ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوسیه

افغانستانی‌ها در ایران؛ تبعیض و بهره‌کشی

شعارهايی مثل "مسلمان، برادر مسلمان"، چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای برای مهاجرت به ایران پیش روی افغانستانی‌ها قرار داد. چشم‌اندازی که برای بسیاری، سرابی بیش نبود. مجموعه‌ای از مطالب در این رابطه.

مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷، سرزمین همسایه، افغانستان نیز دستخوش تحولات اساسی شد.

دولت محمد داود سقوط کرد، سپاه چهلم ارتش شوروی سابق، به فرمان لئونید برژنف، رهبر آن روزگار شوروی، روز سوم دی ماه ۱۳۵۸/ ۲۴ دسامبر ۱۹۷۹، وارد افغانستان شد و درگیری‌های شدید میان مجاهدین و نیروهای نظامی شوروی، در طول ۹ سال، یک میلیون کشته برجا گذاشت و میلیون‌ها افغانستانی را مجبور به ترک سرزمین‌شان کرد. نزدیک‌ترین کشورها برای مهاجرت ایران و پاکستان بودند. دو کشور هم‌مرز و همسایه که مردمانش در زبان‌های فارسی و پشتو، با بسیاری از افغانستانی‌ها هم‌زبان هستند، اما هم‌دلی میان آن‌ها و افغانستانی‌ها، محل سوال است.

روی كار آمدن جمهوری اسلامی در ایران و مطرح شدن شعارهايی مثل "مسلمان، برادر مسلمان" و "اسلام مرز ندارد"، چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای پیش روی مهاجران افغان که عازم ایران بودند قرار داد. با گذر از ادبیات رسمی و تبلیغات دولتی اما این چشم‌انداز برای بسیاری از مهاجران به جهنم تبدیل شد.

آغاز جنگ ایران و عراق، شرایط اقتصادی را سخت کرد و جای مهاجران تنگ و تنگ‌تر شد. شماری از آن‌ها حتی راهی جبهه‌های جنگ با عراق شدند و در مقابل، در حالی که عده‌ای، فارغ از جنگ، افغان‌ها را مقصر مشکلاتی همچون "نبود کار" قلمداد می‌کردند، دولت دورنما و برنامه روشنی برای مدیریت مهاجرت افغانستانی‌ها نداشت. در ادبیات رسمی اما، مردم همچنان "مهمان‌نواز" بودند و ایران از مهاجر‌پذیر‌ترین کشورها شناخته می‌شد. ادعایی که هم‌چنان توسط مقام‌های حکومتی مطرح می‌شود.

حالا و با گذشت بیش از ۳۵ سال از آغاز پناه آوردن گسترده افغانستانی‌ها به ایران، خشونت علیه آن‌ها عیان‌تر شده است. تا سال ۲۰۱۳، بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار پناهنده افغان در ایران زندگی می‌کردند که فقط ۸۰۰ هزار نفر از آن‌ها به عنوان مهاجر قانونی ثبت‌نام شده‌اند و بقیه به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند.

آن‌ها که به اصطلاح قانونی‌اند، تنها حق انجام برخی کارها را دارند و آن‌ها که "غیر‌قانونی"‌اند، برای زندگی در میان هم‌زبان‌های خود باید تن به هر کاری بسپارند.

گاه و بی‌گاه خبرهایی از ممنوعیت ورود افغانستانی‌ها به برخی استان‌های ایران منتشر می‌شود، برخی مدرسه‌ها از ثبت‌نام کردن فرزندان‌شان سر باز می‌زنند و عده‌ای با حمل پلاکارد، شغل‌های محدود آن‌ها را مشکل اصلی کارگران اعلام می‌کنند. امکان ثبت ازدواج‌شان با زنان ایرانی وجود ندارد و گاه فرزندان‌شان بی‌شناسنامه می‌ماند و ....

این وضعیت باعث شده است برخی فعالان حقوق بشر، تبعیضی که علیه‌ مهاجران افغانستانی اعمال می‌شود را "نژاد‌پرستانه" بخوانند.

از سوی دیگر قاچاق افغانستانی‌ها به عنوان "قاچاق انسان" با همه مخاطراتش، سود‌آور است و کسب و کار عده‌ای از ساکنان استان‌های هم‌مرز با افغانستان شده است. علاوه بر بهره‌کشی برخی کارفرما‌ها و شهروندان ایرانی از افغان‌ها، دولت هم به صورتی سیستماتیک از آن‌ها بهره‌برداری می‌کند. فرستادن‌شان به جنگ با مخالفان بشار اسد در سوریه، نمونه‌ای از این بهره‌کشی است.

افغانستان اما هنوز و همچنان روی آرامش پایدار را ندیده است. گرچه حالا دولت مستقر دارد و جامعه مدنی آن پویاتر از قبل به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد، ولی گاه و بی‌گاه خبر انفجار و حمله‌های انتحاری از این کشور مخابره می‌شود و شرایط امنیتی و اقتصادی به گونه‌ای نیست که مهاجران این سال‌ها به سرزمین‌شان برگردند و آن‌ها هم‌چنان چشم به آینده دارند.

این پرونده به زوایای مختلفی از زندگی افغانستانی‌ها در ایران اختصاص دارد:

امید رضایی- آماری از دسترسی کودکان افغانستانی به تحصیل در دست نیست اما با توجه به وضعیت کلی افغانستانی‌های مهاجر در ایران، دور از ذهن نیست که بخش زیادی از آن‌ها کودکان‌شان را به اجبار یا به میل خود، به مدرسه نفرستند.

