ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد شدید عفو بین‌الملل از حکم اعدام محمد مرسی

تنها هواداران رئیس جمهور مخلوع مصر به حکم اعدام او اعتراض نکرده‌اند. عفو بین‌الملل هم دادستانی مصر را به استفاده ابزاری از مجازات اعدام برای منکوب کردن اپوزیسیون متهم ساخت.

تنها هواداران رئیس جمهور مخلوع مصر به حکم اعدام او اعتراض نکرده‌اند. عفو بین‌الملل هم دادستانی مصر را به استفاده ابزاری از مجازات اعدام برای منکوب کردن اپوزیسیون متهم ساخت. وکیل مرسی نیز تقاضای فرجام داد.

محمد مرسی روز شنبه ۱۶ مه از سوی دستگاه قضایی مصربه دلیل سازماندهی حمله به زندان قاهره در جریان انقلاب ۲۰۱۱ و کمک به فرار صدها زندانی حماس از زندان، حکم اعدام دریافت کرد. محمد بدیع رهبر معنوی اخوان المسلمین و یوسف القرضای رئیس جمعیت علمای اسلام مصر نیز به اعدام محکوم شده‌اند. ۱۰۵ نفر دیگر از متهمان این پرونده، در زندان خواهند ماند.

حکم اعدام مرسی، بدوی است و باید به تایید مفتی اعظم مصر برسد. روز دوم ژوئن، دادگاه دیگری تشکیل می‌شود تا حکم نهایی را اعلام کند.

عبدالمنعم عبدالمقصود، کیل مرسی در واکنش به این حکم گفته که منتظر نظر مفتی و تشکیل دادگاه نهایی خواهد ماند. او افزوده که اگر این حکم تایید شود، از هر ابزار قانونی برای اعتراض به رای صادره استفاده می‌کند. عبدالمقصود گفته که برای این اعتراض باید نظر مساعد مرسی را نیز جلب کرد زیرا او علی‌الاصول، دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

اکثریت هواداران محمد مرسی، دادگاه و پرونده مربوطه را سیاسی می‌دانند و حکم صادره را «سیاه‌ترین اقدام دستگاه قضایی مصر» توصیف کرده‌اند. خبرگزاری آلمان از قول عمر درق، یکی از وزیران دوران مرسی می‌نویسد: «این حکم نادیده گرفتن حقوق میلیون‌ها مصری برای زندگی آزاد و انتخاب رهبران سیاسی در فضایی بدون رعب است.»

پسر مرسی به شبکه خبری «الجزیره» گفته است که هم از نظر سیاسی و هم از نظر حقوقی، صدور حکم اعدام برای پدرش دور از انتظار نبود: «این حکمی بی‌ارزش است که از سوی یک دستگاه قضایی وابسته به نظامیان و کودتاچیان صادر شد.»

سازمان عفو بین‌الملل (امنستی اینترنشنال) خواستار رسیدگی دوباره و عادلانه به پرونده مرسی شده است. در بیانیه این سازمان ‌آمده که مقامات مصری مجازات اعدام را به ابزاری برای محو منتقدان و مخالفان سیاسی مبدل کرده‌اند.

وزارت خارجه آلمان نیز از صدور حکم اعدام برای مرسی انتقاد کرد. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفت ما مجازات اعدام را رد می‌کنیم و انتظار داریم دستگاه قضایی مصر، احکام خود را بر اساس قوانین و اصول حقوقی و نه بر مبنای انگیزه‌های سیاسی صادر کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم از جمله کسانی است که صدور حکم اعدام برای مرسی را نکوهش کرده و  این رای را بازگشت مصر به دوران باستان خوانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 100

    […] مصر شش مرد پس از محاکمه به شدت ناعادلانه اعدام شدند عفو بین الملل ۱۷ مه ۲۰۱۵ شش مرد دیروز پس از محاکمه به شدت ناعادلانه در دادگاه نظامی اعدام شدند. نیروهای امنیتی این افراد را برای دریافت «اعتراف» به جرایم تروریستی شکنجه کرده بودند. مسؤولان همچنین تاریخ دستگیری این شش نفر را در اسناد رسمی تغییر داده بودند. اطلاعات بیشتر؛ گزارش خبری؛ انتقاد شدید عفو بین‌الملل از حکم اعدام محمد مرسی […]