ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: تحریم‌ها را از طریق سازمان ملل لغو می‌کنیم

یک هفته است که رئیس جمهور ایران در مناسبت‌های مختلف، به فشار و اهمیت تحریم‌ها می‌پردازد. او در سفر بجنورد گفت آنها که تحریم را مهم نمی‌دانند انگار از جیب مردم خبر ندارند.

سخنان روحانی در مورد اهمیت و فشار تحریم‌ها ادامه دارند. او در بجنورد گفت آنها که تحریم را مهم نمی‌دانند انگار از مردم خبر ندارند. روحانی در نشست خبری خود هم گفته بود که تحریم‌ها آب و نان مردم را هم فرا گرفته است.

یک هفته است که رئیس جمهور ایران در مناسبت‌های مختلف، بر وزن و پیامد تحریم‌ها تاکید می‌کند. روحانی روز یکشنبه ۲۴ خرداد در ورزشگاه تختی بجنورد گفت کسانی که می‌گویند نباید با دیپلمات‌های زبده با کشورهای ۱+۵ مذاکره کنیم، از جیب مردم خبر ندارند. او به نکوهش کسانی پرداخت که «زنجیر تحریم را برای مردم آماده کردند و  هر جنسی را از خارج با قیمت ۱۰ تا ۱۵درصد گران‌تر وارد کردند و این هزینه را از جیب مردم دادند.»

یک روز قبل، روحانی در نشستی خبری یادآوری کرده بود که تحریم‌ها حتی سدهای تامین کننده آب خوردن مردم هم را هم در بر گرفتند: «ابعاد تحریم‌ها گسترده بود و آب و نان مردم را فرا گرفت.»

او در این کنفرانس، از هزینه‌ای ۷۲۰ میلیون دلاری برای واردات در یک دوره هشت ساله یاد کرد: «کشور کاملا متکی به بیرون بود و همین واردات، علامت لازمه برای تحریم‌ها را داد.»

روحانی در بجنورد گفت ما در تهران یا اینجا شعار علیه تحریم‌ها نمی‌دهیم، بلکه در سازمان ملل علیه لغو تحریم‌ها اقدام خواهیم کرد. قطعنامه‌های منجر به تحریم ایران، همگی در شورای امنیت تصویب شده‌اند و لغو آنها مستلزم موافقت شورای امنیت و گزارش مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران است.

روحانی در نشست مطبوعاتی خود در روز شنبه ۲۳ خرداد، پروتکل الحاقی را به طور تلویحی پذیرفته و گفته بود: «ایران می‌خواهد با اجرای توافق و پروتکل ثابت کند که اتهامات بی‌اساسی به این کشور زده می‌شود.»

پروتکل الحاقی جزیی از بیانیه لوزان است و بدون آن توافق نهایی امضا نخواهد شد اما کشمکشی سیاسی و تبلیغاتی در محافل سیاسی و جناح‌های رقیب داخلی بر سر پذیرش این پروتکل وجود دارد. بخشی از این کشمکش‌ها در واکنش به مصوبه‌ کنگره آمریکاست که نظارت نمایندگان این کشور بر توافق اتمی را الزامی می‌کند. بخشی دیگر نیز به رقابت‌ها و منافعی باز می‌گردد که هدایت آن را عمدتا نظامیان و اصولگرایان بر عهده دارند.

رئیس جمهور ایران یک هفته پیش‌تر در مراسم روز ملی محیط زیست عنوان کرده بود که تحریم‌ها باید لغو شوند تا با سرمایه‌گذاری، از مشکل آب تا مشکل مالی و اقتصادی مردم حل شود.

این سخنان با واکنش اعتراضی رئیس قوه قضاییه، دادستان کل کشور، رئیس مجلس و رئیس مجلس خبرگان همراه شد که اذعان روحانی به فشار تحریم‌ها را، تلاش دولت برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای خواندند. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه از جمله گفت: «این که به گونه‌ای در مقابل دشمن سخن بگوییم که گویا مشکلات کشور معطوف به تحریم‌هاست و کشور براثر تحریم‌ها کاملا وامانده، کار غلطی است.»

