ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۰۰ کارخانه در ايران در آستانه تعطيلی هستند

محسن سيروس، عضو هيأت مديره انجمن توليدکنندگان کودهای کشاورزی ايران می‌گويد که ۳۰۰ کارخانه توليد کود در آستانه تعطيلی هستند.

محسن سيروس، عضو هيأت مديره انجمن توليدکنندگان کودهای کشاورزی ايران می‌گويد که ۳۰۰ کارخانه توليد کود در آستانه تعطيلی هستند.

سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی ۵۰۰ ميليون دلار کود شيميايی از خارج کشور خريداری و وارد کشور کرده است.

سيروس به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت که با تعطيلی اين کارخانه‌ها ۱۵ هزار کارگر بيکار می‌شوند.

به‌گفته او، سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی ۵۰۰ ميليون دلار کود شيميايی از خارج کشور خريداری و وارد کشور کرده، در حالی که به حدود ۳۰۰ کارخانه توليد کود «کوچک‌ترين اعتنايی» نمی‌شود و اگر تنها نيمی از هزينه واردات کود طی سال گذشته و سال‌های ماقبل آن صرف خريد از داخل می‌شد، امروز توليدکنندگان داخلی اين محصول از نظر تکنولوژی توليد در «بهترين وضع ممکن» قرار داشتند.

اين عضو هيأت مديره انجمن توليدکنندگان کودهای کشاورزی می‌گويد که بسياری از کودهای وارداتی استانداردهای لازم را ندارند.

وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی مديريت توليد غذا و حفظ پايداری اکولوژيکی کشور، در سال ۱۳۹۲  برای خريد ۴۰۰ هزار تن کود شيميايی مجوزهای لازم را صادر کرد؛ خريد هنگفتی به ارزش حدود يک سوم بودجه سالانه کل وزارت جهاد کشاورزی.

اين در شرايطی است که اغلب فعالان محيط زيست و متخصصان منابع طبيعی در ايران و جهان خواستار کاهش مصرف کود شيميايی در مزارع کشاورزی و رساندن آن به صفر هستند؛ اقدامی که به‌عنوان يکی از مؤلفه‌های حفظ کيفيت مواد غذايی و سلامت شهروندان از آن ياد می‌شود. در برنامه‌های پنج ساله چهارم و پنجم (ماده ۱۴۳) نیز از کاهش مصرف کودهای شيميايی و جايگزينی آن با کودهای آلی و زيستی به‌عنوان يک تکليف حکومتی ياد شده است.

هم‌اکنون ايران واردکننده سالی سه ميليون تن کود شيميايی و ۱۷ هزار تن انواع سموم دفع آفات است. روندی که پيش‌بينی شده ممکن است با ادامه فعاليت پرقدرت عرضه کنندگان کود شيميايی به بازار به ۷.۵ ميليون تن تا سال ۱۳۹۷ افزايش يابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.