ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سلاح‌های هسته‌ای در جهان کمتر اما مدرن‌تر شده‌اند»

روسیه و آمریکا به آرامی زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش می‌دهند اما جهان در زمینه سلاح‌های هسته‌ای امن‌تر نشده است زیرا همزمان قدرت‌های اتمی سلاح‌های هسته‌ای خود را مدرنیزه می‌کنند.

روسیه و آمریکا به آرامی زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش می‌دهند اما جهان در زمینه سلاح‌های هسته‌ای امن‌تر نشده است زیرا همزمان قدرت‌های اتمی سلاح‌های هسته‌ای خود را مدرنیزه می‌کنند.

بر اساس گزارش تازه انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) که روز دوشنبه ۱۵ ژوئن / ۲۵ خردادماه منتشر شده، قدرت‌های اتمی پس از کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود بر روی توسعه سیستم‌های سلاح‌های هسته‌ای جدید و مدرنیزه کردن آن‌ها کار می‌کنند.

این انستیتو می‌گوید برآورد شده است که در آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی ۹ کشور در جهان ۱۵ هزار و ۸۵۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارند. چهار هزار و ۳۰۰ عدد از آن‌ها در مکان‌های نظامی و یا بر روی موشک‌ها نصب شده‌اند.

به‌ویژه روسیه و آمریکا در سال گذشته بر پایه قرارداد مورد توافق زرادخانه‌های خود را از کلاهک‌های هسته‌ای کاهش داده‌اند. روسیه از هشت هزار عدد به هفت هزار و ۵۰۰ عدد، و آمریکا از هفت هزار و ۳۰۰ عدد به هفت هزار و ۲۶۰ عدد.

همزمان این دو کشور نوسازی گسترده و پرهزینه تجهیزات نظامی خود را آغاز کرده‌اند.

شانون کیل، پژوهشگر انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم می‌گوید: «به‌رغم علاقه بین‌المللی به اولویت‌بندی خلع سلاح هسته‌ای، برنامه‌های نوسازی در کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نشان می‌دهند که هیچ یک از آن‌ها زرادخانه‌های هسته‌ای خود را در آینده قابل پیش‌بینی کنار نخواهند گذاشت.»

بر اساس این گزارش حتی کشورهای با زرادخانه‌های کوچک‌تر درگیر توسعه و یا استقرار سیستم‌های سلاح‌های هسته‌ای جدید شده‌اند.

چین تعداد سلاح‌های هسته‌ای خود در سال ۲۰۱۴ را حتی افزایش داده و اکنون بیش از ۲۶۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. هند از ۹۰ به ۱۱۰ عدد، پاکستان از ۱۰۰ به ۱۲۰ عدد و کره شمالی از شش به هشت عدد کلاهک هسته‌ای افزایش داده‌اند. پیشرفت‌ها در کره شمالی اما به‌دشواری قابل قضاوت هستند.

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم همچنین در گزارش سالانه خود اطلاعاتی در مورد مأموریت‌های صلح‌بانی بین‌المللی منتشر کرده است. بر این اساس در سال گذشته تعداد عملیات صلح‌بانی از سه مورد به ۶۲ مورد افزایش یافته اما افراد کمتری در آن‌ها شرکت داشته‌اند. در پایان مأموریت نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان، تعداد کارکنان آن ۲۰ درصد کاهش داشت و به ۱۶۲ هزار و ۵۲ نفر رسید.

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم یکی از اندیشگاه‌های معتبر جهانی است که در پایتخت سوئد مستقر است و در مورد جنگ و صلح، مسابقه تسلیحاتی و عرضه و تقاضای سلاح مطالعه و پژوهش‌های تحقیقاتی انجام می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.