ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت سینماگران جهان از فیلم ممنوع‌شده در مراکش

در پی ممنوعیت فیلم جدید نبیل عیوش، فیلمساز فرانسوی ـ مراکشی در مراکش، گروهی از سینماگران جهان با انتشار طوماری جلوگیری از نمایش این فیلم را به‌شدت محکوم کردند.

در پی ممنوعیت فیلم «بسیار دوست داشتنی» (Much Loved) ساخته نبیل عیوش، فیلمساز فرانسوی ـ مراکشی در مراکش، گروهی از سینماگران جهان با انتشار طوماری در حمایت از این فیلمساز، جلوگیری از نمایش این فیلم را به‌شدت محکوم کردند.

تصویری از فیلم «بسیار دوست داشتنی» (Much Loved) ساخته نبیل عیوش، فیلمساز فرانسوی ـ مراکشی

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نزدیک به ۸۰ سینماگر و تهیه‌کننده اروپایی روز جمعه ۲۹ ماه مه / ۸ خردادماه این بیانیه را امضا کرده‌اند.

وزارت ارتباطات مراکش روز سه‌شنبه ۲۶ ماه مه / ۵ خردادماه در رباط اعلام کرد که فیلم «بسیار دوست داشتنی» اجازه ندارد در سینماهای مراکش به‌نمایش در آید.

بر اساس این تصمیم فیلم «بسیار دوست داشتنی» به دلیل «توهین به کشور و هنجارها و ارزش‌های آن» و نمایش صریح صحنه‌های جنسی و «دیالوگ‌های مبتذل» که به «اعتبار زنان مراکش آسیب می‌رساند»، ممنوع اعلام شده است.

این فیلم در بخش «دو هفته کارگردان‌ها»ی جشنواره امسال کن که روز ۲۴ ماه مه / ۳ خردادماه پایان یافت، به نمایش در آمد و موضوع آن به روسپی‌گری در مراکش مربوط است.

در مراکش نبیل عیوش، کارگردان و لبنی ابیضار، بازیگر اصلی این فیلم تهدید به مرگ شدند.

سینماگران کشورهای مختلف در بیانیه خود نوشته‌اند: «این ممنوعیت مشوق بدترین حملات جریان‌های محافظه‌کار مراکش علیه فیلم است؛ نبیل عیوش و لبنی ابیضار در شبکه‌های اجتماعی به مرگ تهدید شده‌اند.»

آن‌ها افزوده‌اند: «بدیهی است که این فیلم درباره فحشا در مراکش واقعیتی را نشان می‌دهد که مقامات مراکش نمی‌خواهند با آن مواجه شوند. با این حال این واقعیت انکارشده به هیچ وجه با سانسور تغییر نمی‌کند.»

کوستا گاوراس، میشل آزاناویسوس، پاسکال فران، ژان‌ پی‌یر و لوک داردن، برتراند تاورنیه، لوران کانته و استفان بریزه از جمله سینماگرانی هستند که این بیانیه اعتراضی را امضا کرده‌اند.

نبیل عیوش، کارگردان فیلم «بسیار دوست داشتنی» نیز اعلام کرده که از تصمیم وزارت ارتباطات مراکش درباره فیلم‌اش شوک‌زده شده است. او گفت این اقدام «آزادی بیان را به خطر می‌اندازد».

نبیل عیوش را پیشتاز کارگردان‌های مراکشی می‌دانند. او تاکنون هفت فیلم بلند و سه فیلم کوتاه ساخته است. سه فیلم بلند او به نام‌های «مکتوب»، «علی زاوا، شاهزاده خیابان» و «اسب‌های خدا» سینمای مراکش را  در جوایز اسکار نمایندگی کرده‌اند.

صحنه‌هایی از فیلم «بسیار دوست داشتنی» (Much Loved) ساخته نبیل عیوش:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.