ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معصومه ابتکار: سد گتوند بدون مجوز سازمان محیط زیست ساخته شده است

رئیس سازمان حفظ محیط زیست ایران گفت:«محیط زیست هیچ‌گاه مجوز ساخت سد گتوند را بر روی رودخانه کارون نداده است.»

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفظ محیط زیست ایران، امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد گفت: «محیط زیست هیچ‌گاه مجوز ساخت سد گتوند را بر روی رودخانه کارون نداده است.»

ابتکار: تخریب سد گتوند در انتظار تایید نهایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، ابتکار در اين رابطه گفت که ايرادات اين سد در حال بررسی است. او افزود: «تخريب سد گتوند در انتظار تأييد نهايی و ارزيابی کامل زيست‌محيطی است.»

معصومه ابتکار، شنبه ۱۶ خرداد در نشست خبری که به مناسبت هفته محيط زيست برگزار شد،‌ در پاسخ به برنامه دولت برای تخريب اين سد گفت: «کارگروه خاصی با مسئوليت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور تشکيل شده و مشغول بررسی موضوع است؛ از نظر ما آب‌گيری اين سد به صلاح نبود و اگر قرار باشد هرگونه دخل و تصرفی صورت بگيرد بايد تأييديه سازمان دريافت شده باشد.»

او در رابطه با اين پرسش که مجوز اين سد ۱۰ سال پيش صادر شده بود گفت صدور مجوز احداث سد شرايطی داشته که رعايت نشده است. ابتکار افزود: «بعدها هم با آن مخالفت شد اما علی‌رغم مخالفت‌ها آب‌گيری از اين سد انجام شد.»

سد گتوند عليا يکی از بزرگ‌ترين سدهای ايران است که احداث آن در سال ۱۳۷۶ بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ايران آغاز شد.

اين سد بلندترين سد خاکی ايران و درياچه سد گتوند نيز دومين درياچه مصنوعی بزرگ کشور پس از کرخه است.

احداث و آب‌گيری سد گتوند سبب شد بسياری از روستائيان آن منطقه آواره شوند و همچنين شماری از آثار تاريخی دوره اشکانی از جمله شيرهای سنگی در خطر نابودی قرار بگيرند.

سال ۹۲ شماری از اهالی گتوند خوزستان با مراجعه به تهران از محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور پيشين ايران به دلیل افتتاح اين سد شکايت کردند.

علی يوسفی، نماينده روستائيان گتوند، برخی از موارد شکايات مردم را چنين برشمرد: «غصب اراضی کشاورزی و خانه‌های روستائی، غصب مراتع عشايری، ورود به عنف و تصرف عدوانی اراضی روستائيان، از دست دادن شغل روستائيان و عشاير، اعمال فشار سازمان‌يافته به روستائيان از طريق قطع خدمات عمومی نظير آب و برق و مدرسه و خانه بهداشت روستائی با هدف مجبور کردن مردم بومی به مهاجرت اجباری، جلوگيری کردن از تحصيل کودکان با تعطيلی اجباری مدرسه روستائی و بازداشتن بيماران از امکان معالجه با تعطيلی اجباری خانه بهداشت روستائی.»

از سوی ديگر، چون مخزن سد گتوند بر روی گنبدهای نمکی واقع شده، نمک فراوانی در آب سد حل و از آن طريق وارد رودخانه کارون می‌شود.

پروژه ساخت و بهره‌برداری از اين سد تاکنون معضلات زيست‌محيطی، اجتماعی و اقتصادی بسياری را برای استان خوزستان به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    با سرمایه زیاد سد میسازند البته مثل همیشه بدون مطالعه!! و هشدارها را گوش نمی‌دهند! ولی‌ جیب‌ها را از ثروت ملی پر میکنند و می‌دزدند! حال باید آن سد را خراب کرد؟ بدون اینکه مسئولان ساخت آن حتا بازخواست شوند! شاد باشید. حمید