجالی‌ترین جابه‌جایی سال که البته فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هرگز نتوانستند در قبال آن واکنشی نشان دهند.

سردار مصطفی آجرلو، از فرماندهان قدیمی سپاه که سال‌ها به عنوان مامور در نیروی انتظامی مشغول به کار بود، ریاست باشگاه را برعهده گرفت تا نبض اتفاق‌های اجتماعی و ورزشی شهر تبریز هم در دست سپاه پاسداران باشد.

از سال ۱۳۸۹ بود که هواداران تراکتورسازی هم برای نشان دادن اعتراض خود به این روند و انتقال باشگاه به نیروی زمینی سپاه، با آتش زدن پرچم ایران یا فریاد «خلیج عربی» در ورزشگاه یادگار امام تبریز، سعی کردند مقابله به مثل کنند.‌‌

همان روزهایی که در ورزشگاه فریادهای جدایی‌طلبانه سر داده می‌شد، بیرون ورزشگاه و جایی که دوربین‌های فیلم‌برداری خاموش می‌شدند، یگان‌های ضد‌شورش آذربایجان شرقی، هوادارانی را که از پیش شناسایی کرده بودند، بازداشت می‌کردند.

این اتفاق خیلی زود باعث حضور کمرنگ هواداران تراکتور در بازی‌های بعدی این تیم شد. مساله‌ای که البته باب میل مدیریت باشگاه و فرماندهان عالی‌رتبه انتظامی در تهران بود.

اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی

اعتراض‌های مردم به این روند اما در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شد. برنامه زنده تلویزیونی نود هم که پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی ایران است و هر دوشنبه شب به فوتبال ایران می‌پردازد، بار‌ها صدای اعتراض مردمی را پخش کرد که سوال‌شان این بود: «چرا نمی‌خواهند تراکتور نتیجه بگیرد؟!»

اعتراضی که به نظر می‌رسید بی‌موردی هم نباشد. روند داوری‌ها، روند برگزاری لیگ و حتی گاهی شکل برخورد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال یا سازمان لیگ با تخلفات هواداران این تیم، شبهه‌برانگیز بوده است.

هواداران تراکتورسازی بیش از ۱۲ بار در دو سال گذشته از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شده‌اند در حالی که هواداران سپاهان حتی وقتی در جریان بازی با ذوب آهن در دربی اصفهان بازی را با پرتاب سنگ و نیمکت به داخل زمین متوقف کردند، با جریمه و بازخواست سنگینی روبه‌رو نشدند.

بحث توجه خاص فدراسیون به باشگاه‌های نفتی (مانند نفت تهران یا نفت مسجد سلیمان و نفت آبادان) تا وقتی مهدی محمد‌نبی در فدراسیون فوتبال عنوان دبیرکلی را در دست داشت، صدای اعتراض خیلی‌ها از جمله هواداران تراکتورسازی را بلند کرده بود.

مهدی محمد نبی

مهدی محمد‌نبی از مدیران بازنشسته و ارشد وزارت نفت بود و همراه برادر بزرگ‌ترش یک شرکت صادرات نفت ایران را اداره می‌کرد و البته در فدراسیون از نفوذ خود به سود باشگاه‌های وزارت نفت استفاده می‌کرد.

تراکتور اما به جز فصل جاری که آندرانیک تیموریان را آن هم از نیم فصل به خدمت گرفت، ستاره‌ بزرگی را در جمع بازیکنانش نمی‌دید. مدیریت تراکتورسازی هم با این توجیه که باشگاه تراکتور متعلق به مردم تبریز است و میلی به خرید بازیکنان غیربومی ندارد، از کنار نام ستاره‌ها می‌گذشت. اما همین ادعا، بار‌ها با اعتراض آذری زبان‌ها روبه‌رو می‌شد: تیم تراکتور فعلی چند بازیکن آذری زبان در ترکیبش دارد؟ فقط سه نفر!

