ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عذرخواهی و استعفای برنده نوبل به خاطر اظهار نظر سکسیستی

تیم هانت، برنده نوبل فیزیولوژی-پزشکی، روز نهم ژوئن گفته بود که زنان و مردان باید در آزمایشگاه‌های جداگانه کار کنند. او حالا مجبور به استعفا شده و عذرخواهی کرده است.

«زنان و مردان محقق باید در آزمایشگاه‌های جداگانه کار کنند.»

این گفته رهبر ایران یا یکی از مقام‌های عربستان سعودی نیست. تیم هانت، برنده نوبل فیزیولوژی-پزشکی در سال ۲۰۰۱ این جمله شوکه کننده را گفته. به نظر او اگر زنان را نقد کنید، گریه می‌کنند. جمله نسنجیده این محقق سرشناس اما بی‌پاسخ نماند و به سرعت به آن واکنش نشان داده شد. واکنش‌هایی که در نهایت با خبر کناره‌گیری او تکمیل شد. حالا دانشگاه کالج لندن اعلام کرده که تیم هانت از سمت خود به عنوان پروفسور افتخاری دانشگاه کالج لندن در دانشکده علوم استعفا داده و به خاطر گفته‌ خود عذرخواهی کرده است.

تیم هانت، روز ۹ ژوئن در کنفرانس جهانی علوم و روزنامه‌نگاری علمی، در سئول پایتخت کره جنوبی گفته بود: «بگذارید توضیح بدهم که مشکل من با زنان چیست. زن‌ها وقتی در آزمایشگاه هستند سه اتفاق می‌افتد: یا شما عاشق‌شان می‌شوید، یا آن‌ها عاشق شما می‌شوند و وقتی نقدشان کنید، گریه می‌کنند.»

هانت همان‌جا اعلام کرد که با آزمایشگاه‌های تک جنسیتی موافق است ولی نمی‌خواهد مانع پیشرفت زنان بشود.

کانی سنت لوییس که از برگزارکنندگان همایش جهانی علوم و روزنامه‌نگاری از طرف دانشگاهی در لندن بود، نظر هانت را منتشر کرد و نوشت: «واقعا آیا این برنده نوبل فکر می‌کند که ما هنوز در دوران ملکه ویکتوریا زندگی می‌کنیم؟»

دیوید کلکون، پروفسور بازنشسته داروشناسی دانشگاه کالج لندن هم گفت: «کامنت هانت یک فاجعه برای پیشرفت زنان است.»

هانت یکی از اعضای انجمن سلطنتی است و انجمن سلطنتی اعلام کرده که نظر تیم هانت نظر انجمن نیست. کمی بعد انجمن سلطنتی نوشت که علاقه‌مند ورود زنان به علوم پایه است و برای رسیدن به اهداف علمی باید از بهترین استعدادها در جامعه علمی استفاده شود. جنسیت باعث می‌شود که بسیاری از افراد با استعداد به پتانسیل واقعی خودشان نرسند و این انجمن متعهد است تا به آن‌ها کمک کند.

زنان دانشمند و محقق در توییتر هم به گفته‌های هانت واکنش نشان داده‌اند. زنی که دوره فوق دکترایش را می‌گذراند در توییتر نوشت: «هر بار که هانت نظر می‌دهد، یک زن دیگر که در علوم پایه مشغول تحقیق و تحصیل است فمینیست می‌شود. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ما فمنیست‌ها بیشماریم؟»

تعداد زنان در علوم پایه، تکنولوژی و مهندسی همچنان از مردان کمتر است و فقط ۱۳ درصد کسانی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند زن هستند.  در دانشگاه‌ها هم همین وضعیت وجود دارد و ۱۶ درصد استادان دانشگاه در علوم پایه، مهندسی و تکنولوژی، زن هستند.

دانشگاه کالج لندن اولین دانشگاه بریتانیاست که به دانشجویان زن در راستای برابری‌شان با مردان پذیرش داد. این دانشگاه معتقد است که استعفای تیم هانت در ادامه اهداف برابری خواهانه این دانشگاه است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نیلی

    بعضی از دولتمردان ما هم نظرشان این است که هیچ کدام از شما حق حیات ندارید. چرا نباید نظرشان را آزادانه بگویند؟ یک زمانی می گفتند سیاه پوستان ارزششان کمتر از حیوان خانگی است، نظرشان بود مگه نه؟ اینجا بحث قدرت و تاثیر است. شما در موضع برنده نوبل یا رئیس دانشگاه تاثیر غیر قابل تصوری روی جامعه علمی دارید. میلیون ها دلار برای برنامه ریزی در دنیا دارد خرج می شود که زن ها عنصر موثرتری در جامعه شان باشند و از زیر بار عقب ماندن تاریخی شان خلاص شوند. هزاران تحقیق نشان داده که زنان چقدر توانسته اند در سایه این حمایت به علم خدمت کنند. بعد یک نفر می آید بدون ارائه هیچ آمار و مدرکی چنین حرفی می زند که می تواند به تدریج محیط را مسموم یا ناامید کند. اصلا این حرفی ای که است که یکی بکوید اینها یا عاشق می شند یا شما عاشقشان می شوید؟ بیچاره شاگردهای بدبخت این آدم.

  • مهدی

    آیا آقای هانت حق اظهار نظر ندارد آیا ازاد نیست نظرش را بگوید آیا آزادی فقط برای گفتن نظرات رایج است اینکه درست گفته یا غلط این حرف دیگری است ولی نباید برای اظهار نظر مجبور به استعفا شود

  • Sam

    چند سال پیش هم دقیقا همین مورد را برای َََرئیس دانشگاه هاروارد داشتیم. فکر کنم او را هم مجبور کردند استئفا کند.آیا حمایت از زنان را فقط اینطور میتوان انجام داد؟ هر کس یک حرف نسنجیده گفت, باید پدرش را درآورد؟مگر جنایت کرده است؟

  • چمران

    سلام دوران ملکه ویکتوریا نقطه عطف در تاریخ غرب است یا نقطه شرم؟

  • چمران

    سلام حرف حسابی را باید از هرکسی پذیرفت. این آقا خلاف حرف های کلیشه ای حرف زده اگر آزادی بیان هست نباید به ایشون چپ نگاه بشه...