ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات سياسی و امنيتی ايران با طالبان افغانستان

يک مقام افغان تأييد کرده که گروهی از طالبان افغانستان در پی سفر به تهران با مقامات ايرانی گفت‌وگو و مذاکره کرده‌اند.

يک مقام افغان تأييد کرده که گروهی از طالبان افغانستان در پی سفر به تهران با مقامات ايرانی گفت‌وگو و مذاکره کرده‌اند.

رياست هیأت طالبان در ایران را «طيب آغا»، رئيس کميسيون سياسی طالبان بر ‌عهده داشته است.

محمد‌اسماعيل قاسم‌يار، عضو کميته روابط بين‌الملل شورای‌ عالی صلح افغانستان به روزنامه شرق گفته که يک گروه هفت تا هشت‌نفره از دفتر سياسی طالبان که مقيم دوحه قطر هستند، به تهران سفر کرده‌اند.

مذاکرات مقام‌های ايران با طالبان پس از نشست «پگواش» در قطر انجام شده است. در نشست پگواش که نيمه ارديبهشت سال جاری برگزار شد، طالبان و نمايندگانی از دولت افغانستان به‌صورت غيررسمی باهم ملاقات داشتند.

خبرگزاری تسنيم چند روز پيش از سفر يک هیأت از دفتر سياسی طالبان به تهران خبر داده بود اما مرضيه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ايران از اين سفر اظهار بی‌اطلاعی کرد.

با اين حال وحيد مژده، عضو وزارت ‌خارجه افغانستان در دوران طالبان در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته که رياست اين هیأت را «طيب آغا»، رئيس کميسيون سياسی طالبان بر ‌عهده داشته و گفته می‌شود قاری دين‌محمد حنيف و شيرمحمد عباس استانکزی و احتمالاً عبدالسلام حنفی نيز از اعضای اين هیأت بوده‌اند.

به‌گفته مژده، «صلح افغانستان»، «مهاجران» و گروه موسوم به دولت اسلامی یا «داعش» سه موضوعی بوده که طرف افغان در ديدار با مقامات امنيتی ايران در مورد آن‌ها مذاکره کرده است.

وحيد مژده درباره دليل مطرح شدن موضوع مهاجران افغان در اين مذاکرات گفته که جمهوری اسلامی، مهاجران افغان را برای جنگ به سوريه و يمن اعزام می‌کند و طالبان نگران هستند که اين‌گونه اقدامات باعث «تحريک احساسات مذهبی» در افغانستان شود و «در نتيجه برای داعش فرصت مناسبی به‌منظور سربازگيری فراهم آورد.»

ايران که از حاميان بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه است در حمايت از او افرادی را که از آن‌ها به نام «مدافعان حرم» ياد می‌شود برای مبارزه با مخالفان اسد به سوريه اعزام می‌کند که تاکنون شماری از آن‌ها نيز در اين حملات کشته و به‌عنوان «شهدای مدافع حرم» در ايران به خاک سپرده شده‌اند.

اعضای سپاه پاسداران، بسيجيان و مهاجران افغان‌ از جمله کسانی هستند که به‌عنوان حاميان اسد به سوريه  اعزام می‌شوند.

به‌گفته وحيد مژده، مقام‌های امنيتی ايران در مذاکره با طالبان، نگرانی خود را از فعاليت‌های احتمالی داعش در افغانستان مطرح کرده‌اند.

وحيده مژده می‌گويد: «ايران که سرحد طولانی‌ای با افغانستان دارد، نگران است مبادا در مرزهای شرقی‌اش با همان مسائلی مواجه شود که در مرزهای غربی، به‌ويژه با عراق، با آن مواجه است. مقامات ايرانی می‌خواستند از طالبان بشنوند که گزارش‌ها به‌ويژه در شرق افغانستان و برخورد نظامی ميان طالبان و داعش در اين مناطق تا چه حد درست و اين خطر چقدر جدی است.»

مدتی است که گزارش‌هايی درباره حضور نيروهای وابسته به داعش در افغانستان منتشر شده است. تحليلگران می‌گويند در صورت حضور داعش در افغانستان ممکن است بين آن‌ها و طالبان جنگ قدرت درگيرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    با جناب بهرام کاملآ موافقم .

  • Farid

    حگومت افعانستان دولت قانونی دارد!

  • Farid

    بزودی تنش بیشتر در افغانستان ...

  • Farid

    صحبت و اتحاد با تروریست بر علیه تروریست دیگر ! چکار به افغانستان و عراق و سوریه و یمن دارید؟!

  • Bahram

    حکومت اسلامی ایران،دولت اسلامی داعش و طالبان و ..همه از یک آبشخور تغذیه میشوند، اسلام ناب.در غارت، آدمکشی و ضدّ زن همه با همند سر قدرت به هم میپرند.همه ناموس پرستند،زن و فرزندان یکدیگر را به اسارت میبرند و میفروشند. با دختر بچه‌‌ها هم خوابه میشوند.خلاصه حیوانات بی‌ شاخ و دمی هستند از هزاره قبل.