ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر ايران: همه دانش‌آموزان افغانستانی حتی مهاجران غیرقانونی، حق تحصیل دارند

رهبر ايران گفته: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

منابع خبری در ايران از علنی‌شدن دستور رهبر ايران مبنی بر حق تحصيل تمامی دانش‌آموزان افغانستانی اعم از قانونی و غيرقانونی در ايران خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ايران گفته: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

اعلام اين خبر در شرايطی است که عزيز کاظمی، مديرکل امور اتباع خارجی وزارت کشور ايران دی‌ماه ۱۳۹۲ در نشست رسانه‌ای اعلام کرد کودکان افغانستانی که به صورت غيرمجاز در ايران هستند حق ثبت نام در مدارس را ندارند.

بنابر اين گزارش، طی يکی دو سال گذشته صحبت‌های ضمنی مبنی برای اعلام اين تصميم به گوش می‌رسيد که اما تاکنون مشخص نبود که اين تصميم از سوی کداميک از مسئولان حکومتی ايران بود.

اين گزارش تصميم رهبر ايران را از مهمترين تصميمات در تاريخ سی و چند ساله جکومت ايران و حضور مهاجرين افغانستانی دانسته است.

يران از جمله کشورهايی است که پذيرای شمار زيادی از پناهندگان افغانستانی است علاوه بر اين شمار زيادی نيز به شکل غير مجاز در ايران زندگی می‌کنند.

برابر برآوردهای مقامات ايرانی، ۱/۵ ميليون پناهجوی افغان که غيرمجاز خوانده می‌شوند در ايران زندگی می‌کنند. اين دست از پناهجويان، از هيچ‌گونه خدمات دولتی برخوردار نيستند و مشکلات متعددی در زمينه کار، تحصيل و خدمات درمانی دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    بهرام خوبی؟فکر نکنم خوب باشی از خودت بپرس چرا رهبرت علی خامنه ای چفیه فلسطینی بر گردن می اویزد و فلسطینی تر از فلسطینیان می شود؟همان فلسطینی که خون اهدائی ایرانیان به مجروحان فلسطینی را به خاطر شیعه بودن ایرانیان به توالت ریختند و در جنگ ایران و عراق با اعزام 1500 چریک فلسطینی برای جنگ با ایران به صدام ملعون کمک کردند؟یا چرا خامنه ای در یکی از نماز جمعه های سال 1379 میگه(ملت ایران تصور نکند نفت و منابع طبیعی ایران تنها متعلق به مردم ایران هست نه متعلق به کل مسلمین هست) در صورتیکه اگر فرضا رهبر یک کشور عربی یا رهبر هر کشور دیگری در جهان این حرف را می زد مردم ان کشور***ان رهبر را پایین می کشیدند ولی در ایران از طرف مردم واکنشی به همراه نداشت؟از خودت بپرس چرا رئیس کمیته امداد در اردیبهشت 1380 با وجود فقر گسترده مردم ایران با وقاحت اعلام می کنه 120000 خانواده از کشورهای افغانستان تاجیکستان اذربایجان سوریه لبنان تحت پوشش کمیته امداد هستند؟و مطمئنا این امار در حال حاضر بالا رفته .از خودت بپرس چرا در حال حاضر حقوق ماهانه پرسنل خارجی شاغل در کشتیرانی ایران دو برابر حقوق ایرانیهاست در صورتیکه در زمان شاه حقوق ایرانیان یک و نیم برابر خارجیها بوده؟جواب این سوالها خیلی ساده هست چون منطبق بر شخصیت بیگانه پرستی اکثر ما مردم ایران هست و کامنتهایی که گذاشته شده این را اثبات میکندو حکومتها نشانگر شخصیت درصدی یا اکثریت مردم هر کشوری هستند در ضمن افغانستان زمانی جزو ایران بوده مانند اذربایجان گرجستان ارمنستان تاجیکستان ترکمنستان و حتی پاکستان(در زمانهای دور) ولی در حال حاضر برای خود کشوری مستقل هست و دولت ان کشور مسئول اتباع خودشه و ایران هیچ مسئولیتی در قبال اتباع افغانی نداره ***ایرانی ها مثل ژاپنیها نیستند که با تجاوز یک مرد ایرانی به دختر ژاپنی همه ایرانیها را از ژاپن بیرون کردند ضمنا انتقاد یک دوست هر چند تلخ باشد بهتر از تعریف و تمجید دشمن می باشد و در پایان خطاب به یونس :اصلا معنی نژاد پرست و فاشیست را میدانی که لعنت فرستادی ؟منم لعنت میفرستم بر هرچی بی وطنو و بی هویته