قهرمانی و شانس قهرمانی

تراکتورسازی، باشگاهی با نام صنعتی، در دست نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است و البته پرچمی برای آذری زبان‌های ایران. تراکتور اما احتمالا مثل امسال همچنان وقتی می‌تواند شانس جدی قهرمانی باشد که هوادارانش حق به همراه داشتن پرچم‌های هویت‌طلبانه نداشته باشند، بومی نباشند و آن‌ها هم که بومی هستند به زبان آذری با هم صحبت نکنند. برای رسیدن به جایگاه برخورداری از چنین شانسی، سال‌ها زمان صرف شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گیل آمرد

    بسیاری از بخش های این مقاله، متاسفانه غیرواقعی و ناشی از علاقه ی قلبیِ نویسنده است و نه آنچه ما در ایران می بینیم. از جمله: 1 - تعطیل شدن بازار زنجان برای بازی های تراکتورسازی تبریز!! 2 - آتش زدن پرچم ایران در تبریز یا شعار خلیج ع ر ب ی. اتفاقا تبریزی ها از اندک شهروندان ایرانی هستند که سابقه ی تظاهرات خودجوش برای اعتراض به تحریف نام «خلیج فارس» را دارند. این برچسب ها به مردم آذربایجان نمی چسبد اخوی (آقای سام طالبی). ملت ایران یکپارچه است و ان شاء الله خدا روزی شما را نیز جای دیگری حواله دهد.

  • ali

    دوستم تو تراختور هستش ... بهم میگفت که تراختور 5 ساله به سپاه واگذار شده... نتیجه بازیهای تراختور، همیشه قبل از بازی مشخص میشه و خود بازیکنان این تیم، اطلاع دارند که چه نتیجه ای در بازی رقم خواهد خورد! تعجب نکنید! اینها همه واقعیته! در بازی مقابل نفت هم قرار بر این بود که تراختور ببازه، ولی ترس از اون جو باعث شده که نتیجه مساوی بشه...اگه فیلم بازی رو دوباره ببینید، گزارشگر بعد از اینکه نفت 2تا گل زد و بازی مساوی شد میگه: هنوز تیم تراختور نائب قهرمانی رو از دست نداده!!!!! هدف سپاه کثیف اینه که در بازیها به نحوی نتیجه بگیره که بتونه مردم رو کنترل کنه! حتی احتشام حاجی پور، رییس شورای شهر تبریز، در این رابطه گفت: بهتر است تراکتورسازی از لیگ برتر کناره‌گیری کند. دیگر بس است، نمی گذارند ما قهرمان شویم!! ---- قهرمان نشدن تراختور، می ارزید به اینکه سپاه با ان همه بلایی که بر سر هواداران بیگناه تراختور آورده است، رسوا بشه! این اتفاقات بارها برای تراختور افتاده...در ماجرای تبریز هم توطئه انها از هر لحاظ حساب شده بود... تنها افشاگریهای مربی و مدیرعامل تیم نفت و خبرنگاران برنامه 90 که تصاویر اختصاصی از ناظران فدراسیون گرفته بودند، محسبات انها را بهم زد و سبب شد دست آنها رو شود! و مطمئنا به جهت اینکه نقش کثیف سپاه کثیف بیش از این در فوتبال تبریز واضح نشود، بازی تراکتور و نفت را تجدید خواهند کرد! آنهم به بهانه هایی مانند: اشتباهات داوری! مرگ بر سپاه - مطمئن باشید خون این هواداران بیگناهی که موقع رفتن به استادیوم دستگیر شدن و چند روز بعد جنازشون برگشته، دامن سپاه و رژیم کثیف ایران رو میگیره و صبر مردم لبریز میشه و جواب محکمی به این حیوانات خواهند داد...

  • ali

    بسیار تحلیل بجایی بود.... بینهایت ممنونم بابت افشاگریهایتان.... بگذارید دست عوامل فاسد رژیم حیوانی - اسلامی ایران بر همگان آشکار شود.... مرگ بر اسلام.... و هرچی آخوند کثیف هستش ...

  • امير خيرخواه

    اصلاح مي كنم، پاس از اين دسته تيم ها "بودند"، سپاهي ها در همه ابعاد اقتصاد ايران و مديريت ايران هستند و تراكتور تنها تيم شان نيست.

