ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیگری و روان ما

از نکات جالب توجه این همایش حضور پررنگ شرکت گنندگان زن بود. شهرزاد پورعبدلله درباره این علاقه زنان به موضوع‌های روانکاوانه و شرکت فعالانه آن‌ها در این نوع همایش‌‌ها صحبت کرده است.

همایش سالانه روان‌پژوهان ایرانی با عنوان «دیگری و روان ما» در شهر لندن برگزار شد. این چهارمین همایش روان پژوهان ایرانی خارج از کشور بود که در روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه می‌، در مرکز سنگام لندن برپا شد. این همایش شامل هفت سخنرانی و شش کارگاه در موضوع‌های مختلف روان‌شناسی بود.

"دیگری و روان ما" با سخنرانی حسن مکارمی آغاز شد. مکارمی دکترای خدمات راهبردی و روانکاو بالینی‌ست و در دانشگاه سوربن به پژوهش مشغول است. او درباره نگاه ساختاری به دیگری و رابطه ناخوداگاه با «من فرد» سخن گفت.

سخنرانی مژگان کاهن، روانشناس بالینی از بلژیک اما به تعریف «دیگری» در روان آدمی اختصاص داشت. او به تحقیقاتی اشاره کرد که کلیشه‌های ذهن جمعی را بررسی کرده‌اند.

نازی اکبری، دکتر روان درمانی در لندن و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در ایران، موضوع «خودشیفتگی» را محور سخنرانی خود قرار داده بود و تلاش کرد به این پرسش‌ پاسخ دهد که «آیا عشق ورزیدن به خویشتن به عشق ورزیدن به دیگری می‌انجامد؟»

مصطفی کاظمیان، روان‌پزشک از سوییس، به موضوع «دیگران و من فرد» پرداخت و مساله جمع و فرد در زیست ایرانی را بررسی کرد.

موضوع سخنرانی سیامک ظریفکار، دکتر در روان‌شناسی اجتماعی و روان‌درمانی آلترناتیو از آلمان، «دیگری در رابطه عاشقانه زن و مرد» بود. او از ریشه‌ها و مرحله‌های هورمونی عشق، بیگانگی با بدن و تابوهای ذهنی فرد گفت.

رضا کاظم‌زاده، روان‌شناس و روان‌درمان خانواده از بلژیک درباره «زن در ناخود آگاه مرد ایرانی» صحبت کرد و از هویت مردانه در فرهنگ ایرانی گفت. کاظم‌زاده با نگاه روانکاوانه سه اثر صادق هدایت یعنی داش‌آکل، تاریکخانه و بوف کور را در سه دوره اجتماعی ایران و بر اساس نظریه فرویدی بررسی کرد و تحولات هویت مرد ایرانی را در این آثار نشان داد.

شهرزاد پورعبدلله، مشاور خانواده و سکس تراپیست از بریتانیا از «دیگری در رابطه عاطفی» گفت. او به بحث درباره نمونه‌هایی پرداخت که به آسیب‌های حل نشده دوران کودکی و تجربه‌های منفی کودک با پدر و مادر خود اشاره داشتند. شهرزاد پور‌عبدالله تاثیر این آسیب‌ها را در برقرار کردن رابطه‌های بعدی در دوران بزرگسالی بررسی کرد.

از نکات جالب توجه این همایش حضور پررنگ شرکت گنندگان زن بود. شهرزاد پورعبدلله درباره این علاقه زنان به موضوع‌های روانکاوانه و شرکت فعالانه آن‌ها در این نوع همایش‌‌ها نیز صحبت کرد.

در پایان سخنرانی‌های این همایش دو روزه، شرکت‌کنندگان در کارگاه‌هایی تخصصی حضور پیدا کردند که محور همه آن‌ها، مساله ارتباط با دیگران  بود.

گزارش رادیو زمانه از این همایش را از اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.