  • هوشنگ

    بهرام خوبی؟فکر نکنم خوب باشی از خودت بپرس چرا رهبرت علی خامنه ای چفیه فلسطینی بر گردن می اویزد و فلسطینی تر از فلسطینیان می شود ؟همان فلسطینیانی که خون اهدائی ایرانیان به مجروحان فلسطینی را به توالت ریختند و در جنگ ایران و عراق با اعزام 1500چریک فلسطینی برای جنگ با ایران به صدام ملعون کمک کردند .یا چرا خامنه ای در یکی از نماز جمعه های سال 1379میگه( ملت ایران تصور نکند نفت و منابع طبیعی ایران تنها متعلق به ملت ایران هست نه متعلق به کل مسلمین هست)در صورتیکه اگر فرضا رهبر یک کشور عربی یا رهبر هر کشور دیگری در جهان این حرف را بزند مردم ان کشور *** ان رهبر را پایین میکشند ولی در ایران از طرف مردم واکنشی به همراه ندارد؟ا از خودت بپرس چرا رئیس کمیته امداد در اردیبهشت 1380 با وقاحت اعلام میکنه 120000خانواده از کشورهای افغانستان تاجیکستان اذربایجان سوریه و لبنان تحت پوشش کمیته امداد هستند (با وجو فقر گسترده در ایران) و مطمئنا این امار در حال حاضر به شدت بالا رفته؟از خودت بپرس چرا در حال حاضر حقوق ماهانه پرسنل خارجی شاغل در کشتیرانی ایران 2برابر حقوق ایرانیهاست ولی در زمان شاه حقوق ایرانیان 1.5برابر خارجیها بوده ؟جواب این سوالها خیلی ساده هست چون منطبق بر شخصیت بیگانه پرستی اکثر ما مردم ایران هست و کامنتهایی که گذاشته شده این را اثبات می کند و حکومتها شخصیت درصدی یا اکثریت مردم هر کشوری را نشان می دهند در ضمن افغانستان زمانی جزو ایران بوده مانند پاکستان(در قدیم) اذربایجان گرجستان ارمنستان تاجیکستان ترکمنستان ولی حالا برای خود کشوری مستقل هست و دولت ان کشور مسئول اتباع خودشه و ایران هیچ مسئولیتی در قبال اتباع افغانی نداره ***افغانیها فقط می توانستند در ایران ماندگار شوند چون متاسفانه استانه تحمل مردم ایران نسبت به ***خارجیها بالاست در ضمن انتقاد یک دوست هر چند تلخ باشد بهتر از تعریف و تمجید دشمن می باشد ودر پایان خطاب به یونس اصلا معنی نژاد پرست و فاشیست را میدانی که لعنت فرستادی ؟منم میگم لعنت بر هر چی بی وطنو و بی خانواده چون کشور هم یک خانواده بزرگتره

  • علی

    درحالیکه کشورهای زیادی دردنیا حتا با نقاط افتراق فراوان وسوابق تاریخی دشمنی وجنگ وتجاوز بسوی وحدت ویگانگی پیش میروند نمیدانم چرا ما ایرانیها با ملتی که درزبان ودین وتاریخ ونژاد وفرهنگ وخیلی چیزهای دیگربا مابیشترین اشتراک رادارداینقدر بی تفاوت وحتی کاه به دیده دشمن نگاه میکنیم ؟