منابع خبری در ایران از علنی‌شدن دستور رهبر ایران مبنی بر حق تحصیل تمامی دانش‌آموزان افغانستانی اعم از قانونی و غیرقانونی در ایران خبر دادند.

بهرنگ زندی- باور این که اشتغال کارگران مهاجر افغانستانی در ایران موجب بالا رفتن نرخ بیکاری کارگران ایرانی می‌شود، با واقعیت موجود در تضاد است.

احتمال اخراج ۷۶۰ هزار مهاجر افغان از ایران

زهرا باقری‌شاد- مقامات ایران ادعا می‌کنند اجازه دادن به کودکان افغان برای استفاده از رفاه اجتماعی، می‌تواند به افزایش مهاجرت غیر‌قانونی افغان‌ها به ایران و فشار بیشتر بر وضعیت اقتصادی این کشور منجر شود.

شهزاده سمرقندی- رویدادهای یک سال گذشته در افغانستان را می‌شود از وحدت ملی تا خروج نیروهای خارجی، از سه نماینده زن در کابینه جدید افغانستان تا شکستن رکورد در تلفات غیرنظامیان، از جنبش نارنجی موسوم به «ضد تقلب» تا «سال خونین برای روزنامه‌نگاران» باز‌شماری کرد.

حسین عالمی‌بلخی، وزیر مهاجران و عودت‌دهندگان در کابینه وحدت ملی افغانستان خواهان شفاف‌سازی درباره حضور مهاجران افغانستانی در سوریه شد.

قاچاق هشت پناهجوی افغان در جنوب شرق ایران به مرگ دو تن از آنان و زخمی شدن شش تن دیگر منجر شد.

در سه روز گذشته (۲۸ تا ۳۰ فروردین) در هفت تصادف خودروی «قاچاق‌برها» که در جاده‌های ایران رخ داده، ۶۱ افغان جان خود را از دست داده‌اند و ۶۲ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند.

چهار دانش‌آموز افغان در یکی از مدارس شهرستان پاکداشت در استان تهران از سوی معلم خود به شکلی «تحقیرآمیز» تنبیه شدند.

پس از آنکه هفته گذشته یک معلم، چهار دانش‌آموز افغان در یکی از مدارس شهرستان پاکداشت در استان تهران را وادار کرد که به خاطر ننوشتن مشق شبشان دستشان را در چاهک مستراح مدرسه فروکنند، اکنون مقامات وزارت آموزش و پرورش در سطح مدیران کل به دست و پا افتاده‌اند که مانع از گسترش دامنه این رسوایی بشوند.

عزیز کاظمی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران سال گذشته وعده داده بود که وضعیت زندگی مهاجرین افغان در ایران بهبود پیدا می‌کند اما پس از گذشت یک سال هنوز این اتفاق رخ نداده است.

بنا به گفته برخی مقام‌های ایرانی، «زنان و دختران ایرانی نباید تحت هیچ شرایطی تن به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی به‌ویژه تبعه افغان بدهند و هر نوع ازدواجی با اتباع خارجی طبق قانون کشور باید با اجازه وزارت کشور و دولت صورت بگیرد.»

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران هشدار داد اگر زنان ایرانی به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی، به‌ویژه از افغانستان، تن دهند، جمهوری اسلامی نمی‌تواند از حقوق‌شان دفاع کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    باسلام،متاسفانه دولت ایران با چشم بادامی های افغانستان مشکل دارد،والا به افغان ها )پشتون(تاجیکان، هراتی ها و اقوام دیگر افغانستان که تشابه زیادی به اکثر ایرانیان دارند،مشکلی ندارد. هزاره‌ها مثل اقوام دیگر (کردها،ترک ها،بلوچ ها.... )خاورمیانه در چند کشور زندگی میکنند،بعلت تمایز ظاهری هزاره‌ها، به راحتی در ایران قابل شناسایی هستند، همچنان که ترکمن های شمال شرق در ایران و خاوریهای مشهد بعلت صورت آسیایی و چشمان بادامی مورد تبعیض عمومی قرار می‌گیرند، شعار: تفرقه بیانداز و حکومت کن، دلیل موجه ای برای حمایت از این گونه تبعیض ها میباشد

  • غلامحسین قاسمی

    سلام من مهاجرم درکشوری که همزبان من است هم مذهب من باهزاران اما واگر,,, اگر مشکلات ما اینقدرزیاد شده وای به حال انهایی که در اروپا هستند ماکه زبان همدیگرو میفهمیم امااروپایی که همزبان نیست چطور خواهدبود اینجا افغانی حق اعتراض به هیچی راندارد حق داشتن مغازه ندارد حق خرید ماشین ندارد حق گواهینامه ندارد حق کارخانه ندارد حق تحصیل ندارد حق تفریح شمال یاجنوب ندارد استثمار وبردگی نوین در مذهب شیعه فقط کار سخت واکر خواستی پولت رو باصدای یکمقدار بلند بخواهی یک تلفن به پاسگاه میزنند البته ایرانی غریب دارد مظلوم دارد زیاد دیدیم امروز اکثر جوانها دیگر نماز نمیخوانند زیرا میگویند اگراسلام اینست نمیخواهیم مردم ایران مردم خوبی هستند اما دولت هم ایرانیها را وهم افغانهارا ازار میدهد امام زمان هرجا میری برو ایران نیا اینجا جای غریبه هانیست

  • moosavi

    فقط خدا مي تواند به افغاني ها كمك كند خدا بر همه ما رحم كند مارا از اين حقارت نجات دهد.