  • امير خيرخواه

    تحليلي غير منطقي و با فرض متداول كه كار را بر تحليل گران بي نام و نشان باز مي كند، يعني هويت طلبي و قوميت، كارش را شروع كرده است. اولا اين فقط تراكتور نيست كه يه سردار سپاه اداره ش مي كند. بسياري از تيم هاي ديگه از جمله پاس از اين تيمها هستند. ثانيا وزرشگاه يادگار ميدان ترك *** گروه كوچك پان تركي هستند كه از شور و حميت فوتبال دوستان و تراكتور دوستان تبريزي مي خواهند استفاده كنند، نه اينكه چنين چيزي يعني آن چيزي كه شما هويت طلبي مي ناميد در ميان آذري هاي ما به اين شكلي باشد كه در اين مقاله ترسيم شده است. ترك ها در سراسر استان هاي ترك نشين، به زبان مادري شان صحبت مي كنند، در ورزشگاهها در ادارات دولتي، هيچكس هم مانع آنها نشده، طوري از اشتياق به زبان مادري صحبت مي كنيد كه گويي هموطنان ما در سالي هم يك كلمه تركي صحبت نمي كنند. مساله حساسيت دولت هم به هرگونه تمايز طلبي قومي كه جداسري را با پول تركيه و كشور نوتاسيس آران تبليغ كند و بخواهد براي كشور مساله درست كند، امري بسياري متداول است. در ساير كشورها هم كسي جلوي پاي تجزيه طلبان يا تمايلات تجزيه طلبي فرش قرمز پهن نمي كند. تازه در ايران دولت به دلايلي از جمله كوچك بودن گروه پانترك و بي نفوذي آنها در ميان آذربايجاني ها كاري به آنها ندارد، فكر مي كنيد براي جمهوري اسلامي سخت است شناسايي و دستگيري سردسته هاي آنها؟ اما چون خيالش راحته كه اين گروه نفوذي ندارد، كاري به كارشان ندارد. يه وقت شما خواهيد ديد كه همين گروه كه شما از وجودشان خوشحال مي شويد ***، سر از كيسه پايداري ها و دلواپسان در بياورند كه مي خواهند در آستانه سفر روحاني اوضاع شهر را اندكي به هم بريزند.

  • ایران

    من در هر موردی با حکومت اختلافه سلیقه داشته باشم در مورده تمامیته ارضی کشور با هیچ بشری شوخی ندارم هرکس خودشو ایرانی نمیدونه راه بازستو جاده دراز میتونه از کشور بره همیشه ی طوله تاریخ نامه این کشور از هندوستان تا اسراییل از جنوبه خلیجه فارس تا گرجستان پرشیا بوده اینجا سرزمینه پارساین پارسی زبان بوده و حالا به مروره زمان بعد از تضعیفه کشور بعد از حمله اعراب و مغولها سایره قومیتها هم تونستن وارده این کشور شن دلیل نمیشه که بخوان استقلال داشته باشن متاسفانه پسرفت و ضعف کشور از زمانی که حاکمانه ترک به قدرت رسیدن در این کشور آغاز شد و به خاطره نداشتنه عرق ملی به پرشیا بسیاری از سرزمینهای ما یا با جنگهای کوتاه یا با قراردادهایی ننگین به تاراج برده شدن که همه ی کشورهای همسایه ی ایران حاصله همین تجزیه در زمانه حکومته ترکها بر کشوره ما بودن من نمیدونم آذری زبانها ترک هستن یانه فقط همین قدر میدونم که به ایران کوچ کردند به خاطره آبوهوای مناسبه ایران در زمانی که مرزهای شمالیه ایران حفاظته کمی میشد ساکن شدنو زادو ولد کردن اما هرگز نمیتونن بگن سرزمینه مادریشون مثلا تبریزه چون حتی اون ارمنستان و جمهوریه آذربایجان هم جزیی از خاکه پرشیا بودند که به زوره جنگ روسها با نامردی از ما گرفتن بهرحال گذشته ها گذشته و از الان به بعد هیچکس نخواهد توانست یک سانت از خاکه کشوره مارو تجزیه کنه و عربزبانان کرد زبانان یا ترک زبانانه ایرانی اگر احساس وطن پرستی نیبت به ایران ندارن میتونن برن به همون سرزمینهایی که به زور از ایران گرفتند و کشور توشون تشکیل دادن***

  • میموزا

    اخه ***اگه ارتش سایبری هم به قول تو کامنت نگذارند که کلا باید در اینجا رو گل بگیری!!!