مهلت توافق نهایی اتمی ۳۰ ژوئن تعیین شده است. طرفین اذعان کرده‌اند که روند نگارش متن برجام کند پیش می‌رود. شرط مقامات جمهوری اسلامی برای امضای توافق نهایی، لغو یکباره تحریم‌هاست. شرط غرب نیز پذیرش پروتکل الحاقی و اعتمادسازی از طریق بازرسی‌های متداول یا سرزده به تاسیسات هسته‌ای ایران است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس گفته است پروتکل پس از امضای توافق جامع به جریان می‌افتد و تحقیق در باره ماهیت برنامه‌های اتمی ایران می‌تواند چند سال طول بکشد.

سخنان روحانی را می‌توان تلاشی برای هموار کردن راه پذیرش پروتکل و امضای وافق جامع ارزیابی کرد. به همان اندازه که زمان به مهلت توافق اتمی نزدیک‌تر می‌شود، روحانی در باره پیامدهای تحریم و لزوم برون رفت از مشکلات جاری صریح‌تر حرف می‌زند.

به نظر می‌رسد تاکید او روی لغو تحریم‌ها از طریق سازمان ملل، زمینه‌سازی برای امضای توافق نهایی و انداختن مذاکرات به مسیری حقوقی و فارغ از حاشیه‌های سیاسی باشد. روحانی برای اجرای وعده‌های انتخاباتی خود و مقابله با مشکل بیکاری نیز نیاز به سرمایه، سرمایه‌گذار و گشایش فضای اقتصادی دارد و این همه در گرو لغو تحریم‌هاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    بنا بر گزارش‌های منتشره، پول‌هایی به وسیله گونی‌ با هواپیما‌ها به فرودگاه صنعا منتقل می‌شد، به دست شبه نظامیان حوثی در یمن می‌رسید. نیروهای این گروه در قم و جنوب لبنان آموزش نظامی دیدند! در سال‌های اخیر ایران صد‌ها تن از نیروهای سپاه پاسداران، شبه نظامیان حزب الله و نیروهای عراقی و ایرانی را به سوریه اعزام کرده است. این‌ها علاوه بر هزینه‌هایی است که برای حمایت تسلیحاتی و اقتصادی از نظام دمشق انجام می‌دهد. مجله نیویورکر نوشته است که حمایت ایران برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد دمشق به حدود هفت میلیارد دلار رسید!

  • faryad

    زیبا کلام جدول بودجه سازمان‌های فرهنگی را در نامه خود و بودجه‌های آن‌ها را درج کرده است. علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها سازمان دولتی و پاسخگو، نام سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موسسه فرهنگی بصیرت، موسسه فرهنگی تبیان، موسسه فرهنگی دارالحدیث، موسسه فرهنگی نسیم نور، کمک به مؤسسات فرهنگی و دینی همه استان‌ها، کمک به فعالیت‌های فرهنگی مسجد جمکران، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی، سازمان مدارس معارف اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه امام صادق، بسیج دانش‌آموزان، جشنواره عمار، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و... در ردیف بودجه ذکر شده است. زیبا کلام در ادامه نوشته است: «همان‌طور که ملاحظه می‌شود سهم وزارت ارشاد از این ۶۰۰۰ میلیارد تومان  !!کمتر از ۱۳ درصد می‌باشد و ۸۷درصد مابقی در اختیار نهاد‌ها، سازمان‌ها، بنیاد‌ها و ارگان‌هایی است که نه‌تن‌ها کاملاً مستقل از مجموعه دولت قرار دارند بلکه اساساً هیچ پاسخگویی نیز نه در قبال مجلس دارند و نه در قبال قوه مجریه!!

  • nasim

    يك نگاهي به أتاق پوكر سيزار پالاس در لاس و گاس بيندازيد و يبينيد طرح گور از كجا امده. - نوری زاد: حرم اشرافی خمینی، حرام اندر حرام است هر یک ریالی که برای اشرافیتِ این مکان هزینه کرده اند، حرام اندر حرام است و هیچ تفاوت و فاصله ای با چرک های خونینی که از بدن جذامیان بیرون می زند ندارد. . حالا اگر از قِبَلِ این اشرافیتِ افراطی می خورند بخورند. گوارای وجودشان !