ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اورنت کولمن، پیشگام سبک "جاز آزاد" درگذشت

اورنِت کولمن، ساکسیفونیست و آهنگساز برجسته موسیقی جاز که روش‌های رایج این سبک از موسیقی را متحول کرد و "جاز آزاد" را به‌وجود آورد، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

اورنت کولمن (Ornette Coleman)، ساکسیفونیست و آهنگساز برجسته موسیقی جاز که روش‌های رایج این سبک از موسیقی را متحول کرد و "جاز آزاد" را به‌وجود آورد، در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

اورنت کولمن معتقد بود که جاز باید احساسات بیشتری را بیان کند و شکلی از ارتباطات انسانی باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورنت کولمن پنج‌شنبه ۱۱ ژوئن / ۲۱ خرداد بر اثر ایست قلبی در خانه خود در نیویورک دیده از جهان فرو بست.

او که متولد تگزاس بود در نیویورک اصلی‌ترین دوران هنری خود را سپری کرد و راه تازه‌ای در موسیقی جاز گشود.

کولمن به همراه جان کولترین یکی دیگر از موزیسین‌های جاز، سبک "جاز آزاد" را ابداع کرد. این سبک از جاز در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی شکل گرفت و بیشتر بر بداهه‌نوازی‌‌های طولانی، به‌دور از تمام محدودیت‌های هارمونیکی و فارغ از ملودی و ریتم استوار است.

آلبوم او به نام The shape of jazz to come را که در سال ۱۹۵۹ منتشر شد، به‌عنوان یکی از نخستین آلبوم‌های آوانگارد در تاریخ موسیقی جاز می‌شناسند.

اورنت کولمن در سال ۱۹۶۰ با آلبومی به نام "جاز آزاد: بداهه‌نوازی دسته‌جمعی" (Free Jazz: A Collective Improvisation) سبک مورد نظر خود را به ثبت رساند و تحول اساسی در موسیقی جاز را ایجاد کرد. او معتقد بود که جاز باید احساسات بیشتری را بیان کند و شکلی از ارتباطات انسانی باشد.

کولمن در سال ۱۹۹۷ در گفت‌وگو با ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی درباره سبک خود گفته بود: «ایده این است که دو یا سه نفر بتوانند مکالمه‌ای با صداها داشته باشند بدون آن‌که تلاش کنند این صداها را غالب و مسلط کنند.»

او افزوده بود: «موزیسین‌ها سعی می‌کنند پازل‌های عاطفی و فکری را طوری کنار هم بچینند که در آن آلات موسیقی به آن‌ها آوا می‌بخشند.»

از آلبوم‌های مطرح دیگر او می‌توان به Dancing in Your Head  مجموعه اثری که در سال‌های ۱۹۷۶ - ۱۹۷۳ تولید شد و In All Languages منتشر شده در سال ۱۹۸۷، اشاره کرد.

اورنت کولمن که بیشتر او را ساکسیفونیست آلتو می‌شناختند، بيش از ۵۵ اثر موسيقی جاز ضبط شده به نام خود باقی گذاشته است.

گوشه‌ای از نوازندگی اورنت کولمن:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.