ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگوهای زمانه

دیدار با جمعی از شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان در هلند

در روز شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵ / ۶ تیر ۱۳۹۴ هفتمین دور گفت‌وگوهای زمانه در آمستردام، در کافه فرهنگی مضراب، برگزار شد، این بار با موضوع شعر و داستان.

در روز شنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۵ / ۶ تیر ۱۳۹۴ هفتمین دور گفت‌وگوهای زمانه در آمستردام، در کافه فرهنگی مضراب، برگزار شد، این بار با موضوع شعر و داستان.

■ در این برنامه شعر و یا داستان خواندند:

امیر حسین افراسیابی: شاعر، از بنیانگذاران حلقه ادبی «جنگ اصفهان». او از سال ۱۹۸۶ در هلند زندگی می‌کند. از او مجموعه شعرهای متعدد به زبان فارسی و هلندی منتشر شده است. پاره‌ای از این آثار: حرف‌های پاییزی، با مرغان دریایی، ایستگاه، حرف‌های اضافه، بر عرض راه، تا ایستگاه بعدی، عشق وقت نمی‌شناسد، و خانه‌ای که خانه ما نیست. این کتاب را نشر چشمه سال گذشته در تهران منتشر کرده است.

نسیم خاکسار: نویسنده و نمایشنامه‌نویس. او نیمی از زندگی‌اش را در تبعید گذرانده و بسیاری از آثارش از آرزوهای انسان تبعیدی نشان دارد. خاکسار در عرصه تلاش برای آزادی بیان هم همواره فعال بوده و از اعضای تأثیرگذار کانون نویسندگان ایران است. «گیاهک» و «نان و گل» از نخستین داستان‌های اوست که پیش از انقلاب در ایران منتشر شده. «بقال خرزویل»، «مرائی کافر است»، «بادنماها و شلاق‌ها» و «بر فراز مسند خورشید» نوشته نسیم خاکسار از مهم‌ترین مجموعه داستان‌ها و رمان‌های قابل تأمل در ادبیات تبعید ایران به شمار می‌آید. برخی از این آثار به زبان هلندی هم ترجمه و منتشر شده است.

نارسیس زهره نسب: شاعر، داستان نویس و روزنامه نگار. او در دانشکده هنرهای زیبا تحصیل کرده است. در سال ۲۰۱۰ مجموعه داستان «عبور معطر»ِ او توسط نشر ققنوس و هیلا در تهران منتشر شده است.

شهزاده سمرقندی: رمان‌نویس و شاعر تاجیک، از همکاران رادیو زمانه از روز نخست. او فارغ‌التحصیل دانشکده زبان و سخن‌شناسی تاجیکی دانشگاه سمرقند است، در رشته فیلم‌سازی هم چندین دوره در لندن گذرانده و در فیلم مستند «چرخ و فلک» ساخته مهدی جامی نیز به عنوان راوی حضور دارد. دو رمان از شهزاده سمرقندی منتشر شده: «سندروم استکهلم» و «زمین مادران». شهزاده مجموعه شعری هم درباره سمرقند و بخارا آماده نشر دارد.

مهرناز صالحی: داستان‌نویس. از او رمان «وسوسه‌های آبی»، «مکانی دیگر» و مجموعه داستان «پنج‌گانه» منتشر شده است.  مهرناز صالحی با گروه موسیقی شاندیز هم همکاری می‌کند. چهار «سی دی» حاصل این همکاری‌ست. او در رشته تعلیم و تربیت تحصیل کرده و شاغل در همین زمینه است.

ناصر فاخته: نویسنده و شاعر. فاخته مجموعه داستان «داستان‌های دهکده اوین» (انتشارات آرش، سوئد) و مجموعه شعر «سفر شب» (انتشارات اندیشه آزاد) را به زبان فارسی منتشر کرده است. «کسی دیگر» (انتشارات بالانس، ۱۹۹۶، آمستردام) نخستین اثر او به زبان هلندی‌ است.

فیروزه فرجادنیا: نویسنده. آفریننده مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه، دفتری در شعر و رمانی به زبان هلندی به نام "پرنده نامه‌بر" (postvogel انتشارات Jurgenmaas در اکتبر ۲۰۱۴). او با انجمن ادبی «شب‌های ناشناس» همکاری می‌کند.

رضا کشاورزی: داستان‌نویس. مجموعه داستان او در ایران از وزارت ارشاد اسلامی مجوز نگرفت و منتشر نشد. مجموعه داستان «قصه‌های کولی» (انتشارات موندیوس) به زبان هلندی از او منتشر شده است.

مرسده هاشمی: آوازخوان و نویسنده. او در زمینه موسیقی سنتی تعلیم دیده و هنر آواز را در دوران اقامت در هلند نیز، که از ۱۹۹۹ آغاز می‌شود، پی گرفته است. او فصلی از رمان در دست انتشارش را می‌خواند.

■ برنامه با اجرای موسیقی زنده همراه بود:

هادی هاشمی (سنتور)، علیرضا کنگرلو (تنبک)

■ گرداننده برنامه حسین نوش‌آذر بود.

حسین نوش‌آذر داستان‌نویس است. او مسئول بخش فرهنگ رادیو زمانه است. در ایران از او رمان‌های «سفرکرده‌ها» (نشر نی) و «سایه‌اش دیگر زمین را سیاه نخواهد کرد» (انتشارات مروارید) منتشر شده. در خارج از ایران از او سه مجموعه داستان و دو رمان توسط نشر باران در سوئد و انتشارات تصویر و نشر کتاب در آمریکا منتشر شده.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Ali

    با سلام آیا ورود به همایش برای همگان آزاد است؟ نیازی به رزور دارد؟  با پیش تشکر از پاسخ شما --------------------------------------- ورود آزاد است و نیازی به رزرو نیست − زمانه