  • هادی

    حمایتی که از تراختور شده از هیچ تیمی نشده. اگه هدف خفه کردن تعصبات قومی باشه که این حکومت آخوندی میتونه به راحتی تیمو بفرسته دسته یک همونجایی که ازش اومده. تراختور سال 89 وارد لیگ برتر شد تا مردم تبریز رو از تهران جدا کنن. خیانتی که این رژیم به فارسا کرده به هیچ قومیت دیگر ایرانی نکرده.

  • m@azar

    سلام سوال مهم اینجاست چرا اخراج آندو به هیچ وعنوان نشان داده نشد دلیل آن چرا چرا اینترنت وتمام اپراتورها قطع میشن چرا این همه مردم نادیده گرفته میشن مردم کمی فکر کنید چرا .چون آذربایجانی هستید چرا در اصفهان این چنین نمیشود. نه قطعی اینترنت و.............

  • Faryad

    ارتش سایبری اغا فعال شده و کامنت میگذارند.  طبق معمول همه کامنت گذاران را عامل خارج و منافق و فتنه گر میدانند!

  • Faryad

    فوتبال را دولتی کردند... شعارها بسیجی مثل یا.... یا...... مدیران شدند پاسدار... گوینده تلویزیون....امنیتی نتیجه بازیها....ازقبل تعیین شده مربیان....دولتی و بیسواذ قهرمان....مثل انتخاباتشان مهندسی شده تعجب  هم میکنند چرا کسی به استادیو م برای تماشا نمیرود غیراز بسیجی و عوامل امنیتی !

  • R.GK

    هه دوستان واقعا متاسفم واستون شما همین جوری ادامه بدین یه چیزی میشین!!! اون اقایی ک میگه سر مردمو با فوتبال گرم کردن دوست عزیز اگه فوتبال نبود تو الان رو منابع زیر زمینیتون نظارت داشتی ؟؟؟؟!!!! این بازی هم مثل همه ی بازی ها، مردم ایران فازشونه هرکی ک رو کار باشه بدس هرکی از رو کار رفته باشه خوبس این دوستمون واسه خودش داستان میسازه یاد گرفتین هر خری عر میزنه میگین تا مملکت اینه هیچی درست نمیشه ،تا کی بدبختی ؟ فقط مشروب خوردن و پارتی رفتن و ... خارجیا رو یاد میگیرن ... سطح پایین فکریتون کار دست هممون میده

  • ali

    خیلی تحلیل ضعیفی بود دوست عزیز همه حمایت های اولیه از تراکتور یادشونه وقتی که کرار داور و به باد کتک گرفت بعدش کمیته انضباطی فقط 3 جلسه محرومش کرد! اما قبول دارم امسال حق تراکتور یا نفت بود و 100% این شایعه از طرف سپاهانی ها درست شد که سابقه این کثافت کاریا رو زیاد دارن

  • من

    دوستان تمام این تحلیل ها و حرفها تفرقه افکنانه است لطفن کمی تامل کنید هر دولتی برای یکپارچه ماندن کشورش تلاش کند مقدس است نه اینکه اسپانیا با چنگ و دندان بارسا را نگه نداشته و یا ایتالیا که برای ماندن سیسیلی ها تلاش میکند خواهشن گول این حرفهای تفرقه افکنانه دشمنان را نخورید ما ایران هستیم و این زیباست چه تبریز چه زابل

  • مسعود

    شک نکنید کار سپاه توی این قصیه  و

  • برمک

    نفت ابادان و مسجد سلیمان مورد توجه که نبودند هربار با تلاش استعدادهای منطقه امدند بالا ولی به دلیل عدم حمایت سقوط کردند.چرا وقتی تخصص ندارید مطلب می نویسید.تراکتور سازی همیشه اتفاقا ستارهای خوبی گرفته از انصاری فرد تا آندو تا لک تا خیلی بازیکنان خوب دیگه بودجه خوبی در اختیار داشته است...ولی اینبار روی موضوع دیروز بوهای گندی به مشام میرسد که تراکتور و فراتر نفت متضرر شده و جام را به اصفهان دادند به علت یک سردار سپاهی فاسد به نام تاج

