ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخل طلای کن برای ژاک اودیار

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن، نخل طلای خود را به یک فیلم فرانسوی درباره مشکلات مهاجران در حومه پاریس اعطاء کرد. فیلم «ناهید» از ایران هم دست خالی به خانه برنگشت.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن با اهدای نخل طلا به فیلم دیپان» ساخته ژاک اودیار، کارگردان سرشناس فرانسوی به کار خود پایان داد. «ناهید» ساخته آیدا پناهنده، تنها نماینده سینمای ایران در کن ۶۸ به طور مشترک با فیلم «ماسان» ساخته نراج قیوان، کارگردان هندی جایزه «آینده روشن» بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را به دست آورد.

ژاک اودیار و بازیگر فیلمش در شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن

ژاک اودیار در فیلم «دپان» داستان یک خانواده سریلانکایی را روایت می‌کند که به فرانسه مهاجرت می‌کنند، در حومه پاریس سکنی می‌گزینند، اما به جای آنکه از رفاه سهمی ببرند، زندگی‌شان در فقر و در ناآرامی و درگیری بین گروه‌های مختلف مهاجران می‌گذرد.

اودیار پیش از این در سال ۲۰۰۹ به خاطر فیلم «پیام آور» درباره دسته‌بندی‌ها و خشونت‌هایی که در درون زندان‌ها اتفاق می‌افتد جایزه بزرگ هیأت داوران کن را به دست آورده بود.

اودیار با دو فیلم «زنگار و استخوان» و «ضربانی که قلبم را می‌شکند» خود را به عنوان یک سینماگر صاحب سبک شناسانده است. او در این فیلم‌ها به انسان‌های درهم‌شکسته و زخم‌خورده توجه می‌کند.

در شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن برای نخستین بار بیش از ۲۵ درصد از فیلم‌ها از سینمای فرانسه انتخاب شده بود. این امر انتقاد برخی منتقدان را به همراه داشت.

جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن به «پسر شائول» (Son of Saul) اولین فیلم بلند داستانی لاشلو نمس، کارگردان مجار رسید. داستان این فیلم در سال ۱۹۴۴ در اردوگاه آشویتس اتفاق می‌افتد.

رونی مارا به خاطر نقش‌آفرینی‌اش در فیلم «کارول» و امانوئل بارکو به خاطر بازی در فیلم «سربلند» جایزه بهترین بازیگر زن را به دست آوردند.

ونسان لندون هم برای بازی در فیلم فرانسوی «قانون بازار» به عنوان بهترین بازیگر مرد شناخته شد.

هو شاىو شن، سینماگر سرشناس تایوانی هم که فیلم «آدمکش» او مورد استقبال قرار گرفته بود جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن را به دست آورد. او در سال ۱۹۸۹ با فیلم «شهر اندوه» ‌  جایزه شیر طلای جشنواره فیلم ونیز را به دست آورده بود.

مهم‌ترین موضوع جشنواره فیلم کن: زنان

مهم‌ترین موضوع فیلم‌هایی که در بخش‌های مختلف شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدند، زنان و چالش‌های آنان در خانواده و جامعه بود. «خواهر کوچک ما» ساخته هیروکازو کوره‌ادا نخستین فیلمی بود که در کن به نمایش درآمد. این فیلم روایتگر زندگی سه خواهر است که پس از مرگ پدر سرپرستی خواهر ناتنی‌شان را به عهده می‌گیرند. فیلم «کارول» ساخته تاد هینس با نقش‌آفرینی کیت بلانشت و رونی مارا رابطه عاطفی دو زن همجنسگرا در سال‌های ۱۹۵۰ در شهر نیویورک را روایت می‌کند. منتقدان از این فیلم به عنوان یکی از امیدهای اسکار در سال ۲۰۱۶ یاد کرده‌اند. «پر سر و صدا‌تر از بمب» ساخته یواخیم تریر، فیلمساز نروژی داستان مردی را تعریف می‌کند که به تازگی همسرش را از دست داده و همراه با دو پسرش یاد او را گرامی می‌دارند. «مادر من» ساخته نانی مارتی بحران عاطفی سینماگر زن را نشان می‌دهد که مادرش در بستر مرگ است. ناهید، ساخته آیدا پناهنده در این میان به دشواری‌های زندگی یک زن مطلقه در ایران می‌پردازد. او به این شرط حق حضانت از فرزندش را به دست آورده که شوهر نکند.

بخش‌های جانبی کن

«آغوش مار» به کارگردانی «کایرو گوئرا» از کلمبیا، جایزه هنر سینما از چهل و هفتمین دوره بخش دو هفته کارگردانان جشنواره فیلم کن را به دست آورد. «موستانگ» به کارگردانی «دنیز ارگوون» از ترکیه جایزه بهترین فیلم اروپایی این بخش را کسب کرد. جایزه بخش فیلم کوتاه دو هفته کارگردانان نیز به فیلم «ارزیابی‌ام کن» به کارگردانی «فیزال بولینا» از بریتانیا تعلق و از فیلم «جسد زیبا» ساخته «پیتر چرکاسکی» به‌طور ویژه تقدیر شد.

بخش سینه‌فونداسیون شصت و هشتمین جشنواره فیلم جایزه اول خود را به فیلم «اشتراک» به کارگردانی «پیتا بیانکو» از آمریکا داد عبدالرحمن سیساکو ریاست هیأت داوران این بخش را به عهده داشت.

«قوچ‌ها» ساخته گریمور هاکونارسون از ایرلند در رقابت با فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده از ایران از این فیلم پیشی گرفت و جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را از آن خود کرد. ریاست هیأت داوران «نوعی نگاه» را ایزابلا روسلینی به عهده داشت.

نخل طلای افتخاری شصت و هشتمین دوره این جشنواره سینمایی به آنیس واردا، فیلمساز فمینیست اهدا شد. واردا نخستین فیلمساز فرانسوی و اولین فیلمساز زن جهان است که این جایزه را به دست می‌آورد.

پوستر شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن هم به یاد اینگرید برگمن، ستاره سوئدی سینما در سال‌های دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ با تصویر او طراحی شده بود.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن، شامگاه ۱۳ مه / ۲۳ اردیبهشت با نمایش فیلم «سربلند» به کارگردانی امانوئل برکو کارش را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

کن ۶۸: خبر، گزارش، گفت‌و‌گو

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.