  • kavani

    افغانستان در قرون متمادی جزء خاک ایران بوده است و افغانها هنوز هم فارسی صحبت میکنند و اشتراکات فرهنگی بسیاری با ما دارند و بهیچوجه بیگانه نیستند و بر ماست که با آنان مهربان و دوست باشیم و آنان را اجنبی تلقی نکنیم که اشتباهی بزرگ است! بر فرض محال اگر بیگانه هم باشند، بر طبق اعلا میه جهانی حقوق بشر باید حق تحصیل در این کشور را داشته باشند و این کار خوبی است که به آنان این اجازه داده شده است! دکتر کاوا نی

  • بهرام

    چی میگی هوشنگ؟؟!خوبی؟! هنوز تا فاز دایی جان ناپلئونی هستی؟! اجنبی پرستی دیگه چیه؟ بابا خیلی وقته از این حرفها گذشته ...

  • Majid

    سواد و تحصیل فهم و شعور و بخصوص بصیرت و بینش نمیاورد. ولی تا دلتان بخواهد نخبه و خبره و کارشناس ارشد و فقیه و اهل کتاب تولید میکند که اکثرشان مفت هم نمیارزند. نمونه اش خود علی خامنه ای است. کش ندهیم این موضوع را که بعنوان سرکش و فتنه یکدفعه سرمان بالای دار میرود!

  • هادی

    این یه حرف را خیلی هم خوب گفته. من نه دین دارم نه از آخوند خوشم میاد و مخالف درجه یک همین آخوند حروم زاده هستم. ولی انصافن این حرفش بد نیست. من معلم هستم و توی مدارسی درس میدم که افاغنه که به صورت رسمی ساکن هستند و کارت اقامت دارند حق ثبت نام در مدرسه را دارند و اینقدر اذیت میشن برای ثبت نام و بچه هاشون چقدر مودب و باهوش. از دانش آموزان ایرانی ما خیلی هاشون سر هستند. از همه این حرف ها گذشته انسان هستند. نه یک انسان بالغ، یک کودک. همه انسان ها حق تحصیل دارند.

  • یونس

    همه انسان ها صرف نظر از اینکه کجا به دنیا آمدند و چه نژادی دارند ، مخلوقات یک خدایند و هیچ کس حق ندارد دیگری را از حق طبیعی اش برای زندگی محدود کند، به صرف اینکه نژادش متفاوت است؛ لعنت بر هر نژادپرست فاشیست

  • شهررام

    خمینی ملعون می گفت از دامن زن هست که مرد به معراج می رود حال با توجه به حمایت درصد زیادی از مردم ایران از حضور افاغنه در ایران باید گفت از بطن فرهنگ مردم افغانی دوست ایران هست که اخوندهای فلسطینی دوست به حکومت ایران می رسند و فلسطینی تر از فلسطینیان می شوند و ایران را فدای فلسطین و دشمنی کور با اسرائیل می کنند به عبارتی دیگر باید گفت هر وقت ما مردم ایران فرهنگ بیگانه پرستی مان را که امروز در افغانی دوستی نمود پیدا می کند را اصلاح کردیم لایق سر کار امدن حکومتی ملی در ایران می شویم

  • علی

    حرف بسیار خوبی است. فرزندان مهاجرینی را می شناسم که سالهاست در ایرانند. کودکان در ایران متولد شده اند و به گمان من ایرانیند اما حق تحصیل در وطنشان را ندارند.

  • هوشنگ

    رایو زمانه خیلی در رابطه با حضور افاغنه مطلب نوشت که صرف نظر از انگیزه نویسندگان ان مطالب که روشنفکری و زندگی در اروپا بوده خروجی ان مطالب دقیقا همان جیزی هست که اخوندها طالبش هستند و ظاهرا امروز با دستور این اخوند فلسطینی به هدفتان رسیدید ولی باید دانست اگر ما مردم ایران و شما کارکنان محترم رادیو زمانه به عنوان یک رسانه فرهنگمان را اصلاح کنیم و منافع ملی را بر روشنفکری اجنبی پرستی منفعت شخصی مقدم بدانیم اخوند جماعت دیگر نمی تواند بر ما مردم ایران حکومت کند و با وجود وضعیت اسف بار مردم ایران مدام فلسطین لبنان سوریه یمن بگوید