  • کورش

    این نوشته رو کسی انجام داده که خارج از ایران زندگی میکنه دوست عزیز همین تراکتور که میگی بین این همه گشت های خارج استادیوم چجوری تونستند پرچم های بسیااار بزرگ جدایی طلبی بارها به ورزشگاهشون باز کنند؟ اگه به فکرش نیستند چرا بازیکنای خوبی که خدمت دارند رو میارند تراکتور؟؟ چرا هر ساله این همه بودجه در اختیارش میزارند اگه قصدشون نابودی بود مینداختنش لیگ 1 تا دیگه خفه شه این حرکات. نه عزیز غیر منطقی نباش اینا واسه جدایی مردم آذربایجان از تهران در شلوغی های اون روزها پانترکیسم رو راه انداختن و به نتیجه هم رسیدن وگرنه تحقیر کردن تیم های تهرانی از سوی دولت چند سالیه باب شده تا تراکتور وسپاهان جون بگیرند مردم آذربایجان مورد احترام همه اقشار هستند اما کاملا توهم باید کسی زده باشه که بگه فقط به اونا طلم شده کافیه برند تو کردستان لرستان بلوچستان اونجا طلم رو به چشم ببیند به جای توجه به جیره خورهای جدایی طلب با کتاب های ساختگیشون که سندیت جهانی نداره و کسی جز خودشون قبول ندارند برند 4 تا کتاب با سندیت های تاریخی بخونند بفهمند هیمن ترک های عثمانی چه بلاهایی سر مردم او نروزهای اذربایجان اوردند از تجاوز گرفته تا کشتار اندکی فکر ومطالعه لازمه واقعا

  • مهران

    کینه اینها از اقوام مختلف ایران تمامی ندارد:  از تیراندازی بی دلیل به ماشین بلوچها٬ تجاوز و انداختن دختر کرد از بالکن ٬ و حالا سیرک رسوای لیگ با پایانی شرم اور علیه مردم ادربایجان !

  • امیر

    سلام بر همه دوستان عزیز هرکسی میتونه بسته به عقاید ونظراتش هر چی که بفکرش میرسه بگه عیبی نداره ولی یه نکته مهم رو در نظر بگیرید واونم اینه که سعی کنید نکته بین باشین وهرچی که دلتون خواست نگین تیم تراکتور چرا باید مقتدرانه قهرمان نشه با اما واگر بخواد قهرمان بشه مثل تیم ملی که همیشه با اما واگر ها درگیره بعدش هم میندازیم گردن این وآن که فلانی ها نذاشتن اگه تراکتور قهرمان میشد و مردم عزیز آذربایجان شادی میکردن حکومت سرنگون میشد چقدر احمقانه فکر میکنن بعضی ها الان هی پیام میدن که در اعتراض از فلان جا تا کجا شروع به تجمع واعتراض میکنیم این کار چه کسانی هست که دنبال ایجاد آشوب هستن آیا حکومت دنبال ایجاد آشوب می باشد یا کسانی که هیچ ارزشی برای اقوام وقومیتهای ایرانی قائل نیستن وفقط در پی نابودی ایران عزیز میباشند ایران عزیز است با تمام اقوامش با تمام گویشهاش هر روز در پی ایجاد تفرقه میباشند هر روز به بهانه مختلف یه روز مهاباد یه روز ایرانشهر ........ باشد مباد روزی این اتحاد رو از ما بگیرن وآن روز روز مرگ ایران است درود بر تمام اقوام ایران که همه ایرانی هستن نه پان ترکیش یا پان عرب یا ...........

  • kian

    تحلیل کردی یا تحریک، این همه شهید از آذربایجان و سیستان و بلوچستان تو سوسنگرد و ... یعنی اینجا ایران، اگه چند نفر هم چه حکومتی و چه مردمی اشتباه می کنند نباید به پای کل نوشت.

