ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از آغاز سال ميلادی ۱۰۰ نفر در عربستان اعدام شده‌اند

فعالان حقوق بشر از «کارزار مرگ» در عربستان سخن می‌گویند. دستگاه قضائی عربستان سعودی در سال جاری میلادی بیش از آمار کل سال گذشته اعدام کرده است.

فعالان حقوق بشر از «کارزار مرگ» در عربستان سخن می‌گویند. دستگاه قضائی عربستان سعودی در سال جاری میلادی بیش از آمار کل سال گذشته اعدام کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که در عربستان سعودی از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۰۰ نفر اعدام شده‌اند که جرم ۴۷ نفر از آن‌ها مصرف مواد مخدر بوده است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «دستگاه قضائی عربستان سعودی امسال "کارزار مرگ" راه انداخته است.»

عربستان سعودی در شش ماه اخیر بیش از کل سال گذشته اعدام کرده است. در سال ۲۰۱۴ تعداد اعدام‌شدگان در این کشور ۸۸ نفر بود.

سارا لی ویتسون در این‌باره می‌گوید: «اعدام برای مصرف مواد مخدر که غیرخشونت‌آمیز است نشان می‌دهد که این اعدام‌ها چه بی‌شرمانه‌اند.»

آژانس خبری سعودی می‌گوید تنها ۱۴ مورد از ۱۰۰ اعدام صورت گرفته در این کشور بر اساس قانون «حد اسلامی» محاکمه شده‌اند. ۳۰ مورد از اعدام‌ها نیز بر اساس قانون قصاص اسلام انجام شده است. در مورد دلایل ۵۶ اعدام دیگر مقامات قضائی عربستان سکوت کرده‌اند.

در عربستان سعودی هیچ‌گونه قانون کیفری وجود ندارد، از این‌رو، این قاضی است که به‌طور کامل تصمیم می‌گیرد چه چیز جرم است و چگونه مجرم باید مجازات شود.

بر اساس قوانین بین‌المللی در کشورهایی که هنوز در آن‌ها حکم اعدام اجرا می‌شود، این حکم باید فقط برای «جنایات خطرناک» اجرا شود. در سال ۲۰۱۲ سازمان ملل تعیین کرد که حکم اعدام تنها در رابطه با قتل جنایی می‌تواند اجرا شود و نه در رابطه با مواد مخدر. عربستان سعودی نیز که به منشور عربی حقوق بشر متعهد است از این الزامات باید پیروی کند.

در عربستان سعودی دسترسی به یک محاکمه منصفانه برای متهمان نیز دشوار است. آن‌ها اغلب از مجازاتی که تهدیدشان می‌کند آگاه نیستند و به شواهد و مدارک لازم دسترسی ندارند. قضات به وکلای متهمان اجازه نمی‌دهند که در طول بازجویی در روند محاکمه دخالت کنند.

عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد اعدام‌ها در جهان را دارد. بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل این کشور در سال ۲۰۱۴ به لحاظ تعداد اعدام‌ها پس از چین و ایران قرار داشت.

در این زمینه در خاورمیانه از عربستان بدتر وضعیت ایران است. در ایران نیز بیشتر اعدام‌ها در رابطه با مواد مخدر است و از محاکمه منصفانه در آن‌جا نیز خبری نیست. به‌گفته کارشناسان سازمان ملل در ایران از ماه ژانویه تاکنون ۳۴۰ زندانی اعدام شده‌اند که ۹۸ نفر از آن‌ها بین ۹ تا ۲۸ آوریل اعدام شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.