ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخريب تدريجی تخت جمشيد بر اثر افزايش گلسنگ‌ها

تخت جمشيد، مشهورترين اثر باستانی ايران که در فهرست ميراث جهانی يونسکو نيز به ثبت رسيده‌‌ بر اثر افزايش گلسنگ‌ها در معرض تخريب تدريجی قرار گرفته است.

تخت جمشيد، مشهورترين اثر باستانی ايران که در فهرست ميراث جهانی يونسکو نيز به ثبت رسيده‌‌ بر اثر افزايش گلسنگ‌ها در معرض تخريب تدريجی قرار گرفته است.

بارش باران‌های اسيدی ناشی از افزايش مواد آلاينده اطراف تخت جمشيد، اين اثر تاريخی جهانی را در معرض تخريب و نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر بيش از ۱۰۰ نوع گلسنگ در تخت جمشيد شناسايی شده در حالی که در سال ۱۳۸۲ تعداد ۶۵ نمونه گلسنگ در اين بنای تاريخی شناسايی شده بود.

گلسنگ موجودی متشکل از قارچ و جلبک است که با سرعت بسيار کم رشد می‌کند. بسياری از گونه‌های اين گياه روی سنگ‌ها می‌رويند و مواد معدنی آن‌ها را جذب می‌کنند که در نتيجه‌ فعل و انفعال گلسنگ، سنگ‌ها می‌شکنند و به خاک تبديل می‌شوند.

افزايش گلسنگ‌ها در تخت جمشيد، نقوش اين بنای جهانی را با خطر نابودی روبه‌رو کرده است.

امين محمودزاده، استاد دانشگاه در رشته مرمت می‌گويد که پيشتر در تخت جمشيد، گلسنگ‌ها با روش‌های فيزيکی از بين برده می‌شده، «به گونه‌ای که گلسنگ‌ها را به صورت سطحی بيرون می‌آوردند و ريشه آن در کتيبه باقی می‌ماند اما اين کار از مدت‌ها قبل به دليل مشکلاتی که به وجود آمده، متوقف شده است.»

به گفته محمودزاده، وجود گلسنگ در بين نقش برجسته‌ها «ترک خوردگی و فرسايش» را به همراه دارد.

اين استاد دانشگاه افزوده: «باران‌های اسيدی و شرايط اقليمی منطقه در به وجود آمدن آن‌ها تأثير بسزايی داشته زيرا رطوبت فضا را برای ايجاد گلسنگ فراهم می‌کند.»

بارش باران‌های اسيدی ناشی از افزايش مواد آلاينده اطراف تخت جمشيد، اين اثر تاريخی جهانی با قدمت ۲۵۰۰ ساله را در معرض تخريب و نابودی قرار داده است.

سال‌هاست فرسايش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی، شکستگی سنگ‌ها و کتيبه‌های تاريخی و نيز آلودگی‌های محيطی از جمله باران‌های اسيدی روند تخريب بناهای موجود در تخت جمشيد و پاسارگاد را گسترش داده است.

اين در حالی است که مسئولان سازمان ميراث فرهنگی به‌عنوان دست‌اندرکاران اصلی نگهداری از ميراث فرهنگی هنوز راهکار مناسبی برای جلوگيری از اين آسيب‌ها و نگهداری از کاخ‌های باقی‌مانده از تمدن ايران باستان ارائه نکرده‌اند و اين مجموعه ميراث جهانی از سال‌های گذشته تاکنون در برابر اين آسيب‌ها به حال خود‌‌ رها شده است.

تخت جمشيد در سومين نشست کميته ميراث جهانی يونسکو در سال ۱۹۷۹ ميلادی به اتفاق آرای حاضران در جلسه به ثبت جهانی رسيد.

تخت جمشيد مجموعه‌ای از کاخ‌ها و بناها است که از دوران هخامنشی به جا مانده است. بنای تخت جمشيد، متعلق به دوران هخامنشی است (۵۵۰ تا ۳۳۰پيش از ميلاد) و در ۴۵ کيلومتری شمال شرق شيراز، در نزديکی شهر مرودشت قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sam

    باید از ویران شدن تخت جمشید وهمه  بجای مانده های کهن پیشگیری کرد٫ اکر  باران تیزابی  یا  گلسنگ ها  باشند.

  • a

    جناب Sam شاهد شما «غیاث آبادی» هست که همه میدونن دشمن سرسخت تاریخ ایران باستان و به خصوص سلسله هخامنشیان هست و داره برای نابودی تخت جشید لحظه شماری می کنه؟! جمله آخرتون هم خیلی جالب بود ... جالبه انگار فقط آثار تاریخی ما باید از بین رفتنی باشن بدون اینکه هیچ تلاشی برای نگداریشون بکنیم! البته این رو هم بگم ارزش علمی نوشته های غیاث آبادی رو معمولا فقط قوم گراها درک می کنن ...

  • کلو

    روی آقای خامنه ای و مسئولین سازمان میراث فرهنگی و ایضا سپاه پاسداران سفید باد، به باور من چنین پدیده ای با نظر موافق حاکمان جمهوری در حال انجام است، زیرا این نظام نیز همچون روی دوم سکه ی خود یعنی داعش هیچ اهمیتی به فرهنگ و آثار تاریخی نمیدهد.... اول انقلاب ایران را به خاطر آوریم که گروهی از جاهلان جمهوری اسلامی میخاستند همین تخت جمشید را با خاک یکسان کنند پس اینان را غم تخریب آثار باستانی نیست...

  • Sam

    خیر. اینها شایعه است گلسنگ ها اصلا زیانی ندارند. آثار باستانی سنگی در ماچوپیچو , در برزیل و‍‍ پرو یا در همین آسیا هزار معبد تایلند و بوربودور اندونزی که از شاهکارهای معماری باستانند همگی پر از  گلسنگ هستند.قرنها چنین بودند و اتفاقی نیافتاده است.  http://ghiasabadi.com/rotubat.html البته بارانهای اسیدی آسیبهای جدی به همه چیز از جمله آثار باستانی وارد میکنند. فردوسی:" بناهای آباد گردد خراب             ز باران و از تابش آفتاب          پی افکندم از نظم کاخی بلند               که از باد و باران نیابد گزند" به هر حال همه آثار باستانی از بین خواهند رفت.