  • هاگن

    سراسر این نوشته بر اساس استفاده از داده های غلط برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه استوار شده. در تعجبم که چطور رادیو زمانه نوشته ای تا این حد***رو جزو خبرهای اصلی منتشر کرده!!! فقط اشاره به اشتباه بودن چند نکته ی برجسته تر: 1) تراکتورسازی از وقتی به سپاه واگذار شد تونست به لیگ برتر راه پیدا کنه و قبل از اون سال ها پشت دروازه های لیگ برتر مونده بود. 2) حمایت های مالی و معنوی انجام شده از تراکتورسازی در طول سال های گذشته باعث اعتراض تمامی تیم های شهرستانی دیگر شده... دو یا سه سال پیش مس کرمان در آستانه ی سقوط بود و به شدت به بازیکن نیاز داشت اما تراکتور به بهانه ی سرباز بودن بازیکنان ساخته شده توسط این تیم دو نفرشون رو در میانه ی فصل به تبریز برد که یکیشون میلاد فخرالدینی هست. 3) اگر آندو تنها بازیکن مطرح که به تراکتور رفته پس لابد امثال علی کریمی بازیکن مطرح نیستن!!! 4) این تیم به هر دلیل با پول سپاه میچرخه و به همین دلیل میتونه پول های میلیاردی به امثال قلعه نویی بده و بازیکنان گرون بخره... وگرنه چرا همین نفت تهران که مثال زدید این کار رو نمیکنه!!!! 5) هواداران تراکتور به بهانه ی ترک بودن هر کاری دلشون میخواد در درون و برون ورزشگاه انجام میدن... من یک بار شاهد بودم که روبه روی هتلی در رشت با شعارهای نژادپرستانه به زبان ترکی تمامی طرفداران داماش رو میزدن.... گفته های مطبوعات اون زمان نشون میداد این اتفاق از توی فرودگاه شروع شده بود 6) با توجه به موارد متعددی مثل بالا، جریمه های در نظر گرفته شده برای تراکتور و بخشودن متعاقب آن ها صدای اعتراض تیم های دیگر رو در آورده. 7) ادعای اینکه نباید به زبان ترکی صحبت کرد این قدر بچه گانه و مضحکه که فقط خود نویسنده و متوهمینی مثل خودش این رو باور دارن!!! 8) تا زمانی که ترک های ایران از جو زدگی در نیان و فکر نکنن که دنیا فقط دور و بر خودشون هست، مطمئن باشید که حتی اگر روزی از ایران جدا بشید هم زندگی خوبی نخواهید داشت. 9) تعصب بیجا و بی منطقی که خیلی از ترک ها دارن باعث میشه نتونن خیلی با دید باز به برخی مسایل نگاه کنن و مطالبی مانند این نوشته در رادیو زمانه باعث میشه این توهم افزوده بشه...بنابراین توقعی که از رسانه های بی طرف میره اینه که در افزایش آگاهی های عمومی بکوشن و قدرت تفکر رو بالا ببرن.... باز هم تکرار میکنم که تمامی داده های اولیه این مقاله دست چین شده و در راستای رسیدن به نتیجه گیری مورد نظر نویسنده هستند... کاری که خطر گسیختگی اجتماعی رو دامن میزنه.

  • سهیل

    این حاکمیت از آذربایجان ومردمان همیشه ترس داشته وسعی درازبین بردن وایحادتفرقه دربین آنها میکند که بتوند اهداف پلید ودیکتاتوری وبساط سرکوب خود رابرای ازبین بردن این قومیتها بکاربگیرد

  • umud

    در ایران ما با یک دولت قوم گرای فارسی و مذهب گرای شیعه طرف هستیم. در برهه تاریخی ممکن است جنبه قوم گرائی آن بر مذهب گرائی چیره تر باشد مثلا زمان پهلوی ها، در زمانی دیگر هم جنبه مذهبی آن تا اوایل دولت رفسنجانی. ولی بعد از آن تاریخ جمهوری اسلامی هر دو جنبه قوم گرائی فارسی و مذهب گرائی شیعی را با هم اجرا کرده است. سپاه بر همه جای کشور و بر همه ارگانهای آن تسلط دارد. این چه سپاهان اصفهان باشد چه پرسپولیس تهران. فقط باید این را فهمید که سپاه هم خواسته است که یک تیم فارس قهرمان شود و تیم ترک قهرمان نشود. من در نوشته به ماهیت فوتبال ر ایران اشاره کرده ام. ولی چون ترکم نوشته من فقط می ت.اند در تریبون زمانه پخش شود نه در صفحه اصلی . https://www.tribunezamaneh.com/archives/76111

  • آشنا

    این قطع کردن اینترنت وموبایل و... خیلی مضحک ونشان ضعف مدیریتهاست. اگرقدرت وفناوری کشورهای توسعه یافته روداشتیم چه ها که نمی کردیم!!

