ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بان کی مون در کنفرانس صلح یمن خواهان آتش‌بس در این کشور شد

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در آغاز مذاکرات صلح یمن در ژنو خواستار دو هفته آتش‌بس برای ارسال کمک‌های انسانی به یمن شد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در آغاز مذاکرات صلح یمن در ژنو خواستار دو هفته آتش‌بس برای ارسال کمک‌های انسانی به یمن شد.

آغاز مذاکرات صلح یمن در ژنو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل در این کنفرانس که با غیبت نمایندگان شیعیان حوثی آغاز شد، پس از ملاقات با نمایندگان دولت یمن گفت: «من بر اهمیت انسان‌دوستانه آتش‌بس دو هفته‌ای به مناسبت ماه رمضان تأکید می‌کنم.»

او با بیان این‌که زمانی برای از دست دادن باقی نمانده، افزود: «تیک تاک زمانی که می‌گذرد صدای ساعت نیست بلکه صدای بمبی ساعتی است.»

بان کی مون اظهار امیدواری کرد که این هفته آغازی بر پایان درگیری‌ها در یمن باشد.

مذاکرات صلح ژنو در حالی آغاز به کار کرده است که دو ماه و نیم از شروع حملات هوایی ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن گذشته است. این حملات در ۲۶ مارس آغاز شد.

به‌گفته بان کی مون، نبردها در یمن از ماه مه تاکنون دو هزار و ۶۰۰ نفر را به کشتن داده است.

به‌رغم این حملات، شورشیان شیعه حوثی و انصارالله که از سوی ایران و هم پیمانانش حمایت می‌شوند، در کنار طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن، به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند و روز یکشنبه کنترل شهر «حَزم» مرکز استان جوف در نزدیکی مرز یمن و عربستان را در دست گرفتند.

مذاکرات صلح ژنو نخستین گفت‌وگوی دو طرف درگیری در یمن است. دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن که از این کشور گریخته و در ریاض به‌سر می‌برد، و نیروهای شورشی شیعه و طرفداران علی عبدالله صالح در این کنفرانس قرار نیست به‌‌شکل مستقیم با هم گفت‌وگو کنند چرا که دو طرف حاضر نیستند بر سر یک میز بنشینند. اسماعیل ولد شیخ احمد، دیپلمات موریتانیایی، فرستاده ویژه سازمان ملل در مورد یمن در این مذاکرات میانجی خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل از دو طرف درگیری‌ها خواست تا در راه توافق «محلی» برای رسیدن به آتش‌بس تلاش ورزند و « گروه‌های مسلح از شهرها خارج شوند».

نمایندگان شیعیان و هم‌پیمانانشان صبح امروز به محل برگزاری نرسیدند و به‌گفته سازمان ملل قرار است عصر روز دوشنبه خود را به مذاکرات ژنو برسانند.

گفته می‌شود تفاوت در نظرگاه‌های دو طرف چنان عمیق است که امید چندانی به دستیابی راه‌حلی برای پایان بخشیدن به جنگ یمن دست‌کم در این دور از مذاکرات بسیار ضعیف است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.