ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ناهید» و بازار کساد سینمای ایران در کن

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نیمه رسیده است. نمایش فیلم «ناهید» تنها نماینده سینمای ایران آبرومندانه برگزار شد. غرفه سینمای ایران هم با سه روز تأخیر به راه افتاد.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نیمه رسیده است: «دریای درختان»ِ گاس ون ست با بازی متیو مک کانهی اولین فیلمی بود که در کن به نمایش درآمد و هو شد. «مادر من» ساخته نانی مورتی و «پسر شائول» ساخته لازلو نمس کارگردان ۳۸ ساله مجاری تحسین منتقدان را برانگیخت. از سینمای ایران هم فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد.

نمایی از فیلم «ناهید» ساخته آیدا پناهنده؛ دشواری‌های زندگی یک زن ایرانی پس از طلاق از یک شوهر معتاد

محمد حقیقت، فیلمساز و منتقد سینمایی از محل برگزاری جشنواره فیلم کن:

نمایش فیلم ناهید در کن خوب و آبرومندانه برگزار شد. خیلی نزدیک بود به «جدایی نادر از سیمین» از اصغر فرهادی. منتقدان این دو فیلم را به هم نزدیک می‌دیدند. هنوز زود است که بتوانیم قضاوت کنیم. اما در مجموع استقبال خوب بود. در یک سالن با ۱۴۰۰ صندلی، هزار نفر به تماشای این فیلم آمده بودند.

«ناهید» تنها فیلم ایرانی‌ست که در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید. شخصیت اصلی این فیلم، زنی‌ست به نام ناهید (ساره بیات) که از شوهر معتادش، مردی به نام احمد (نوید محمد‌زاده) طلاق گرفته. او فرزند خردسالی هم دارد و تلاش می‌کند با تایپ پایان‌نامه‌های دانشگاهی هزینه زندگی‌اش را تأمین کند. احمد حق صیانت فرزند را به این شرط به ناهید واگذار کرده که شوهر نکند و حالا او عاشق مردی‌ست متمول به نام مسعود (پژمان بازغی). آیدا پناهنده داستان فیلم را بر خلاف درام‌های مشابه ایرانی که در فضاهای بسته آپارتمانی اتفاق می‌افتد، در شهر انزلی روایت می‌کند.

محمد حقیقت، فیلمساز و پخش‌کننده فیلم

آیدا پناهنده در نشست خبری این فیلم گفته که فیلم «ناهید» را با بهره‌گیری از تجربه‌های دوران کودکی‌اش ساخته است.

ناهید پیش از این در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شده بود اما اقبال چندانی پیدا نکرد.

محمد حقیقت:

«ناهید» با ۲۶ فیلم اول کارگردانان دیگر برای به دست آوردن جایزه دوربین طلائی کن رقابت می‌کند. گمان نمی‌کنم بخت زیادی داشته باشد. «پسر شائول» اولین ساخته لازلو نمس فیلمی‌ست بسیار قوی به لحاظ تصویری و بیان سینمایی. این فیلم بخت زیادی دارد در کن.

«پسر شائول» داستان دو روز از زندگی یک زندانی مجارستانی به نام «شائول» در اردوگاه آشویتس را روایت می کند. او تلاش می‌کند جنازه پسربچه‌ای را که ادعا می‌کند فرزندش است، مطابق تشریفات مذهبی یهودیان دفن کند.

«مرد غیر منطقی» ساخته وودی آلن درباره یک روشنفکر نومید و «مادر من» ساخته نانی مورتی از دیگر فیلم‌های خبرساز شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن در نیمه برگزاری این جشنواره سینمایی بودند. «مادر من» در جدول منتقدان فرانسوی ستاره‌های زیادی به دست آورده و منتقدان آن را شایسته نخل طلا دانسته‌اند.

غرفه سینمای ایران در کن

در سه روز اول جشنواره فیلم کن، غرفه سینمای ایران خالی مانده بود. اجاره این غرفه ۳۰ هزار یوروست و ایران تنها کشوری بود که غرفه‌اش را همزمان با برگزاری جشنواره دایر نکرد.

غرفه سینمای ایران در کن سه روز سوت و کور بود

در جشنواره فیلم کن، سینمای تجاری جهان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان بزرگ سینمایی، ستارگان سینما، کارگردانان شناخته‌شده و همچنین سینماگران جویای نام که برای نخستین بار فیلم ساخته‌اند، با هم آشنا می‌شوند. کارگردانانی مانند کوئنتین تارانتینو و استیون سودربرگ برای نخستین بار نام‌شان در کن مطرح شد.

محمد حقیقت:

در جشنواره فیلم کن، فقط در طی ۱۰ روز از سال، ۴۰ تا ۴۵ درصد فیلم‌های تولید شده در جهان خرید و فروش می‌شوند. باقی فیلم‌ها در طول سال، در بازارهای دیگر معامله می‌‌شوند.

آرش امینی، مسئول غرفه ایران در بازار کن به خبرگزاری فرانسه گفته است که در دولت حسن روحانی سیاست کلی‌ این است که برای بهبود ارتباط فرهنگی‌ و هنری با دیگر کشور‌ها تلاش شود. با این‌حال فقط مؤسسه رسانه‌های تصویری و بنیاد سینمایی فارابی در غرفه ایران حضور دارند.

گفته می‌شود که ۶۰ درصد هزینه ساخت یک فیلم می‌بایست برای بازاریابی آن خرج شود. جشنواره فیلم کن برای سینمای اجتماعی و سینمای مؤلف این امکان را فراهم می‌آورد که بدون سرمایه‌گذاری کلان به بازار جهانی راه پیدا کند. سال گذشته بنیاد فارابی تلاش کرد برای ۱۵ فیلم از سینمای ایران در جشنواره فیلم کن بازار جهانی پیدا کند، اما توفیقی به دست نیاورد.

بیشتر بخوانید:

کن ۶۸، خبر، گزارش، گفت‌و‌گو

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.