  • اوجان- بستان آباد

    قبل از بازی در سایت بی بی سی به فاصله کمی این کامنت من پاک شد : فینال لیگ برتر امسال یک بازی استثنائی و تاریخی است پیروزی تیم تراکتور با سی میلیون هوادار بر تیم نفت تهران می تواند برای فوتبال آذربایجان قهرمانی تاریخی به ارمغان آورد از طرفی چون نام آذربایجان در میان است طبق معمول رسانه های فارس بطرق مختلف سعی در کم اهمیت جلوه دادن فینال امسال میکنند حتی فدراسیون فوتبال با نقض قوانین همزمان بازیهای هفته آخر زمان بازی دو تیم برسپولیس و استقلال که نماد فارسها میباشد را جهت در سایه نگهداشتن مسابقه فینال که ۹۰٪ احتمال قهرمانی تراکتورمیرود تغییر داد از طرفی دیگر رسانه های فارس تمرکز وتبلیغات گسترده ای را با وجود بی خاصیت بودن دربی تهران براه انداختند اما سکوت و خودسانسوری رسانه های فارسی در پرداختن به زوایای مختلف بازی فینال نه تنها از حساسیت فوتبالی آن کم نمیکند بلکه خبر از وجود ترس در رژیم و عوامل راسیستی فارس میدهد بطوریکه فشارهای امنیتی از طرف رژیم ایران برای سرکوب احساسات ملی ترکهای آذربایجان در ورزشگاهها حاکی از عمق حرکت ملی أذربایجان جنوبی و فریب نخوردن به وعده های دروغین رژیم میباشد هواداران تراکتور فدراسیون ف تبال رژیم را دشمن و مانع اصلی قهرمانی تراکتور در دو دوره قبل میدانند و تقریبأ همه میدانند که هدف یار دوازدهم تراکتور آذربایجان فراتر از وررزش است // و این هم نظر من بعد از مسابقه: مثل تمامی هواداران تراکتور من هم نگران توطئه رژیم بودم و بلاخره دستهای پنهان مأموریت شان را انجام دادند ولی اینبار جلوی میلیونها بیننده رسوا شدند درگیری تصنوعی و اخراج بازیکن تأثیرگذار تراکتور با سانسور تصویری و پخش زنده این صحنه یعنی تمام عوامل از داور گرفته تا مدیرسانسورچی پخش همآهنگ شده بودند و قطع شبکه اینترنت و اعلام نتیجه دروغین پایان کار مساوی بازی سپاهان و قهرمانی تراکتور با حفظ نتیجه مساوی ازدقیقه ۸۱ تا ۹۶ خبر از حیله کثیف دستهای پشت پرده راسیسم فارس حاکم میدهد و این عمل بی شرمانه و توهین آشکار به شعور ملت آذربایجان، سبب بیداری بخشهای ساده انگار و نا آگاه به سیستم راسیستی و استعماری فرهنگ حاکم فارس را خواهد شد و کلنگ فروپاشی و تجزیه ایران روزبروز عمیق تر فرو خواهد رفت

  • negar

    به امید ایرانی یک پارچه و همیشه متحد و حکومتی لایق ایران و ایرانی

  • ساناز از تبریز

    ایرانیمیز وار السون استمین محو السون

  • اشکان

    تا این رژیم بر سر کار باشه وضع مملکت ما در همه زمینه ها همین

  • عبود

    جمهوری اسلامی مردم را به فوتبال مشغول میکند تا خود به حکومت و چپاول مردم ادامه دهد. یک عمر است مردم خوزستان را به این دلخوش میکنند که خوزستان مهد فوتبال و است و فلان و بهمان و هی هندوانه میزارن بقل خوزستانی ها و از اون طرف منابع زیرزمینی استان را میچاپیدند.

  • Aydin Mosannen

    فرشاد پیوس آذری است و بعید است چنین ممنوعیتی واقعیت داشته باشد حداقل در این صورت که قید شده است.

