ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراقچی: بنای ما در مذاکرات بر بی‌اعتمادی است

عباس عراقچی می‌گوید گفت‌وگوها خیلی کند پیش می‌روند و همه ترتیبات به گونه‌ای است که هرکس در مقابل نقض تعهدات دیگری بتواند به نقطه پیش از توافق برگردد.

عباس عراقچی می‌گوید گفت‌وگوها خیلی کند پیش می‌روند و همه ترتیبات به گونه‌ای است که هرکس در مقابل نقض تعهدات دیگری بتواند به نقطه پیش از توافق برگردد.

معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از کندی و پیچیدگی در فرایند نگارش متن توافق جامع خبر داد. عراقچی شنبه ۱۶ خرداد، در پایان مذاکرات دو روزه در وین که در سطح معاونان وزیر برگزار شد، اذعان کرد که هر دو طرف نسبت به هم بی‌اعتمادند.

او گفت توافق نهایی در صورت دستیابی به آن، یک متن اصلی و پنج ضمیمه خواهد داشت: «یک ضمیمه مربوط به بحث تحریم‌هاست و همه جزییاتی که به تحریم‌ها مربوط می‌شود، قوانینی که برداشته می‌شود و تاثیر این قوانین در عمل.»

عراقچی افزوده که طرفین در مورد برگشت‌پذیری تحریم‌ها و زمانبندی لغو تحریم‌ها نظر دارند: «بنای ما در این مذاکرات بر بی‌اعتمادی است و این یک واقعیت است. ما به طرف مقابل اعتماد نداریم و طرف مقابل هم به ما اعتماد ندارد. لذا همه ترتیبات در توافق به گونه‌ای خواهد بود که هر طرف اگر حس کند طرف مقابل دارد تعهدات را نقض می‌کند، بتواند برگردد و آنچه را قبل از توافق وجود داشته اجرا کند.»

تعداد پرانتزها

خبرگزاری مهر به نقل از عراقچی نوشت که محصول نهایی یک سند بسیار مفصل خواهد بود که شامل بیش از ۲۰ صفحه متن اصلی و حدود ۴۰ تا ۵۰ صفحه مجموعه ضمائم می‌شود: «کلمه به کلمه این سند جای بحث دارد. قسمت‌های مختلف متن و ضمائم آن هنوز در پرانتز و بعضا مورد مشاجره و منازعه و اختلاف نظر است.» عراقچی افزوده در هر جلسه تلاش بر این است که تعداد پرانتزها کمتر شود.

وزیر خارجه ایران نیز یکماه پیش از این گفته بود که پرانتزهای زیادی در متن توافق جامع باقی مانده‌اند. او ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ و پیش از تمدید هفت ماهه گفت‌وگوها اعلام کرده بود که متن مشترک بیشتر از کلمه، پرانتز دارد.

هیات مذاکره‌کننده ایرانی توضیحی در باره محتوای پرانتزها نداده است. تعداد سانتریفوژها، پروتکل الحاقی و بازدید از مراکز نظامی ایران از جمله موارد اختلاف نظر طرفین هستند.

ایران و گروه ۵+۱ باید تا ۹ تیر ۱۳۹۴ به توافق هسته‌ای نهایی دست یابند.

ظریف روز شنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد که پروتکل الحاقی خط قرمز ایران نیست. پروتکل الحاقی باید از تصویب نمایندگان مجلس بگذرد اما آخرین حضور ظریف و عراقچی در جلسه غیرعلنی مجلس ایران با جنجال اصولگرایان همراه شد. مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران بر سر ظریف فریاد کشید و گفت: «منطقه را به گند کشیدید.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    همه میدانند شماها دروغگو هستید و فقط خواهان رفع تحریمها هستید!