  • مهران

    با اخراج اندو و اعلام اتمام بازی سپاهان و سایپا  با نتیجه مساوی به کادر تراکتور  و کوتاه امدن  تیم سایپا و........تیم اصفهانی را قهرمان کردند تا تاج  و باند اصفهانی ش  کیف کند و فرکی را کاندید مربی تیم ملی کنند و نگذارند مردم اذربایجان شادی کنند!

  • همه چیز - تراکتور نفت اتش زدن ورزشگاه يادگار در تبريز

    […] پرچم تراکتور در دست سپاه پاسداران – زمانه […]

  • روزنامه نگار

    آقای سام طالبی نوشته ی شما منطقی نیست. در مملکتی که به راحتی کارهای بسیار بزرگ تری می کنند، اصلا چرا باید اجازه دهند چنین تیمی سر برآورد تا بخواهند تماشاگران اش را سرکوب کنند. باورکنید همین تحلیل های آبکی باعث به گند کشیده شدن فوتبال ایران است. این که سرداران در فوتبال چه می خواهند البته نیازی به توضیح ندارد؛ اما توجیحاتی مثل آنچه شما برای قهرمان نشدن این تیم بافتید خیال بافی محض است.

  • امیر

    خیلی تحلیل ضعیف غیر فنی و پز از اشتباه اخه اگر میخواستند بخاطر مسایل امنیتی دروغ بگن که این دروغ بدتر مردم رو تحریک و عصبانی کرد این کار توسط یک عده که دوست داشتن سپاهان قهرمان بشه مطرح شد و کالا به سی ثانیه نرسید که همه فهمیدن دروغه بعدش هم ارتباط اینترنتی جایگاه خبر نگاران آخر بازی قطع شد که این تو همه ورزشگاه ها اتفقاق میوفته بخاطر سرعت برق آسا اینترنت تو ایران بعضی وقتا از ریل خارج میشه . بعد هم خود تراکتوری ها هم میدونا تو ایران رسمه هر تیمی که نتیجه نگیره دنبال بهونه است جدیدا خارجی ها هم یاد گرفتن . ضمنا شاید در مورد مسایل سیاسی چون اطلاعات ندارن مردم بشه دروغ زیاد گفت ولی اکثر مردم ایران در مورد ورزش اطلاعات دارن این*** به خوردشون نمیره .

  • علی

    دروغ گویی تا چه حد؟ دروغ به این بزرگی و برگزار کردنه جشنه قهرمانی دروغی واسه هشتاد هزار نفر؟ قضیه اینه که مسئولین تبریزی هم به خاطره این که درگیری در آخره بازی پیش نیاد به دروغ به تماشاگرا و بازیکنان تیم تراکتور گفتن شما قهرمان شدید!!! تعجب کردم که چرا تیمی که دوم شده باید این همه خوشحالی کنه !! از یه طرف هم یه عده از هوادارا میدونستن دوم شده تیمشون و داشتن صندلی ها رو می شکستن و وسطه زمین مینداختن !!!! خوشحالی دروغی ! لیگه دروغی ! حالم از این لکه ی دروغین که با خون این اوامر در آمیخته به هم میخوره!!!

  • تقی

    ادعای حمایت از تیم های نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان یا غرض ورزانه است یا از عدم آگاهی نویسنده متن ناشی میشه. ظاهرا ایشون که برای این نوشته به برنامه نود استناد میکنه، اینهمه برنامه نود رو که به مشکلات مالی نفت مسجدسلیمان (در این فصل) و نفت آبادان (در فصل های گذشته) پرداخته رو نادیده گرفتند تا بتونن مطلب رو اونجوری که دلشون میخواد بنویسن. کافیه در گوگل سرچ کنید "مشکلات مالی تیم نفت مسجدسلیمان"، اونوقت متوجه میشید ادعاهای این نوشته چقدر با واقعیت منطبق است

  • ایرانلی از تبریز

    یاشاسین تیراختور، یاشاسین آذربایجان، یاشاسین ایران! الوم السون سیپاهین تروریستی گروهکی ... آی میلت تانییون بو کثیف مالالارین حکومتین کی بیر میلتین شادلیغیننان قرخوسی وار..... (مرگ بر گروهک تروریستی سپاه... آی ملت بشناسین این حکومت کثیف آخوندها را که از شادی یک ملت وحشت دارن....)